مکمل بنزین
رپورتاژ

نیسان ماکسیما، خودرویی محبوب، پرقدرت و فراموش‌نشدنی

نیسان ماکسیما یکی از محبوب‌ترین و لوکس‌ترین خودروهای بازار ایران در دهه 80 هجری شمسی است که هم‌چنان با گذر زمان حرف‌هایی برای گفتن دارد.

پس از حضور رسمی کمپانی نیسان در ایران در سال 1349 و تولید و مونتاژ خودروهای نیسان جونیور، نیسان پاترول، نیسان رونیز و نیسان پیک‌آپ، خودرو نیسان ماکسیما به خط تولید شرکت پارس خودرو وارد شد. ماکسیما که به عنوان گل سر سبد محصولات نیسان در ایران شناخته می‌شود، کار خود را در سال 1381 آغار کرد و به سرعت به محبوب‌ترین محصول نیسان بین خریداران ایرانی تبدیل شد.

این خودرو توسط کمپانی ژاپنی نیسان به طور رسمی در سال 1980 میلادی معرفی شد و تا به امروز چندین نسل از این مدل تولید و به بازارهای جهانی جهت فروش عرضه شده است. البته نکته قابل توجه در مورد این خودرو این است که ایران نسل چهارم تولید شده از نیسان ماکسیما را برای استفاده داخلی وارد کشور کرد.

تولید و مونتاژ این خودرو در ایران تا حدود سال 1391 ادامه پیدا کرد و سپس به مرور از خط تولید شرکت پارس خودرو خارج شد. نیسان ماکسیما در زمان خود یکی از قدرتمندترین و لوکس‌ترین خودروهای بازار ایران به شمار می‌رفت. علاقه‌مندی به خرید نیسان ماکسیما تا به امروز ادامه داشته و طرفداران این خودرو هم‌چنان به دنبال خرید و فروش مدل‌های دست دوم این خودرو دوست ‌داشتنی هستند.

خودرو نیسان ماکسیما در بازارهای جهانی خرید و فروش خودرو با ویژگی‌های مختلفی از نظر موتور و قدرت عرضه شد. اما شرکت پارس خودرو یکی از قدرتمندترین نسخه‌های موتور آن را برای تولید در داخل انتخاب کرد. موتور استفاده شده توسط این شرکت 6 سیلندر، 24 سوپاپه با حجمی نزدیک به 3000 سی سی بود که توانایی تولید 227 اسب بخار قدرت در 6400 دور بر دقیقه را داشت.

نکته جالب توجه در خصوص موتور ماکسیما این است که از موتوری با مشخصات بالا تا سال 2001 میلادی به عنوان یکی از10 موتور برتر جهان از نظر قدرت یاد ‌شده است. این خودرو به صورت دیفرانسیل جلو عمل کرده، درکمتر از 10 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر در ثانیه می‌رسد و در دو مدل اتومات و دنده‌ای تولید شده است. گیربکس تعبیه شده برای این خودرو در مدل اتومات، 4 سرعته اتوماتیک و در مدل دنده‌ای 5 سرعته دستی است.

ماکسیما با وزنی در حدود 1500 کیلوگرم و با حجم مخزن سوختی معادل 70 لیتر با استاندارد آلایندگی یورو 2، در هر 100 کیلومتر سوخت ترکیبی در حدود 10 لیتر را مصرف می‌کند. ابعاد طراحی شده برای این خودرو و فاصله محوری آن به شکلی است که سرنشینان پس از سوار شدن در فضای بسیار راحتی قرار خواهد گرفت.

نیسان ماکسیما نیز مانند سایر خودروها رقبای خاص خود را در زمینه خرید و فروش خودرو در بازارهای مختلف دارد. در ایران، از هیوندا آزرا و هیوندا سوناتا، کیا اپتیما و تویوتا کمری می‌توان به عنوان رقییان جدی این خودروی ژاپنی نام برد. از خودرو نیسان ماکسیما با توجه به محبوبیت زیاد خود در بازارهای مختلف به عنوان یکی از خودروهای کاملا قابل اعتماد، قدرتمند و مستحکم یاد می‌شود.

وجود دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم‌های ترمز ABS و EBD، سیستم قفل مرکزی به همراه دزدگیر و آژیر برای امنیت بیشتر، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع به همراه پنل کنترل سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع و اتوماتیک، مه شکن برای چراغ‌های جلو، تنظیم برقی آینه‌ها، صندلی‌های روکش‌دار همراه با تنظیم برقی، سیستم صوتی تصویری به همراه 6 بلندگو استریو و بسیاری امکانات و تجهیزات دیگر در کنار کسب 4 ستاره از 5 ستاره ایمنی از سوی موسسه  IIHSهمواره احساس رضایت از خرید نیسان ماکسیما را برای خریداران و طرفداران این خودرو ایجاد کرده است.

در پایان باید گفت که بازار خرید و فروش خودرو نیسان ماکسیما در ایران پس از گذشت سال‌ها هم‌چنان به رونق خود باقی است. شاید جستجو و پیداکردن مدل صفر و کارنکرده نیسان ماکسیما در شرایط فعلی کاری سخت و دشواری به نظر برسد، اما طبق تحقیقات ما از سایت دیوار شما می‌توانید با هزینه کردن مبلغی در حدود ۱۳۰ میلیون تا ۱۸۰ میلیون تومان از میان مدل‌های کارکرده و دست دوم با توجه به سال تولید، سالم بودن از نظر فنی و ظاهر خودرو و مقدار کارکرد، خودروی مد نظر خود را خریداری کنید.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا