مکمل بنزین
گوناگونخبرداخلی

جزئیاتی از قرارداد ایران‌خودرو و مرسدس‌بنز؛ این بار با خودروی سواری!

Mercedes-Benz-Logo-High-Resolution-Wallpapers

شرکت مرسدس‌بنز آلمان در مذاکرات با ایران‌خودرو آمادگی خود مبنی بر خرید بخشی از دو شرکت تابع ایران‌خودرو یعنی ایدم (تولیدکننده موتورهای دیزل ایران) و محورخودرو (تولیدکننده اکسل) را اعلام کرده است.

بر این اساس دفتر بنز در ایران به‌زودی شروع به فعالیت می‌کند و بر طبق یک قرارداد 10 ساله، تولید خودروهای تجاری در ایران آغاز خواهد شد. لازم به ذکر است شرکت بنز با شروط داخلی‌سازی 40 درصدی محصولات مشترک و کمک به صادرات 30 درصدی تولیدات مخالفتی نداشته است.

ساخت موتورهای دیزلی جدید

موتورهای دیزلی سری 400 و سری 900 که دارای آلایندگی یورو 4 و یورو 5 هستند در آینده نزدیک با همکاری این دو شرکت ساخته خواهند شد. همچنین موتور سری 900 گازسوز 7.7 لیتری با قدرت 300 اسب بخار و استاندارد یورو 6 نیز جز تولیدات مشترک خواهد بود. گفتنی است این موتورها مربوط به خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین هستند.

بر این اساس اولین کامیون مرسدس بنز آکسور خواهد بود که تا پایان امسال عرضه می‌شود. همچنین دومین کامیون بنز که در خط تولید ایران‌خودرو قرار می‌گیرد آکتروس خواهد بود. بنا بر اعلام قبلی موتور سری 900 دیزلی بر روی کامیونت جدید آرتا نصب خواهد شد و در مینی‌بوس آریا نیز جایگزین موتور قدیمی می‌شود.

خرید 30 درصد سهام ایدم

در تفاهم‌نامه منعقد شده شرکت بنز خرید 30 درصد از سهام شرکت ایدم به منظور گسترش همکاری در محصولات جدید و به‌روزآوری خطوط تولیدی این شرکت را پیش‌بینی کرده‌ است.

خرید بخشی از سهام محور خودرو

هاشم یکه‌زارع دیروز اعلام کرد شرکت بنز به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کامیون در جهان و ایران‌خودرو که بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه به شمار می‌آید، قصد دارند با تاسیس یک شرکت مشترک، از مزیت‌های نسبی یکدیگر استفاده کرده و ضمن تحکیم جایگاه خود، یک قطب تولید خودروهای کاری و تجاری را در منطقه ایجاد کنند. این مهم تنها مبتنی بر سرمایه‌گذاری مشترک است.

بر اساس تفاهم نامه سهم ایران‌خودرو دیزل در این شرکت 51 درصد و سهم بنز 49 درصد خواهد بود. در این تفاهم بندهایی مبنی بر تولید منطقه‌ای کامیون و قطعات و خرید بخشی از شرکت محورخودرو توسط بنز نیز به چشم می‌خورد.

خودروهای سواری!

طبق تفاهم انجام شده با مرسدس بنز به‌زودی قرارداد 5 ساله‌ای امضا خواهد شد که بر طبق آن شرکت ستاره ایران مسئولیت واردات و شرکت تاپ‌خودرو مسئولیت تولید خودروهای بنز را در ایران بر عهده خواهند گرفت. بنا بر اعلام قبلی، در برنامه همکاری درازمدت، تولید سواری کلاس E و در ادامه سواری کلاس C بنز هم پیش‌بینی شده و این پتانسیل نیز وجود دارد که در آینده برخی از مدل‌های سواری شرکت بنز در ایران‌خودرو دیزل نیز تولید شود.

اما با توجه به این‌که محصولات جدید پژو همگی با قیمتی بالای 50 میلیون تومان در کشور عرضه خواهند شد، به نظر نمی‌رسد حتی ارزان‌ترین خودروهای سواری بنز هم قیمت ایده‌آلی برای عموم خریداران ایرانی داشته باشند.

ساخت آمبولانس و اتوبوس

پیش از این، غلامرضا رزازی، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل همچنین از توافق با بنز برای تولید یک مدل آمبولانس خبر داده و گفته بود که طبق قراردادی که به نگارش درآمده، بنز دانش فنی ما را نیز ارتقا خواهد داد و اجازه صادرات نیز به ما داده شده است.
این آمبولانس مدل جدید اسپرینتر یعنی اسپرینتر ۴۰۰ است.

شایان ذکر است، بر اساس برنامه دولت 17 هزار اتوبوس گازسوز با موتور جدید سری 936 بنز که پایه‌گازسوز است در دست اجراست. همچنین یک مدل اتوبوس بین شهری با طراحی مدرن از محصولات مشترک ایران‌خودرو دیزل و بنز خواهد بود.

خدمات پس از فروش

بررسی و ارزیابی خدمات پس از فروش یکی از مفاد مهم این تفاهم‌نامه است. بر این اساس پیش از عرضه هر محصول شبکه خدماتی آن ایجاد می‌شود و ایران‌خودرو دیزل این تعهد را با همکاری بنز دنبال خواهد کرد.

علی اسدی

دانشجوی رشته مهندسی برق، نویسنده و مترجم در حوزه خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا