مکمل بنزین
گوناگونخبر

محدودکننده های سرعت روی خودرو، ممکن است تبدیل به قانون شوند

ماه گذشته میلادی (اسفندماه سال قبل)، شرکت سوئدی ولوو اعلام کرد که تمامی خودروهای مدل جدید این شرکت، برای مدل سال 2020 میلادی، دارای نهایت سرعت 177 کیلومتر بر ساعت در راستای برنامه این شرکت به‌منظور ضد مرگ کردن خودروهایش، خواهند بود.

در همین راستا، بعضی از کشورهای اروپایی عضو اتحادیه اروپا نیز به‌احتمال‌زیاد، این برنامه را برای تعدادی از مدل‌های 2022 و همچنین مدل‌های جدید خودروهای موجودشان برای سال 2024، پیاده‌سازی خواهند کرد.

این سامانه کمکی هوشمند که توسط شورایی مربوط به ایمنی حمل‌ونقل خودروها در اروپا، پیشنهادشده است، از داده‌های GPS یا دوربین‌های تشخیص علامت‌های جاده‌ای و ترافیکی، برای تشخیص دادن محدودیت سرعت در جاده‌های متفاوت، استفاده خواهد کرد. سپس، قدرت موتورهای موجود در این خودروها، با توجه به همان محدودیت سرعت، یکسان‌سازی خواهد شد و به خودرو اجازه نخواهد داد که از آن حد مجاز سرعت، عبور کند.

بر اساس همین شورای اروپایی، اگر راننده بخواهد با سرعتی بالاتر از سرعت مجاز در جاده‌ای، برای چند ثانیه به رانندگی خود ادامه دهد، این سامانه ایمنی، برای چند ثانیه، صدایی را به‌منظور اخطار به راننده تولید کرده و یک هشدار را نیز بر روی صفحه‌نمایش داخل کابین برای راننده به نمایش خواهد گذاشت. این هشدارهای صوتی و تصویری تا زمانی که سرعت خودرو با سرعت مجاز یکی نشود و یا زیر سرعت مجاز تعیین‌شده، قرار نگیرد، قطع نخواهد شد.

محدودکننده‌های سرعت، به همراه دیگر سیستم‌های ایمنی مانند سامانه حفظ خودرو بین خطوط جاده، سیستم ترمز اضطراری خودران، سیستم تشخیص خستگی راننده هنگام رانندگی و دیگر شاخصه‌ها، همراه خواهند بود.

البته این را باید گفت که این سامانه ایمنی با یک دکمه خاموش/روشن همراه بوده که راننده می‌تواند از آن استفاده نماید؛ اما شورای ایمنی جاده‌ای اروپا گفته است که با توجه به بازخورد این سامانه از طرف مردم و قبول شدن آن زد اکثر مردم، این سیستم می‌تواند در آینده، به‌صورت اجباری بر روی اکثر خودروها و بدون حق انتخاب برای خاموش یا روشن شدن، مورداستفاده قرار بگیرد.

سامانه‌ای که می‌تواند تا 30 درصد، تصادفات را کاهش داده و جان 25,000 نفر را در طول این 15 سال ابتدایی برای به بلوغ رسیدن این سیستم، نجات دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا