مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاتحلیلی

تفاوت‌ها، مزایا و معایب سیستم‌های AWD و 4WD

2015_Toyota_TRDPro_4Runner_012

امروزه بسیاری از اتومبیل‌ها و کامیون‌ها از سیستم 4WD یا همان 4*4 و یا سیستم AWD (تمام چرخ‌ها متحرک) استفاده می‌کنند؛ شما تا چه مقدار با این سیستم‌ها آشنا هستید؟ در ادامه به بیان توضیحاتی در مورد این سیستم‌ها می‌پردازیم.

اغلب دو اصطلاح “چهار چرخ متحرک” و “تمام چرخ متحرک” به‌جای یکدیگر به‌کار می‌روند، اما این دو سیستم کاملا باهم متفاوت‌اند.

بسیاری از خودروها تک محور هستند یعنی نیروی موتور فقط به دو چرخ جلو یا به دو چرخ عقب منتقل می‌شود، البته امروزه سیستم دو چرخ جلو متحرک بسیار رایج‌تر از دو چرخ عقب متحرک است، اما هیچ‌کدام از این دو سیستم برای شرایط لغزندگی شدید جاده و ناهمواری‌ها چندان مناسب نیستند.

four-wheel-drive-intro

سیستم 4WD یا 4*4

این سیستم خود به دو نوع Part time 4WD و Full time 4WD تقسیم می‌شود.

Part Time 4WD

این سیستم که آن را چهار چرخ محرک موقت نیز می‌گویند سیستمی است که در آن فقط می‌توان برای مدتی معین از چهار چرخ محرک استفاده کرد. این نوع سیستم 4WD برای ایجاد قدرت کشش بیشتر در وسایل نقلیه برای حمل بارهای سنگین‌تر و یا حرکت در شرایط نامساعد جاده‌ای مانند برف، گل و لای و… ساخته شده است. از این سیستم، فقط می‌توان در شرایط نامساعد جاده‌ای و نه در جاده‌های مسطح و خشک بهره‌برداری کرد، لذا واضح است که این سیستم برای انجام کارهای سخت و سنگین ساخته شده است. در جاده‌های هموار، نباید اتومبیل را بر روی حالت 4WD قرار داد.

Full Time 4WD

از این سیستم که آن را سیستم چهارچرخ محرک دائم نیز می‌گویند می‌توان همیشه و در تمام مسیرها از جمله مسیرهای آسفالته استفاده کرد. این سیستم 4WD برای ایجاد کشش بیشتر و کارآمدتر کردن سیستم Part Time 4WD برای استفاده روزمره ساخته شده است. استقرار سیستم دیفرانسل اضافی در مجموعه انتقال قدرت اتومبیل امکان بهره‌‌برداری دایمی از 4WD را فراهم می‌سازد. در این سیستم حالت 2WD وجود ندارد. با وجود این سیستم شما خودرویی پرقدرت در اختیار خواهید داشت. مزیت استفاده از سیستم Full Time 4WD در جاده‌های نامساعد، استحکام بیشتر در حرکت به‌ عنوان یک نکته ایمنی در رانندگی روزانه است.

مزیت‌های 4WD:

قابلیت استفاده در شرایط خارج از جاده (Off-Road)

قابلیت غیرفعال‌سازی و کاهش مصرف سوخت

قدرت بالا

معایب 4WD:

بالا رفتن وزن خودرو

قیمت بالاتر

عدم کارایی در تمام شرایط

AWDsystem

سیستم AWD

این سیستم خود به دو نوع Full symmetric AWD و Automatic Asymmetric AWD تقسیم می‌شود.

Full Time symmetric AWD

این سیستم مشابه 4WD دائمی است با این تفاوت که نیروی وارد شده به هر چرخ به طور الکتریکی تحت کنترل است. برخلاف سیستم قبلی، این سیستم مخصوص حرکت در جاده است. اگرچه این سیستم برای کارهای سنگین طراحی نشده، اما باعث ایمنی بیشتر ودل‌پذیرتر شدن رانندگی در وسایل نقلیه امروزی شده است. این سیستم در شرایط خارج از جاده چندان قدرت رقابت با سیستم‌های 4WD را ندارد و بهتر است در آن شرایط کم‌تر مورد استفاده قرار گیرد.

Automatic Asymmetric AWD

سیستم اوتوماتیک متقارن AWD، ابتدا فقط به عنوان سیستمی مستحکم و قدرتمند ساخته شده بود. از این سیستم می‌توان به طور مداوم در تمامی سطوح از جمله مسیرهای آسفالته استفاده کرد. این سیستم AWD به طور مداوم عمل نمی‌کند بلکه فقط هنگامی به کار می‌افتد که شرایط تعادل اتومبیل از بین برود. اغلب خودروهای دارای این سیستم، خودروهایی با سیستم 2WD و فاقد حرکت در جادههای نامساعد هستند. واضح است که این سیستم تنها برای افزایش ایمنی، استحکام و تعادل در حرکت ساخته شده و استفاده از آن در مسیرهای خارج از جاده و جاده‌های ناهموار توصیه نمی‌شود. گفتنی است که امروزه بسیاری از اتومبیل‌ها ترکیبی از انواع سیستم‌های چهار چرخ متحرک را مورد استفاده قرار می‌دهند.

مزایای AWD:

کنترل بهتر خودرو و ایمنی بیش‌تر

هندلینگ و و فرمان پذیری بالا

قابلیت استفاده در همه شرایط

معایب AWD:

مصرف سوخت بالاتر

افزایش وزن خودرو

عدم استفاده در شرایط خارج از جاده (Off-road)

Automotive_diagrams_06_En

علی اسدی

دانشجوی رشته مهندسی برق، نویسنده و مترجم در حوزه خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا