Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

تفاوت دانگ فنگ S30 با H30 کراس: یک صندوق عقب بیشتر و 60 میلیون تومان!

سال 95 بود که ایران‌خودرو با درج بنرهایی از تصویر یک خودروی چینی حوالی کارخانه خود، به دنبال بازاریابی برای فروش محصول جدیدش بود. خودرویی که در ابتدا به لطف تصاویر تبلیغاتی ایران‌خودرو یک شاسی بلند یا حداقل کراس اوور تلقی می‌شد.

شاید خود ایران‌خودرو هم در ابتدا به فروش بالای این محصول با دیده تردید نگاه می‌کرد؛ جایی که همزمان رنو با محصول باکیفیت و البته بی آپشن خود یعنی ساندرو سعی در گرفتن نبض بازار داشت؛ اما پیش فروش این محصول چینی آغاز شد و ملت همیشه در صحنه باز هم در کسری از ثانیه با هجوم به وب‌سایت ایران‌خودرو تمام ظرفیت این خودرو را خریداری کرده و در انتظار تحویل آن نشستند. محصولی که در ابتدا با قیمتی بالاتر از 40 میلیون تومان، همراه با یک گیربکس اتوماتیک ژاپنی، رویای سوار شدن بر یک ماشین پر آپشن اتوماتیک را برای خیلی از هم‌وطنان ما فراهم ساخت.

تا همین چند ماه پیش، این خودرو را می‌توانستید در بازار آزاد با قیمت‌هایی نزدیک 46 تا 48 میلیون تومان خریداری کرده و بدون نگرانی از عدم تحویل خودرو و… به راحتی استارت زده و با قرار دادن دنده خودرو بر روی حالت D و باز کردن سانروف در سرمای صفر درجه، به سوی منزل رهسپار شوید!

همزمان با عرضه این خودرو، آبی پوشان جاده قدیم نسخه صندوقدار این محصول را نیز با نام S30 رونمایی کرده و با تحویل چند دستگاه از آن با پلاک ملی به فکر این بودند تا باز خورد آن را مورد تحلیل قرار دهند!

همه چیز در حال طی مسیر خود بود تا اینکه برجام به سرانجام نرسید و در پی آن قیمت دلار از نزدیک 3500 تومان ناگهان در بازار آزاد به اعداد عجیب و غریبی نزدیک به 15 هزار یا حتی 19 هزار تومان رسید. خودروسازان مملکت که همیشه به فکر مردم بوده و درد و رنج آن‌ها را با گوشت و پوست خود حس می‌کردند؛ برای تعادل بازار و بهبود اوضاع از عرضه خودرو دست کشیدند تا قیمت خودرو اندکی بالا رود؛ چیزی نزدیک به 2 تا 3 برابر برای خودروهای صفر کیلومتر!

حال در این بلبشوی صنعت جذاب خودروسازی که تا همین چند ماه پیش و در لوای برجام در حال سپری کردن اوقات خوبی بوده و با عنوان شدن خودروهای روز بازار نظیر سیتروئن و محصولات جدید پژو و… به دنبال بهبود این صنعت قدیمی بود؛ خودروسازان هم به دلایل عجیب و غریب از تولید محصول سر باز زده و نه تنها محصولی را به بازار عرضه نمی‌کنند که حتی آن خریدارانی که خودروی خود را با قیمت قطعی هم خریداری کرده‌اند؛ دست به گوش‌های خود منتظر شنیدن اخبار نا مشخص بازار هستند!

چند روز پیش، ایران‌خودرو ناگهان در بخشنامه ای عنوان کرد که قصد دارد 4 محصول خود را با تحویل فوری 15 روزه (همین یک جمله برای گرفتن پناهندگی در خارج از کشور برای همه ما کافی‌ست!) به فروش برساند. مهم‌ترین قسمت این بخشنامه حضور خودروی سدان S30 بود؛ محصولی که تنها تفاوت آن با H30 Cross ظاهرا داشتن یک صندوق عقب است.

منطق قیمت گذاری S30

همان‌طور که عرض شد اچ سی کراس موقع ورود به بازار قیمتی نزدیک به 46 میلیون تومان داشت و هم اکنون در بازار نسخه صفر کیلومتر آن قیمتی نزدیک به 80 تا 85 میلیون تومان دارد؛ اما ایران‌خودرو دقیقا بر اساس چه منطقی قیمت عجیب و غریب و نامشخص 141 میلیون تومان را برای این سدان قدیمی چینی در نظر گرفته است؟

در واقع یک تفاوت حدودا 60 میلیون تومانی برای یک صندوق بیشتر!

پس با این شرایط باید حق بدهیم که سایپا نیز، از فردا تیبا 2 را مثلا اگر در بازار آزاد قیمتی نزدیک به 40 تومان دارد، قیمت تیبای صندوق دارش را به عدد 120 میلیون تومان برساند تا عدالت رعایت شود! البته حال می‌فهمیم که در این بازار چه اجحافی در حق پراید صندوق دار نسبت به پراید هاچ بک شده است. چون همیشه پراید هاچ بک گران‌تر از پراید صندوق دار به فروش می‌رسید!

البته پر واضح است که ایران‌خودرو و سایپا هیچ نگرانی بابت فروش هیچ یک از محصولاتشان ندارند؛ ملتی که در ظرف یک دقیقه خودروی وانت آریسان را که به راحتی پس از پر شدن قسمت بار از وسط می‌شکند، با هر قیمتی می‌خرند؛ پس اگر همین فردا پراید را هم نیز به قیمت 120 میلیون برسانند، سینه زنان و نعره کشان با تکان دادن سرهای خود و ناراحتی بسیار به سایت فروش این دو شرکت حمله کرده و با چشمانی اشک‌بار رمز دوم و تاریخ انقضای کارت خود را وارد کرده و مبلغ مورد نظر این دو خودرو ساز را بابیان جملاتی که بیشتر بوی نفرین می‌دهد؛ واریز می‌نمایند.

قیمت واقعی یا آماده سازی افکار عمومی؟

در شرایطی که ایران‌خودرو چپ و راست از نبود قطعه نالیده و حتی اخراج کارکنان خود را مطرح می‌نماید؛ چگونه ظرف 24 ساعت به این نتیجه می‌رسد که می‌توان 4 خودروی خود را با تحویل فوری 15 روزه (خدایا بسه دیگه خسته شدیم…) به دست مصرف کننده یا دلال نهایی برساند؟

پر واضح است فردی که دیروز این خودرو را خریداری کرده است، نظیر آن قریب به 100 هزار نفری که دو ماه پیش در پیش فروش ایران‌خودرو و سایپا شرکت کرده‌اند؛ رکب خورده است. چون همه ما می‌دانیم که با وضع فعلی، حداقل تولید انبوه این خودرو کاملا نامشخص است چه برسد به اینکه تحویل فوری 15 روزه هم داشته باشد! وقتی هستند هنوز افرادی که خودروهای خرید قطعی خود مربوط به مرداد و شهریور و مهر را تحویل نگرفته‌اند، چه منطقی وجود دارد برای اینکه این افراد پس از 15 روز خودروی خود را تحویل بگیرند؟ اگر هم این اتفاق بیافتد، آیا چیزی جز رانت خواهد بود؟!

دانگ فنگ S30

ایران‌خودرو و سایپا به بهانه تعادل بازار، هزاران میلیارد وجه نقد را از دستان مردم گرفته و سپس پاسخگوی هیچ کس هم نیستند؛ طبیعی است که این روزها هرکس برای خود در دیوار، سایت باما و… قیمت‌های عجیب و غریبی را درج کرده و هیچ نهادی هم پاسخگوی هیچ‌چیز نیست!

پس بهترین راه همین است؛ دست هر کس بر روی کلاه خود! یک صندوق عقب بیشتر را به قیمت 60 میلیون بخرید و عشق کنید!

11 دیدگاه
  1. حمید می گوید

    درود بر شما، قلم شایسته و روان است، لیک واقعیت تلخ‌تر. با همین فرمان مملکت را کجا می‌بریم اَی مردم! آی مردم! واقعاً هستید؟

    استحضار دارید که حتی مدیران میانی ایران‌خودرو تعطیلات خود را کجا سپری می‌کنند؟ خانم‌بچه‌هاشان چقدر میهن‌دوست و مردم‌فهمند؟

  2. هدایت می گوید

    با سلام نوشته اید ( جایی که همزمان رنو با محصول باکیفیت و البته بی آپشن خود یعنی ساندرو سعی در گرفتن نبض بازار داشت ) دوست عزیز ساندرو یک خودروی تولید کارخانه ی داچیای رومانی هست البته تحت لیسانس رنو خوب اچ سی کراس هم یک خودروی تولید چین است تحت لیسانس پژوی فرانسه خوب جطور شد که ساندرو رنو شد و اچ سی کراس چینی اگر این چینیه اونم تولید چیای رومانیه بعد شما از کجا متوجه شدین که ساندرو با کیفیته و _ من ساندرو استپ وی دارم بیا به تا لیست خرابی های بی شمار این محصول آشغال را برایتان بفرستم شاید دیگر یکطرفه پیش قاضی تشریف نبرید نکنید شجا که صداقت ندارید چرا از دیگران ایراد میگیرید مثلا فتر میکنید مردم متوجه هین عدم صداقتها نمیشوند چرا میشوند و حتما ماسخ درخوری هم دریافت خواهید کرد اما نکنید و هز خدا بترسید باعث اشتباه مردم با تکثیر و توزیع اطلاعات غلط و هشتباه نشوید
    من اطمینان داشتم که قیمت ۱۴۱ میلیون تومنی برای s30 بیشتر از هر کسی در ایران شما را آزار خواهد داد چون متاسفانه از اول در باره ی این خودرو شما را راضی نکردند

    1. محمد می گوید

      آسمان ریسمان بافتن یعنی این
      برند رنو هر جا تولید بشه رنو است.
      دانگ فنگ همکار پژو در چینه و برند خودشو داره
      تو خیلی از محصولاتش هم اصلا با پژو ارتباطی نداره
      تو این متن چه بی صداقتی وجود داره واقعا؟
      این که یه خودرو رو با اضافه کردن صندوق دارن ۶۰ میلیون از بازار و ۱۰۰میلیون از نرخ کارخونه بالاتر میفروشن خیلی واضح و مشخصه.

  3. طارق می گوید

    بزودی برای برقراری عدالت اچ سی کراس به قیمت ۱۶۰ میلیون تومان پیش فروش خواهد شد

    1. ساسان می گوید

      دوست عزیز به نظر شما در آینده نزدیک امکانش هست واقعا که اچ سی هم به اس سی برسه؟آخه من شنیدم اس سی کلا وارداتی و گمرک بهش می خوره,ولی اچ سی اینجا اسمبل می شه و دلیلش اینه که ارزونتره,اگر دوستان نظری دارن بفرمایند تا موشکافی کنیم و واقعا به نتیجه این معما برسیم!

  4. Amin می گوید

    بسیار عالی نوشتید ملت ما هرچه برسرشون میاد حقشونه

    1. ایرانی می گوید

      چرا نمیخاین بفهمین
      این ملت نیستن
      که در کسری از ثانیه پیش فروش ها رو میخرن…….. شبکه ای متشکل از نمایندگی ها و بنگاه ها و دلال ها و صاحبان سرمایه هستن
      وقتی این رو نفهمین، هرچی ناسزا میگین ب خودتونه نه ملت بیچاره ک داره له میشه توسط مافیای خودرو!

  5. علی می گوید

    متن و بررسیتون عالی و عین حقیقت بود… درود بر شما

  6. arman می گوید

    گل گفتی حقیقت گفتی واقع تاسف باید خورد برای افرادی که ۱۴۱ میلیون پول زحمت کشی رو دادن پیش خرید این آشغال چینی کردن هرچند همشون دلال از خدا بی خبرن که مثل زالو افتادن به جون مردم وپول مردم بی ارزش میکنن تنها راهش نخریدن این خودروهای اشغال خودروسازهای ایرانی هست تارمثل سال ۹۵»التماس کنن مردم بیان ماشین بخرن چکی

  7. ساسان می گوید

    دوست عزیز به نظر شما در آینده نزدیک امکانش هست واقعا که اچ سی هم به اس سی برسه؟آخه من شنیدم اس سی کلا وارداتی و گمرک بهش می خوره,ولی اچ سی اینجا اسمبل می شه و دلیلش اینه که ارزونتره,اگر دوستان نظری دارن بفرمایند تا موشکافی کنیم و واقعا به نتیجه این معما برسیم!

  8. ناشناس می گوید

    من فکر میکنم ایران خودرو خودش هم قبول داره که خیلی گران فروخته انشااله مبلغ اضافه را به خریداران بر میگردونه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.