مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

نگاهی به 9 خودروی جذاب و پرقدرت با سامانه سوپرشارژ!

موتور احتراق داخلی، به زبان خیلی ساده، وسیله‌ای است که درون آن براثر انفجار و احتراق رخ‌داده، نیروی مکانیکی لازم را برای حرکت آن وسیله، تأمین می‌کند. در این موتور احتراق داخلی، وسایلی مانند شمع، پیستون و محفظه‌های خروج دود را که تابه‌حال نام آن‌ها را شنیده‌اید، وجود دارند.

حالا چالشی که در این موتورها وجود دارد، ایجاد قدرت بیشتر از همان موتور یکسان برای خودرو است. اگرچه مکش سوخت بیشتر، یک راهکار ساده برای این قدرت به شمار می‌آید اما استفاده از هوای بیشتر، کار سخت‌تری است. به همین منظور، از سامانه‌هایی مانند توربوشارژ و سوپر شارژ که در خودروهای امروزی، به‌وفور،یافت می‌شوند، استفاده می‌شود.

هر دو سامانه، مزیت‌ها و معایب خود رادارند. توربوشارژ، از گازهای خروجی اگزوز استفاده کرده و بدون شک، به زمان نیاز است تا موتور خودرو گرم شده، گازهای خروجی افزایش پیداکرده و توربوشارژ به کار بیفتد؛ اما سوپرشارژ از همان حرکت چرخشی دیفرانسیل‌ها استفاده کرده و برخلاف توربوشارژ، همیشه در حال کار کردن بوده و تأخیر زمانی ندارد.

اگرچه امروزه، سامانه توربوشارژ، بسیار بیشتر استفاده می‌شود اما سوپرشارژ، بیشتر در خودروهایی که نیاز به عملکرد فوق‌العاده بالایی دارند مانند دوج چلنجر استفاده می‌شود.

با چرخان باشید تا با محبوب‌ترین خودروهای سوپرشارژ، بیشتر آشنا شوید.

مرسدس بنز E55 AMG-از سال 2003 تا 2006

اوایل قرن بیست و یکم بود که مرسدس از اینکه شرکت‌های دیگر می‌توانستند به‌راحتی، موتور هشت سیلندر تنفس طبیعی E55 اش را به چالش بکشند، چندان خوشحال نبود. به همین خاطر، در سال 2002،AMG، با استفاده از سامانه سوپرشارژ، از این موتور قدرتمند 5.4 لیتری، 469 اسب بخار قدرت و حدود 700 نیوتون متر گشتاور، استخراج کرد. شتاب صفرتا صد E55، تنها 4 ثانیه بود و آن‌قدر سریع بود که مایکل شوماخر آلمانی، آن را خریداری کند.

تویوتا MR2 سوپرشارژ-از سال 1986 تا 1989

این خودروی ژاپنی، تنها در طول حدود دو سال به تولید رسید و هدف از تولید آن نیز، چشاندن مزه قدرت بیشتر به موتور خودرویی بود که طرفداران آن، خواهان قدرت و گشتاور بالاتری بودند. البته در سامانه سوپرشارژ این خودرو مشکلاتی نیز به وجود آمده بود که تویوتا با استفاده از کلاچ الکترومغناطیسی، مشکل آن را حل کرد.

جگوار F-Type

در حال حاضر، شرکت بریتانیایی جگوار، بر روی مزایایی که سامانه سوپرشارژ برای این شرکت ایجاد کرده است، حساسیت بیشتری به خرج می‌دهد. درواقع می‌توان گفت که خودروهای F-Type جگوار، از ابتدا با سوپرشارژ به تولید رسیدند. هم‌اکنون نیز، مشتری‌های این مدل خودرو جگوار، می‌توانند از بین دو موتور 6 سیلندر سوپرشارژ یا 8 سیلندر سوپرشارژ که توانایی تولید 550 و 575 اسب بخار قدرت رادارند، خودروی خود را انتخاب کنند.

کادیلاک CTS-V

پاسخ قدرتمند شرکت لوکس ساز آمریکایی به خودروهای سری M بی ام دابیلو آلمان، یک موتور سوپرشارژ 6.2 لیتری 8 سیلندری بود که می‌تواند خودروی میزبان خود را در زمان تنها 3.6 ثانیه، از حالت سکون، به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند. اگرچه کادیلاک CTS-V، در این رقابت با خودروی آلمانی، نتوانسته آن را کامل شکست دهد اما یک گزینه بسیار مناسب برای خریداران به شمار می‌رود.

آئودی S4-از سال 2009 تا 2016

خودروی آلمانی S4، زندگی خود را با یک موتور پنج سیلندر شروع کرد و سپس، قبل از موتور هشت سیلندر خود، تبدیل به یک خودروی 6 سیلندر با استفاده از توربوشارژ دوقلو شد و بازهم به همان موتور V6 خود بازگشت. اگرچه در حال حاضر، آئودی،S4 را به سامانه توربوشارژ مجهز کرده است اما نسل هفت‌ساله این خودرو، دارای یک موتور 3 لیتری سوپرشارژ قدرتمندی بود که 329 اسب بخار قدرت و 440 نیوتون متر گشتاور، تولید می‌کرد.

پورشه کاین S هیبرید-از سال 2010 تا 2018

زمانی که برای اولین بار، پورشه از مدل کاین خود رونمایی کرد، بسیاری از مردم، از چهره این خودرو ترسیده بودند. حتی ساخت یک نسخه هیبرید از طرف شرکت اشتوتگارتی نیز خیلی کارساز نبود. بااین‌حال، پورشه در خودروی شاسی‌بلند کاین S هیبرید خود، از یک قلب تپنده 6 سیلندر سوپرشارژ استفاده کرد که 410 اسب بخار قدرت و 590 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند.

لند روور رنج روور

خودروهای شاسی‌بلند قدرتمند رنج روور شرکت بریتانیایی لند روور، ازلحاظ جاداری، فضای کافی، طراحی و این‌طور شاخصه‌ها، به خودروهای قدیمی جگوار، کم شباهت نیستند. دراین‌بین، یک خودروی پایه نیز وجود داشته که قلب تپنده‌اش یک موتور 6 سیلندر و همچنین یک موتور 8 سیلندر 5 لیتری به‌عنوان آپشن، است. سامانه سوپرشارژی که قدرت این موتور را از 518 اسب بخار تا حداکثر 575 اسب بخار افزایش داده است.

دوج چلنجر هلکت(Hellcat)

خودروی جذاب و اسپرت آمریکایی که سرامد موتورهای سوپرشارژ است،797 اسب بخار قدرت و 958 نیوتون متر گشتاور بی‌نظیر خود را از طریق قلب تپنده 6.2 لیتری سوپرشارژ خود تأمین می‌کند. سوپرشارژ دوج چلنجر، خود به‌تنهایی دارای 2.7 لیتری حجم سوخت است که می‌تواند تا این اندازه، خودروی خوش‌چهره و قدرتمند آمریکایی را قدرتمند و محبوب قرار بدهد.

شورلت C7 کوروت ZR1

نمی‌توان این فهرست را بدون نام بردن شورلت کوروت C7، به پایان رساند. خودرویی که موتور آن، با استفاده از سامانه سوپرشارژ،6.2 لیتر حجم و 8 سیلندر، می‌تواند 755 اسب بخار قدرت را در کنار 969 نیوتون متر گشتاور، به تولید برساند. کاپوت فیبر کربنی این خودروی آمریکایی جذاب، نیز با وزن کم خود، یک محافظ عالی برای این موتور سوپرشارژ به شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا