مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه چری آریزو ۵ توربو با سراتو سایپا؛ کدام سبقت می‌گیرند؟

در کشور ما علاقه به خودروهای شاسی‌بلند، باعث شده تا تنوع در این کلاس بیشتر باشد و رقابت سخت و نفس‌گیری در رده‌های قیمتی مختلف وجود دارد. اما در کلاس سدان‌های داخلی سراتوی سایپا چند سالی هست که بازار را در اختیار گرفته و چری آریزو ۵ توربو نیز بعنوان یک خودروی بروزتر و جدیدتر مدتی هست که بدنبال جذب مخاطبان داخلی است. اما بنظر شما با شرایط کنونی بازار و التهاب قیمت‌ها، کدام ارزش خرید بیشتری دارند؟

برای روشن شدن پاسخ به بررسی هر دو محصول پرداخته‌ایم و مشخصات این خودروها را با هم بررسی نموده‌ایم.

با چرخان همراه باشید…

طراحی خارجی

سایپا با فراز و نشیب‌های فراوان، نسل دوم کیا سراتو را برای مونتاژ و تولید به روی خط تولید خود برد و در ابتدا انتقادات زیادی به این محصول بخصوص در بحث قیمت شد اما در حال حاضر توانسته جایگاه مناسبی با توجه به افزایش قیمت سایر رقبای بازار، برای خود دست و پا کند. سراتو از لحاظ ظاهری چندان بروز نیست و با توجه به آنکه تولید جهانی این مدل از سراتو در سال 2013 متوقف شد، نباید آن را چندان مدرن بدانیم. سراتو در سگمنت C قدم در راه بازار ایران گذاشت، جایی که در رده قیمتی آن، رقبایی غیر چینی زیادی وجود نداشته‌ و یکه‌تازی آن به‌نوعی تضمین شده بود.

طراحی ساده این خودرو بسیار معقول است و نظرات زیادی را به خود جلب می‌کند و سادگی آن به معنای بد بودن نیست. سراتو را می‌توان یک سدان شهری دانست که تمایل به اسپرت بودن نیز دارد. با گذشت سالها از تولید این خودرو هنوز جلوپنجره زیبا و چراغ‌هایی که در کنار آن قرار گرفته‌اند، عالی بنظر می‌رسند. شاید اگر سایپا تغییراتی در لامپ‌های این خودرو اعمال می‌کرد و چراغ‌های ال‌ای‌دی جایگزین می‌شدند، ظاهر خودرو بسیار بیشتر به خودروهای امروزی نزدیک می‌شد. بخش‌های بیرون زده بدنه، باعث شده‌اند تا سراتو عضلانی‌تر بنظر برسد. در کل می‌توان سراتو را قابل قبول دانست که از لحاظ ظاهری نمره قبولی دریافت می‌کند.

در مقابل چری آریزو ۵ از لحاظ ظاهری جوان‌تر است و همین باعث شده چهره بروزتر و زیباتری نسبت به سراتو داشته باشد. چری یک طراحی حرفه‌ای را در محصولات جدید خود پیاده‌سازی می‌کند که آریزو ۵ نیز یکی از آنهاست. جلوپنجره ۶ ضلعی، با لوگوی چری که توسط بخش‌های کرومی، جذابیت بصری مضاعفی پیدا کرده، نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند و ظاهر مدرن و اسپرت نظر جوانان را جلب خواهد کرد.

چراغ روشنایی روز LED نیز در بهتر شدن نمای روبرویی تاثیرگذار بوده است. فرم بدنه و حجیم بودن آن را می‌توان یک نکته مثبت خوب در آریزو تلقی کرد که باعث شده شما یک محصول اسپرت زیبا را مشاهده کنید. در نمای کلی آریزو ۵ نمی‌توان ایراد چندانی یافت و اگر از شباهت طراحی به خودروهای کره‌ای چشم پوشی کنیم، آریزو ۵ نمره خوبی دریافت خواهد کرد.

طراحی داخلی

اگر بخواهیم طراحی داشبورد سراتو را بر اساس بخش بیرونی و سال ساخت بسنجیم، این بخش طراحی مناسبی دارد که چندان مدرن نیست و در عین حال با نمای خارجی هم‌خوانی دارد. استفاده از پلاستیک بی‌کیفیت در ساخت داشبورد و صندلی‌های پارچه‌ای و متفاوت با نمونه اصلی در تولیدات سایپا باعث شده تا از کیفیت کابین سراتو کاسته شود. سراتو از لحاظ کیفیت طراحی تنها می‌تواند نمره قبولی دریافت کند. این خودرو  از لحاظ طراحی ضعیف‌تر از چری است اما از لحاظ فضای داخلی به مراتب شرایط بهتری دارد.

چری آریزو ۵ از لحاظ متریال داخلی نسبت به سایر چینی‌ها بهتر است اما باز هم پلاستیک سخت کیفیت آن را تحت تاثیر قرار داده. همه بخش‌ها در داخل کابین با دقت خاصی طراحی شده‌اند و دریچه هوای تهویه مطبوع با در کنار نمایشگر ۷ اینچی درست همان چیزی هستند که باید باشند. چیدمان کلیدهای سخت افزاری نیز بسیار خوب است و راننده براحتی می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد. چرم مصنوعی در بخش‌های داخلی باعث بهبود شرایط شده و راحتی صندلی‌ها نیز یک نکته مثبت دیگر در این خودرو است. متاسفانه آریزو ۵ از لحاظ فضای داخلی چندان مناسب نیست و افراد بلند قد در آن با مشکل ر وبرو خواهند شد.

پیشرانه

سراتو سایپا با موتورهای ۱.۶ و ۲.۰ لیتری عرضه شده و ما اینجا موتور ۲.۰ لیتری را هدف گرفته‌ایم پیشرانه 2 لیتری توان تولید 156 اسب بخار قدرت و 195 نیوتن متر گشتاور را دارد شتاب صفر تا ۱۰۰ آن در حدود ۹.۵ ثانیه است. با توجه به قدرت موتور چندان ضعفی در جاده‌ها حس نخواهید کرد و پیشرانه پاسخگویی خوبی دارد. موتور قدرتمند بدون توربو باعث شده تا مصرف سوخت سراتو بالا نباشد و در حالت ترکیبی در حدود ۸ لیتر سوخت به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف کند. این موتور از لحاظ کیفیت و عملکرد بدون شک یکی از بهترین گزینه‌ها در بازار خواهد بود.

آریزو ۵ توربو با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری، قدرت ۱۴۵ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر را برای شما فراهم می‌کند. این موتور خوب بنظر می‌‌رسد و شتاب آن نیز چیزی در حدود ۱۰ ثانیه است. گیربکسCVT باعث شده تا راندمان موتور کاهش یابد و علاوه بر شتاب، مصرف سوخت را نیز تحت تاثیر قرار دهد. مصرف سوخت آریزو ۵ در حالت ترکیبی چیزی در حدود ۱۰ لیتر خواهد بود. بطور کلی از لحاظ فنی آریزو ۵ نمی‌تواند خودروی مقبولی باشد و خرید سراتو سایپا بیشتر توصیه می‌شود.

تجهیزات

از لحاظ تجهیزات متاسفانه سایپا ضعیف عمل کرده و بسیاری از آپشن‌های سراتو را حذف نموده که مهمترین آن را می‌توان سیستم کنترل پایداری خودرو دانست. از جمله تجهیزات سراتو آپشنال می‌توان به کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، پدال تعویض دنده پشت فرمان، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، روشنایی اتوماتیک و رینگ‌های اسپرت ۱۶ اینچ، ایموبلایزر، گرم‌کن شیشه‌ی عقب و چراغ‌های مه‌شکن جلو شاره کرد.

در بحث تجهیزات، چشم بسته می‌توان گفت که آریزو ۵ شرایط بهتری دارد. از جمله امکانات رفاهی چری آریزو 5 می‌توان به کولر برقی و تهویه اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، چراغ‌های ترمز و روشنایی روز LED، خاموش شدن چراغ‌ها پس از خروج از خودرو، کروز کنترل، سانروف برقی و رینگ‌های اسپرت ۱۶ اینچی.نمایشگر  ۷ اینچ، دوربین پارک و سنسور عقب اشاره کرد.

ایمنی

سراتو را می‌توان یک خودروی بین‌المللی دانست که در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا بر خلاف آریزو ۵، حضور پر رنگ داشته است. سراتو در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان یکی از ایمن‌ترین سدان‌های دنیا شد که از موسسه IIHS، امتیاز ایمنی عالی (Top Safety Pick) را دریافت کرد. البته کاهش ایربگ‌های این خودرو باعث کاهش ایمنی سراتو از سوی سایپا شده است. در بحث ایمنی علاوه بر دو کیسه‌ی هوا، این خودرو مجهز به ترمزهای ضد قفل (ABS) و سیستم کمکی ترمز (EBD) است و سیستم کنترل پایداری (ESP) و هشداردهنده‌ی فشار باد لاستیک‌ها (TPMS) از آن حذف شده.

آریزو ۵ از موسسه تست تصادف خودروهای چین (C-NCAP) ۵ ستاره ایمنی دریافت نموده که از جمله تجهیزات ایمنی آن می‌توان به سیستم ضد سرقت الکترونیکی (ایموبلایزر)، کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای پیش‌کشنده چهار صندلی، ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیک قدرت ترمز (EBD)، کنترل لغزش (TCS)، سیستم کمکی ترمز (BA)، فناوری حفظ پایداری و تعادل (ESP)، چهار کیسه‌های هوای پرده‌ای جانبی و سیستم حفظ خودرو در شیب (HHC)، اشاره کرد که تجهیزات ایمنی جذاب‌تری نسبت به سراتو بنظر می‌رسند.

سواری

یکی از مشکلات اصلی سراتو، خشک بودن سیستم تعلیق آن است که بسیار ضعیف‌تر از انتظار ظاهر می‌شود و با مقایسه نمونه تولید داخل و وارداتی، مشاهده می‌کنید که کیفیت سیستم تعلیق از لحاظ خشکی با هم تفاوت دارند. فرمان هیدرولیک کیا سراتو عملکرد خوبی دارد و اگرچه فرمان‌های برقی طرفدار بیشتری دارند اما این فرمان نیز بخوبی عمل می‌کند و خودرو در پیچ‌ها نیز مانند یک اسب رام در دستان شما، حرکت خواهد کرد.

آریزو ۵ با موتور توربودار عملکرد چندان ضعیفی ندارد، البته نسبت به آریزو با موتور تنفس طبیعی! این خودرو از لحاظ کیفیت سواری خوب عمل می‌کند و خشکی سیستم تعلیق بسیار کمتر از سراتو است. فرمان‌پذیری نیز بسیار خوب است اما تاخیر در عملکرد توربوشارژر از سوی مالکان گزارش شده است. از لحاظ عملکرد پیشرانه، سراتو بهتر و مطمئن‌تر است و گزینه بهتری خواهد بود. لازم به‌ذکر است که سراتو ۲۰۰۰ آپشنال در بازار آزاد در حدود ۲۰۷ میلیون‌تومان قیمت دارد، در حالی که چری آریزو ۵ توربو فول آپشن در بازار ۱۵۵ میلیون تومان قابل تهیه است و این اختلاف قیمت در ارزش خرید خودروها تاثیرگذار خواهد بود.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. چقدر می گیرید پراید ۱۱۱ رو با آریزو ۵ توربو مقایسه کنید و پراید رو برنده کنید

  2. اقا راست میگن اریزو با اصالت کجا سراتو بی اصالت کجا.یه مقایس بین اریزو با بنز بزاردید هرچند معلوم کیفیت اریزو بیشتر پس الکی نگید بنز بهتر.

  3. مگر میشود یک برند معتبر رو با یک خودروی بی نام و نشان مقایسه کرد

  4. من واقعا متاسفم فقط حرف مزخرف و الکی می زنید این همه پول بدیم یک خودروی چینی آشغال بخریم

  5. برند معتبر با دو کیسه هوا ترمز های کاسه ای بدون کنترل پایداری کنترل کشش و… دقیقا مشخصاتی مثل پراید که اتفاقا تو همون کارخونه پراید هم تولید میشه

  6. قصدم اصلا طرفداری از خودرو های چینی یا کره ای نیست
    ولی بهتره دست از این برند بازی و اصالت بردارید و با توجه به بودجه خودتون خودرویی رو سوار شید که از سواریش لذت بیشتری میبرید
    من خودم به شخصه هر دوی این خودرو ها رو تست کردم و در نهایت آریزو ۵. رو انتخاب کردم
    در بحث اصالت نه کره ای ها اصالت دارن نه چینی ها
    مگه دارید بنز و ب ام و و …. میخرید؟

  7. بالاخره یکی اینجا حق گفت چقدر چرت و پرت میگید آشغال چینی آشغال چینی میکنید قبلا هم آشغال کره ای میگفتید گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف بابا زر نزنید حالمو بهم زدید انقدر حرف مفت میزنید و مسخره بازی در میارید دیگه روم نمیشه بگم ایرانیم البته که سایتم جهت دار نظر داد و سراتو رو خیلی گنده کرد نه برادر من، من عموم سراتو داره داداشمم آریزو ۵ توربو اما واقعا به طرز عجیبی آریزو ۵ بهتره، بله میدونم باورش سخته اما حقیقت داره تازه سایت چرخان چرا برعکس صحبت میکنید آریزو از لحاظ طول و فاصله محوری و عرض و ارتفاع چه کم چه زیاد از آریزو بزرگتره و من با قد ١٨٠ تو پشت آریزو هیچ مشکلی برلی نشستن نداشتم هم فضای پا زیاد بود هم فضای سر و سرمم حتی به سقف نمیگرفت درسته از لحاظ موتوری با اینکه شتابش به نسبت قیمت و رقیبی مثل سراتو و موتور کوچکش واقعا خوبه اما لگ توربو داره و من خودم تست کردم بعد از دور ٢ هزار ماشین یدفعه کنده میشه و قبلش اصلا زوری نداره اما شتابش قابل قبوله از لحاظ نرمیه سواری هم که از سراتو کمی بهتره البته فنی سراتو رو تست نکردم اما آریزو نرمتره اما یکی از عمده ایراد هاش بنظرم اینه که ترمزش خیلی ضعیفه که تو هیچ مقاله ای در رابطه با اون صحبت نشده البته بازم ترمز سراتو رو بررسی نکردم اما فکر کنم اونم یه همچین مشکلی داشته باشه چون ترمزای عقب سراتو کاسه ای و باید مشکلش بیشتر از آیزو باشه در کل بخوام بقیه ایرادات رو بگم بنظرم کاشکی آینه تاشو برقی داشت! و اینکه دوربین عقبش خیلی بی‌کیفیته که البته اونا رو میشه برطرف کرد اما خب مشکلاتیه که برای فابریک سوارا وجود داره. راستی یه نکته یادم رفت در رابطه با صندلی هاش که صندلی های عقبش تنها ایرادش نیمکتی بودن و عمود بودنشه که زیادم شدید نیست تازه انقدر چین و کره نکنید ایران بدبخت تر از این حرفاست که ملتش بخوان به ماشین چینی انگ آشغال بودن بزنن اینایی که میگن ماشین چینی آشغاله مطمئن باشیو ٩٠ درصدشون تو قرعه کشی های ایران خودرو و سایپا ثبت نام میکنن و صف میکشن در ضمن اگه اولش تند حرف زدم عذر خواهی میکنم چون طرف صحبتم همه نیستن و کاملا مشخصه با کیا صحبت کردم و بقیه به دل نگیرن و اونییم که به دل بگیره چون این غلطو کرده و حرف مفت زده به هیچ جام حسابش نمیکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا