مکمل بنزین
رپورتاژ

آیا به خودروهای چینی می‌توان اعتماد کرد؟

احتمالا این شایعه را شنیده‌اید که چینی‌ها کالای بی‌کیفیتشان را صادر می‌کنند و کالای خوب را در کشور نگه می‌دارند. این فرضیه حداقل در مورد بعضی از خودروها صدق نمی‌کند. چرا که سایک به‌عنوان یکی از قدرتمندترین خودروساز چینی، محصولات زیادی به ایران صادر کرده که یکی از آنها ام‌جی بوده.

اگرچه خودروهای چینی نام خوبی در میان مردم ندارند اما از بین صدها برند خودروسازی چینی، کمپانی سایک بیشتر از بقیه شانس جهانی شدن را داشته است. شریکان تجاری این خودروسازی مانند جنرال موتورز، آئودی، فولکس واگن و سانگ‌یونگ این خودروساز شرقی را بیشتر از پیش قدرتمند کرده‌اند. سال ۲۰۰۵ هم ام‌جی به زیر چتر دو کمپانی چینی که یکی از آنها سایک بود انتقال یافت.

برای افزایش اطمینان به محصولات چینی‌ها، ام‌جی۳ مثال خوبی است. خودرویی که یکی از معیارهای ارزیابی و قضاوت درباره محصولات چینی بوده. زمانی که ام‌جی۳ به بازار معرفی شد مانند یک طناب نجات، کارخانه خود در انگلستان را از ورشکستگی نجات داد. این خودرو ابتدا در انگلیس تولید می‌شد اما سایک یک سال بعد به خاطر کاهش هزینه‌ها ام‌جی ۳ را به چین منتقل کرد. برای خرید ام‌جی می‌توان مدل سال ۲۰۱۴ آن را در آگهی‌های دیوار پیدا کرد. یک مدل آبی رنگ آن در این سال که آخر سال ۲۰۱۴ تولید شده ۱۰۳ میلیون تومان ارزش دارد.

ام‌جی۳  کوچک‌ترین عضو این خانواده است و به خاطر چهره اسپرتش بین جوان‌ها طرفدار زیادی دارد. از تنوع رنگی نسبتا کامل این خودرو (زرد، آبی، بژ، نوک‌مدادی، سیاه، سفید و قرمز) می‌توان فهمید که شرکت ام‌جی این بار برخلاف خودروهای دیگر ریسک طراحی یک خودرو متفاوت را به جان خریده است. اگر می‌خواهید تصوری از ابعاد این خودرو در ذهنتان ترسیم کنید باید گفت که طول، عرض و ارتفاع ام‌جی۳ از ۲۰۶ بزرگ‌تر است. این یعنی احتمالا فضای نشستن راحت‌تر و جای پای بیشتری به سرنشینانش می‌دهد.

شبیه‌ترین خودرو به ام‌جی۳ را باید ساندرو بدانیم. با اینکه هر دو پیشرانه مشابهی دارند اما ساندرو بنزین زیادی مصرف می‌کند. تفاوت‌های این خودرو چینی و فرانسوی در امکانات رفاهی بسیار بیشتر از این حرف‌هاست. مثلا رنو ساندرو چهار بلندگو و ام‌جی۳ شش بلندگو دارد. همچنین ساندرو یورو۴ و ام‌جی یورو ۵ و از نظر ترمز و ایمنی هم ام‌جی بسیار پیشرفت‌تر از ساندرو است.

آن‌طور که از وب‌سایت carsalesbase به نظر می‌رسد هیچ خودروساز دیگری به اندازه آمار خرید ام‌جی نتوانسته در سال ۲۰۱۷ رکورد خود را بزند. ام‌جی برخلاف رقبای قدیمی و کلاسیک هاچبک خود موتور بزرگی ندارد و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۵.۸ لیتر بنزین می‌سوزاند. این میزان سوخت و سوز به خصوص برای زندگی شهری بسیار به‌صرفه است. با این حال این خودروی کوچک به نسبت ابعادش شتاب بالایی ندارد. از یک خودروهای هاچ‌بک انتظار می‌رود که زودتر از ۱۱ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر برسد.

ام‌جی این طراحی را در گیربکس خود داشته که با انتخاب حالت هوا و دنده، شکل رانندگی (زمستانی، نرمال و اسپرت) را با خودرو هماهنگ کند. این طراحی در ساندرو وجود ندارد. از نظر ایمنی با خرید ام‌جی از مدل ۳ امنیت بیشتری تجربه خواهید کرد. چراکه اولا در مقایسه با خودرو ام‌جی ۳۶۰ ستاره ایمنی بیشتری دریافت کرده و دوم  اینکه شش کیسه هوا دارد که در خودروهای هم‌طراز خود بسیار نادر است. مثلا ساندرو فقط دو کیسه هوا دارد. این تفاوت‌ها نشان می‌دهد خرید ام‌جی در روزهای تحریم انتخاب عقلانی‌تری است که در عین افزایش امکانات خودروهای غربی مانند ساندرو، قیمت ارزان‌تر و خدمات پس از فروش مطمئن‌تری دارد.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا