مکمل بنزین
گوناگونخبرداخلی

واگذاری پارس‌خودرو ایران به فرانسه

pars_khodro_20120318_1607916266

این روزها صنعت خودرو بیش از سایر صنایع کشور خبرساز است. هر چند این صنعت دو سالی است که در رکود به سر می‌برد اما پس از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی، مذاکرات با خودروسازان خارجی، جدی‌تر و حتی مذاکره با یکی از خودروسازان فرانسوی نهایی شد.

البته گفتنی است، همچنان مذاکرات با دیگر خودروسازان فرانسوی همچنین خودروسازان آلمانی و ایتالیایی ادامه دارد. در همین راستا، سومین همایش بین‌المللی خودرو تا چند روز آینده با حدود 500 شرکت‌کننده برگزار خواهد شد. این همایش که باید در آذر ماه برگزار می‌شد به علت همزمان شدن با موعد اجرای «برجام» با دو ماه تاخیر در اسفند ماه برپا می‌شود؛ اما همین امر موجب شده که به دلیل همزمانی این نمایشگاه مهم با نمایشگاه خودرو ژنو، شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا در نمایشگاه تهران حاضر نشوند. در همین حال هر چند سال گذشته احتمال حضور خودروسازان امریکایی در همایش بین‌المللی خودروسازی جدی‌تر شد اما این موضوع حتی با به سرانجام رسیدن برجام و برداشته شدن تحریم‌ها نیز اتفاق نمی‌افتد. این در شرایطی است که سال گذشته بخش زیادی از شرکت‌کنندگان را خودروسازان چینی تشکیل می‌دادند و همین امر اعتراض و انتقاد مخاطبان را به دنبال داشت.

به گفته دبیر شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو، امسال 16 خودروساز بزرگ ازجمله خودروسازانی چون شرکت‌های ولوو، اسکانیا، پژو، رنو و دایلمر در نمایشگاه حضور خواهند داشت و نمایندگانی از کشورهای اتریش، بلژیک، چین، چک و اسلواکی، دانمارک، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، کویت، هلند، عمان، ‌پاکستان، کره جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، امارات متحده عربی و انگلستان میهمان ایرانی‌ها با مذاکرات خودرویی هستند. البته این مذاکرات و افزایش کیفیت خودروهای جدید تولیدی در بازار داخل نیز بی‌تاثیر نیست؛ چنانچه فعالان صنعت خودرو کشور از افزایش حداقل 4.5 درصدی قیمت خودرو در سال آینده خبر می‌دهند.

  ایجاد شرکت مشترک با رنو فرانسه
 در حاشیه این همایش، مذاکراتی با خودروسازان و قطعه‌سازان انجام خواهد شد و به گفته امیرحسین قناتی، مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت شرکت‌های بنز، فیات، فولکس واگن، ایسوزو، مزدا، نیسان و تویوتا مذاکراتی تاکنون با خودروسازان ایرانی داشته‌اند؛ همچنین فولکس واگن با پنج شرکت داخلی برای آغاز همکاری مشترک مذاکره کرده و در نهایت براساس تشخیص خود با یک شرکت ایرانی همکاری خواهد کرد. فیات نیز پیشنهاداتی برای سرمایه‌گذاری در ایران داشته است. قناتی که به تازگی عضو هیات‌مدیره سایپا شده است در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرانجام مذاکرات رنو و سایپا گفت: ایجاد شرکت مشترک بین سایپا و رنو درحال بررسی است و هنوز نهایی نشده است. مذاکرات فعلا درحال انجام است اما بعید به نظر می‌رسد طی هفته آینده و در جریان برگزاری سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، قراردادی میان این دو شرکت به امضا برسد.

  واگذاری پارس‌خودرو ایران به رنو
قناتی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا پارس خودرو به رنو واگذار خواهد شد، تاکید کرد: این کار درحال انجام است. وی در توضیح بیشتر گفت که هم‌اکنون مذاکرات میان رنو و سایپا بر سر واگذاری سهام پارس خودرو به خودروساز فرانسوی ادامه دارد. اظهارات وی در شرایطی است که رنو به‌ شدت خواستار خرید سهام پارس خودرو بوده و قصد دارد این شرکت را به پایگاه تولیدی خود در ایران تبدیل کند.

علی اسدی

دانشجوی رشته مهندسی برق، نویسنده و مترجم در حوزه خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا