مکمل بنزین
خبرداخلی

جزئیات و زمان ترخیص خودروهای خارجی دپو شده در گمرک مشخص شد

ماه‌هاست که خودروهای خارجی در گمرکات کشور دپو شده‌اند و نگرانی‌ها پیرامون وضعیت این خودروها و همچنین نگرانی مشتریان از بابت دریافت خودروهایی که ماه‌هاست پول آنها را پرداخت کرده‌اند، بسیار زیاد شده و حالا هیات دولت با ورود جدی به این موضوع، تکلیف این خودروهای خارجی دپو شده در گمرک را مشخص کرد و زمان ترخیص آنها نیز اعلام شد.

به گزارش چرخان، واردات خودروهای خارجی در چند ماه اخیر به طور کلی ممنوع شده و عملا این بازار در نوسان شدیدی قرار گرفته که یکی از دلایل این موضوع دپو کردن بیش از 13 هزار خودرو در گمرکات کشور بود که به راحتی می‌توانست عرضه خوبی در بازار ایجاد کرده و تقاضا را کنترل کند ولی این اتفاق رخ نداد و عملا با دپو کردن این خودروها بازار را به سمت قیمت‌های بسیار بالا حرکت داد؛ ولی حالا خبرها از وزارت صنعت نشان می‌دهد که به زودی و در تاریخ 13 بهمن، خودروهای مذکور (البته طبق قانون اصلاح شده جدید هیات دولت) ترخیص خواهند شد.

تعرفه واردات خودروهای خارجی واردات خودروقانون اصلاح شده مربوط به ترخیص خودروهای خارجی دپو شده در گمرک در تاریخ 27 دی ماه منتشر شد و طبق قانون عملا شاهد ترخیص خودروها از تاریخ 13 بهمن خواهیم بود که همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد. این قانون که به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، بانک مرکزی و سایر ارگان‌های مربوطه بوده، دارای جزئیاتی است که نشان می‌دهد به زودی شاهد خبرهای بهتری نیز از بازار خودرو و واردات خودروهای خارجی خواهیم بود.

از جمله جزئیات مربوط به این مصوبه این است که تمامی خودروهای مذکور که از ارز دولتی استفاده کرده‌اند، بایستی تفاوت آن را نسبت به نرخ نیما بپردازند. همچنین از دیگر شرایط و جزئیات اشاره شده در این مصوبه اختصاص حق گمرکی 40 درصد به سود بازرگانی کسب شده در واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار است که علاوه بر پرداخت گمرکی قبلی از واردکننده دریافت می‌شود.

خودروهای خارجی مرد هزار چهره بازار خودروهمچنین شرکت‌های واردکننده می‌توانند تا 4 ماه پس از ابلاغ این مصوبه اقدامات مربوط به واردات خودروهای خود را انجام دهند و طبیعتا طی کردن سریع مراحل اداری این اقدامات منجر به ترخیص هر چه سریعتر خودرو از 13 بهمن به بعد خواهد شد.

نکته جالب در بند چهارم این مصوبه است که نشان می‌دهد سازمان حمایت نیز در امر واردات و مدیریت آن دخالت کرده و نسبت به محاسبات عجیب و غریب شرکت‌های واردکننده حساس شده تا محاسبات مربوط به نرخ فروش و واگذاری خودروها طبق فرمول و هزینه‌های صورت گرفته باشد.

خودروی خارجی خودروهای خارجی ممنوعیت واردات خودروهای خارجیاز دیگر نکات قابل ذکر در این مصوبه در بند پنجم آن است که کماکان واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی را ممنوع اعلام کرده و هیچ کدام از خودروهای موجود که البته تعداد بسیار کمی هستند، ترخیص نخواهند شد. همچنین در بند ششم این مصوبه آمده است که علی‌رغم ترخیص خودروهای مذکور، مراجع قضایی نسبت به تخلفات صورت گرفته در واردات خودروهای خارجی رسیدگی خواهند کرد و همه موارد مربوط به این پرونده‌ها کما فی السابق برقرار خواهد بود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا