Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

اقدامات ساده و در دسترس برای افزایش عمر باتری خودرو که باید بدانید

با گرانی باتری خودرو و همچنین افزایش هزینه‌های نگهداری خودرو بسیاری از افراد به دنبال نگهداری بهتر ماشین خود هستند که طبیعتا یکی از هزینه‌های سنگین خودرو، باتری خودرو است که نگهداری بهتر از آن طبیعتا باعث خواهد شد تا هزینه‌های شما برای نگهداری خودرو پایین آمده و در این دوره که گرانی و عدم توازن آن با درآمد افراد مشهود است، صرفه جویی خوبی انجام گردد.

البته افزایش عمر باتری خودرو چیزی نیست که صرفا به کاهش هزینه‌های شما ربط داشته باشد و این قطعه از خودرو به دلیل اهمیت وافری که در عملکرد خودرو دارد، سلامت و نگهداری از آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که از همان روز اول باید به فکر نگهداری درست از باتری باشید و این کار را به روزهای پایانی عمر باتری خودرو محول نکنید.

عمر باتری خودرواگر می‌خواهید بدانید که باتری چه نقشی در خودروی شما دارد همین کافی است که بدانید استارت و روشن شدن ماشین شما نیاز به همین قطعه دارد و طبیعتا با نبود آن، روشن شدنی هم در کار نخواهد بود! بسیاری از خودروها از باتری سربی اسیدی استفاده می‌کنند که در حقیقت انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند.

سابقه ساخت این باتری‌ها به حدود 160 سال پیش بازمی‌گردد که هزینه تولید اندک آنها در کنار کارایی بالا باعث شده تا کماکان تولید شوند و برای موارد مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. عمر باتری خودرو از این جنس چیزی در حدود 3 تا 5 سال خواهد بود که اگر صاحب خودرو به درستی از باتری مراقبت نکند این عمر به 2 تا 4 سال کاهش پیدا می‌کند که طبیعتا این کاهش عمر هزینه‌های زیادی را برای وی ایجاد خواهد نمود.

در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که به شما کمک خواهند کرد تا با رعایت این نکات از کاهش عمر باتری خودرو جلوگیری نمایید و توان آن را نیز تا حد امکان در سطح بالایی نگه دارید.

باتری را همیشه تمیز نگه دارید!

یکی از بهترین و ساده‌ترین کارهایی که باید توسط صاحب خودرو انجام شود این است که به طور مستمر، خوردگی‌ها و جرم‌های موجود در اطراف قطب‌های مثبت و منفی باتری را تمیز کند! قطعا این کثیفی‌ها را روی باتری دیده‌اید ولی سوال اینجاست که چرا فکر می‌کنید که کثیفی‌ها طبیعی است؟

البته بیرون زدن هیدروژن باتری طبیعی است ولی باقی ماندن آن روی باتری غیرطبیعی است و شما بایستی آنها را پاک کنید. اگر فردی نیستید که مثلا به صورت هفتگی دستمال به دست بگیرید و دستی به خودروی خود بکشید، حتی القمدور هر بار که خودرو را برای سرویس به تعمیرگاه می‌برید این کار را انجام دهید.

برای تمیز کردن باتری نیز می‌توانید از اسفنج‌های موجود در بازار بهره ببرید و آن را به محلول‌های شوینده مخصوص آغشته کنید و عملیات پاکسازی را به بهترین وجه ممکن انجام دهید ولی اگر به شوینده مخصوص دسترسی ندارید، می‌توانید از محلول 50-50 آب و جوش شیرین نیز بهره ببرید. پس از شست و شوی خوردگی‌ها، روی باتری آب بریزید و سپس با یک دستمال، باتری را خشک نمایید. پس از تمیز کردن کامل باتری، می‌توانید روی قطب‌ها را با وازلین آغشته نمایید تا از خوردگی‌های بعدی نیز جلوگیری بعمل آید. این نوید را نیز به شما می‌دهیم که پس از پاکسازی قطب‌ها می‌توانید برق رسانی بهتر را در خودروی خود شاهد باشید.

عمر باتری خودروکمتر استارت بزنید!

یکی از مواردی که به طور جدی در بلندمدت از عمر باتری خودرو می‌کاهد، استارت‌های زیاد در بازه‌های زمانی کوتاه مدت است که این اتفاق در داخل شهر و برای افرادی که سفرهای کوتاه کاری و اداری دارند، بیشتر رخ می‌دهد. هنگامی که شما در بازه‌های طولانی‌تر اقدام به روشن و خاموش کردن خودرو می‌کنید، باتری فرصت بیشتری برای شارژ دارد و عملا قدرت لازم را برای استارت‌های بعدی پیدا می‌کند ولی وقتی این بازه زمانی کاهش پیدا کند، زمان لازم برای شارژ از بین رفته و فشار بیشتری به باتری و عمر آن وارد می‌شود.

به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که حتی القمدور توقف‌های خود را در داخل یا خارج شهر به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که فواصل زمانی بین توقف‌ها کمتر شده و از روشن و خاموش کردن‌های پی در پی خودرو جلوگیری شود.

عمر باتری خودرواز سرما و گرمای شدید جلوگیری کنید!

بهترین دما برای حفظ عمر مفید باتری خودرو بین 19 تا 32 درجه است و طبیعتا بالا یا پایین رفتن بیش از این بازه دمایی به ضرر باتری خودروی شما خواهد بود. باتری‌های سربی اسیدی از صفحه‌هایی با جنس سرب و دی‌اکسید سرب هستند که در محلولی از جنس آب و اسید سولفوریک شناور هستند. یکی از مواردی که در عملکرد داخلی باتری اختلال ایجاد می‌کند نوسانات دمایی است که الکترون‌های داخل باتری را دچار مشکل می‌کنند.

در حالتی که دما افزایش پیدا می‌کند، واکنش‌های شیمیایی نیز بالا می‌رود و عملا از عمر باتری نیز کاسته می‌شود. در مقابل نیز با کاهش دما از قدرت باتری کاسته می‌شود و برای همین توصیه می‌شود که در زمستان اقدام به عایق بندی باتری خودرو نمایید.

لوازم برقی خودرو را خاموش کنید

به طور عادی و در هنگامی که خودرو در حال کار است، دینام به کمک موتور فعال شده و به طور مداوم اقدام به شارژ باتری می‌کند که به همین دلیل فعالیت‌های مختلف خودرو اعم از ضبط صوت، چراغ‌ها و …. بدون مشکل در اختیار راننده قرار می‌گیرند ولی هنگامی که خودرو خاموش است، اگر اقدام به روشن کردن چراغ یا هر وسیله برقی خودرو نمایید برق مستقیما از باتری تامین می‌شود که طبیعتا از قدرت و عمر آن کاسته می‌شود.

توجه کنید که روشن ماندن لوازم برقی خودرو مانند ضبط صوت یا چراغ‌ها، منجر به خالی شدن باتری می‌شود که برای جلوگیری از این اتفاق، هر چند دقیقه یکبار اقدام به روشن کردن خودرو کنید و اجازه دهید تا دینام ماشین، باتری را شارژ کند.

از خاموش ماندن زیاد خودرو جلوگیری نمایید!

طبق بررسی‌های انجام شده در مورد باتری خودرو، در صورتی که حتی باتری به صورت کامل شارژ باشد ولی برای مدت زیادی روشن و شارژ نشود، تخلیه خواهد شد و برای استارت دوباره دچار مشکل می‌شوید. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که به صورت مداوم و مستمر اقدام به استارت زدن خودرو کنید و به دینام اجازه دهید تا باتری را شارژ کرده و از خوابیدن و تخلیه آن جلوگیری کنند. برای افزایش عمر باتری خودرو و همچنین در امان ماندن باتری از تخلیه، در صورتی که قصد گذاشتن خودرو در پارکینگ را دارید باتری را جدا کنید و در یک دمای مناسب نگه داری نمایید.

امنیت باتری را چک کنید

از دیگر اقداماتی که باید انجام دهید این است که به طور مداوم باید جایگیری باتری را در محل آن چک کنید و در صورتی که متوجه شل شدن باتری شدید اقدامات لازم را برای آن انجام دهید.

موتور خودرو را چک کنید

از دیگر اقدامات ساده‌ای که منجر به افزایش عمر باتری خودرو شما می‌شود این است که عملکرد موتور خودرو را به طور مداوم چک کنید و از صحت کارکرد آن مطمئن شوید چرا که عملکرد نامناسب موتور خودرو منجر به فشار بیش از حد به باتری و سایر اجزای خودرو شده و عمر آنها را کاهش می‌دهد.

1 نظر
  1. من یه بار رو باتری که خالی کرده بود آب جوش ریختم درست شد منو تا یه جایی رسوند. عجب روزی بود…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.