مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه جک S3 با بیسو T3؛ چینی بازها!

بازار شاسی‌بلندها در کشور ما، همانند سایر کشورهای دنیا داغ است و همین باعث شده تا این کلاس از خودروها بیشتر مورد توجه خودروسازان قرار گیرد. از سوی دیگر به‌دلیل مشکلات اقتصادی، قیمت اکثر شاسی‌بلندها به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان رسیده و برخی از خودروهای چینی تا ۳۰۰ میلیون تومان، در این کلاس قیمت گذاری شده‌اند. شاسی‌بلندهای کوچک را می‌توان یک پله فراتر از هاچبک‌ها دانست که جک S3 و بیسو T3 دو نمونه از این خودروها در بازار کشور ما هستند. استقبال از جک اس۳ و خبر ورود بیسو T3 به بازار کشور، باعث شد تا این دو محصول را با هم بررسی کنیم.

بررسی دو خودرو باعث می‌شود نکات مثبت و منفی هر یک نمایان شود و همچنین خریداران می‌توانند، انتخاب بهتری داشته باشند.

قیمت

بیسو T3 را نمی‌توان یک خودرو از برند شناخته‌شده چینی دانست اما علیرغم ناشناخته بودن کمپانی بیسو، این خودروها در کشور ما قیمت چندان کمی نخواهند داشت. بیسو T3 در سال 2017 به بازار چین معرفی شد و سیف‌خودرو که تجربه موفقی در عرضه خودروهای سوبارو نداشت به‌سراغ کمپانی چینی بیسو رفت و اکنون قصد دارد تی۳ را با قیمتی در حدود ۱۹۵ میلیون تومان عرضه کند.

جک S3 به دنبال موفقیت برادر بزرگ خود در بازار ایران، یعنی اس۵، آماده عرضه در ایران شد که استقبال از این خودرو چندان بد نبوده است. لازم به‌ذکر است که اس ۳ نسخه جدیدتری هم دارد که در ایران مدل اولیه این محصول حضور دارد. قیمت کارخانه این خودرو ۱۶۱ میلیون تومان است که اختلاف قیمت در حدود ۳۰ میلیون تومانی، جک با نماینده بیسو باعث می‌شود تا مشتریان بیشتری داشته باشد.

طراحی خارجی

بیسو T3 یک خودروی معمولی را در ظاهر نشان می‌دهد که در طراحی آن خلاقیت چندانی دیده نمی‌شود. این خودرو همانند سایر خودروهای بیسو، از زبان طراحی این برند بهره می‌برد که چهره معقولی دارد. جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های جلو با هم هماهنگ هستند و تا حدودی به فیس کلی خودرو جلوه خوبی بخشیده‌اند. در نمای جانبی سایز کوچک چرخ‌ها دیده می‌شود که کمی نا امید کننده است. اما نمای عقب که از خودروهای کره‌ای الهام گرفته شده را می‌توان از لحاظ طراحی خوب دانست اما در کل هماهنگی با نمی جلویی خودرو چندان زیاد نیست.

کمپانی جک بطور کلی از لحاظ ظاهری محصولات خوبی تولید می‌کند و اس ۳ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در نمای جلویی فرم چراغ‌ها و جلوپنره یک خودروی عصبانی و تهاجمی را نشان می‌دهند. نوارهای کرومی نیز باعث شده‌اند ظاهر خودرو مدرن‌تر باشد و خطوط بدنه تا حدودی باعث شده‌اند تا این محصول عضلانی‌تر بنظر برسد. شاید بدترین قسمت نمای جلویی را بتوان بخش پلاستیکی سیاه رنگ پایین سپر دانست. عقب جک S3 سپر پلاستیکی مشکی رنگ شاید چندان جذاب نباشد اما چراغ‌های زیبا تا حدودی آن را پوشش داده‌اند. از لحاظ ظاهری جک اس ۳ حرف بیشتری برای گفتن در مقابل بیسو تی۳ خواهد داشت.

کابین

در بخش داخلی بیسو تی ۳ از ظاهر مدرن و زیبایی بهره می‌برد که تا حدودی از سبک خودروسازان آلمانی در آن الهام گرفته شده و می‌توان صفحه‌نمایش بزرگ وسط داشبورد، غربیلک فرمان اسپرت، دکمه‌های سخت افزاری زیبا و تریم دو رنگ را خوب دانست. اگر چه متریال داخلی آن چندان چنگی به دل نمی‌زند اما طراحی کابین نمره خوبی دریافت خواهد کرد.

جک اس ۳، یک کابین ساده‌تر در مقابل بیسو دارد. با ورود به داخل این خودرو غافلگیر نخواهید شد و با یک طراحی معمولی و نسبتا ساده مواجه خواهید شد. نمای داخلی در برخی از بخش‌ها شباهت‌هایی با جک اس ۵ دارد اما بخوبی طراحی اس۵ نیست. پلاستیک سرتاسر کابین را پوشش داده و همین باعث می‌شود جک در مقایسه با بیسو در فضای داخلی، نمره کمتری دریافت کند.

تجهیزات

بیسو T3 از نظر تجهیزات رفاهی، قدرتمند ظاهر خواهد شد و از جمله امکانات این خودرو می‌توان به ۶ کیسه‌هوای ایمنی، سیستم کمک حرکت در سر بالایی، اتو هلد، ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر 9 اینچی لمسی، گرمکن صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرمکن، چراغ‌های جلو هالوژنی مجهز به دیلایت و با قابلیت تنظیم ارتفاع، سانروف پانوراما و کروز کنترل تطبیقی اشاره کرد. این سطح از امکانات بدون شک باعث می‌شود تا نظرات زیادی در کشور به این خودرو جلب شود.

جک S3 در رقابت با بیسو، از تجهیزات کمتری بهره می‌برد. این خودرو شامل امکاناتی نظیر 2 ایربگ، ایموپلایزر، تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر 7 اینچی، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرمکن، چراغ‌های جلو LED مجهز به دیلایت، کروز کنترل و سانروف است.

فنی و پیشرانه

بیسو T3 از یک پیشرانه 1.3 لیتری 4 سیلندر توربو بهره می‌برد که توانایی تولید 133 اسب بخار قدرت و 185 نیوتن متر گشتاور را دارد و یک جعبه دنده اتوماتیک CVT وظیفه انتقال این قدرت را به‌عهده خواهد داشت. نمی‌توان از این خودرو توانایی بالایی را انتظار داشت.

مشخصات
ابعاد و اندازه (میلی‌متر) 4350 طول – 1825 عرض – 1685 ارتفاع
فاصله بین محور جلو و عقب (میلی‌متر) 2565
فاصله عرضی چرخ‌های جلو / عقب (میلی‌متر) 1540/1550
کمترین فاصله از سطح زمین (میلی‌متر) 200
کمترین شعاع گردش (متر) 5.1
تعداد سرنشین 5 نفر
سایز و نوع رینگ آلومینیومی 16 اینچ
نوع و سایز لاستیک 205/65 R16 رادیال
وزن خالص (کیلوگرم) 1460
موتور و قوای محرکه جزئیات
نوع موتور مجهز به توربوشارژر و اینترکولر
نوع گیربکس CVT – اتوماتیک
سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
ترکیب موتور 4 سیلندر خطی
حجم موتور (سی‌سی) 1300 توربو شارژ
حداکثر قدرت موتور 133 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور موتور 185 نیوتن‌متر در 4500-1500 دور در دقیقه
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 178
استاندارد آلایندگی یورو 5
حجم مخزن سوخت (لیتر) 50
مصرف سوخت ترکیبی در هر صد کیلومتر (لیتر) 7.4

اما پیشرانه جک اس ۳ از بیسو هم ضعیف‌تر است و باعث شده تا این خودرو به یک محصول شهری تبدیل شود. جک S3 با یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی عرضه شده که 107 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور تولید کند. انتقال قدرت هم  از طریق جعبه دنده اتوماتیک CVT نجام می‌شود.

حجم موتور 1499 سی‌سی
قدرت موتور 111 اسب بخار در 6 هزار دور در دقیقه
گشتاور 146 نیوتن متر
حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت
سیستم تعلیق جلو مستقل، مک فرسون استرات
سیستم تعلیق عقب نیمه‌مستقل، بازوهای نیمه‌دنباله‌ای
ترمزهای جلو و عقب دیسکی خنک‌شونده
ابعاد (طول/ عرض/ ارتفاع) 4.32 متر/ 1.76 متر/ 1.66 متر
فاصله‌ی بین دو محور 2.56 متر
وزن خودرو 1.2 تن
حجم باک 45 لیتر

 

کلام آخر

خرید این خودروها با چنین قیمتی، شرایط بد ما ایرانی‌ها در حوزه خودرو را نشان می‌دهد. در کشورهای پیشرفته و یا حتی متوسط دنیا خودرو دیگر دغدغه نیست اما در ایران علاوه بر اینکه دغدغه است، سرمایه زندگی و کار نیز محسوب می‌شود.

شرایط چندان خوب نیست اما باید عادت کرد. به هر حال این محصولات بعنوان خودروهای خوب رده قیمتی خود محسوب می‌شوند اما خرید بیسو با مشخصات بهتر، منطقی‌تر بنظر می‌رسد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا