مکمل بنزین
خبرداخلی

با چه شرایطی می‌توان به آزادسازی قیمت پراید و سایر خودروهای داخلی عمل کرد؟

بسیاری از اهالی بازار معتقدند که بایستی هر چه سریع‌تر به پروسه و ماراتن قیمت گذاری‌های دستوری در حوزه خودرو پایان داد و آزادسازی قیمت پراید و سایر خودروهای داخلی را اعلام کرد چرا که عملا و در بلند مدت همین اتفاق رخ می‌دهد و قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا به همان قیمت می‌رسد پس چرا باید در کوتاه مدت از این موضوع فرار کنیم و نوسانات و رکودهای این چنینی به آن بدهیم در حالیکه مشکل اول و آخر آن خودروسازانی هستند که قیمت‌پذیر واقعی نیستند!

به گزارش چرخان، رامین نورقلی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت صنعت خودروسازی کشور گفت: شکست انحصار دلیل بزرگی است که می‌توان برای آزادسازی قیمت‌ها عنوان کرد. شرط بزرگ آزادسازی قیمت‌ها در بازار شکست انحصاری است که در حال حاضر در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد. همچنین می‌توان با کاهش تعرفه در بلند مدت به چتر انحصاری موجود در مورد خودروسازان پایان داد و وضعیت خودروهای داخلی را بهبود داد.

سایپا خودروهای چینی تحویل خودروهای پیش فروش شده محصولات جدید سایپاوی در ادامه با اشاره به وضعیت خودروهای دپو شده در گمرک و تاثیری که ترخیص آنها بر قیمت خودروهای داخلی خواهد داشت گفت: طبیعتا تاثیر خاصی نمی‌توان برای این موضوع در نظر گرفت و ترخیص این خودروها نمی‌توان کاهش خاصی در قیمت خودروهای داخلی داشته باشد. قیمت گذاری خودروهای داخلی در حال حاضر دستوری است و طبیعتا به همین دلیل کاهشی در بازار رخ نخواهد داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه گفت: در صورتی که خریدار حق انتخاب داشته باشد می‌توان گفت که آزادسازی قیمت خودرو صورت گرفته است ولی در حال حاضر واردات آزاد نیست و انحصار در خودروسازی وجود دارد که در صورت رفع هر دو مورد عملا می‌توان آزادسازی را شاهد بود.

وی در ادامه با اشاره به پیش شرط‌های لازم برای آزادسازی قیمت خودرو گفت: یکی از مسائلی که باید به آن توجه داشته باشیم مساله تعدیل تعرفه‌های گمرکی خودروهای خارجی است. البته در حال حاضر واردات خودروهای خارجی ممنوع است ولی در زمانی که واردات نیز وجود داشت عملا بسته به انواع خودروهای برقی یا بنزینی شاهد تعرفه‌های بالایی بودیم. در هیچ یک از دولت‌ها ما شاهد هدفمند شدن تعرفه خودرو نبودیم و دولت‌ها برنامه خاصی برای کاهش سال به سال این تعرفه نداشتند تا بتوان صنعت خودروسازی کشور را بهبود داد و برای مردم نیز حق انتخاب‌های متفاوتی را قائل شد.

رامین نورقلی پور نماینده مردم کردکوی در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های گذشته شاهد این موضوع بودیم که تعرفه واردات خودروهای خارجی به قدری بالا بود که قیمت خودرو را برای مردم سرسام آور می‌کرد و از سوی دیگر خودروسازان را برای بهبود عملکردشان بی انگیزه می‌نمود. بر اساس طرح ساماندهی بازار خودرو به دنبال این هستیم تا در یک بازه زمانی این تعرفه را به حداقل برسانیم و انحصار را نیز بشکنیم. البته باید خودروسازان وادار به رقابت با رقبای خارجی خود شوند که طبیعتا در قالب این طرح خواهد بود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا