مکمل بنزین
خبرداخلی

چرا قیمت لاستیک خودرو در بازار دو برابر شده است؟

اگر این روزها برای تعویض لاستیک خودرو به بازار رفته باشید حتما با یک موضوع بسیار مهم روبرو شدید که لاستیک‌های موجود در بازار با قیمتی در حدود دو برابر آن چیزی که شما تصور می‌کردید در حال فروش بوده و مشخص نیست که این گرانی به چه دلیلی بوده و مسئولین مربوطه مدعی هستند که این گرانی‌ها خیلی هم غیر قانونی نیست!

به گزارش چرخان، مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت صنعت لاستیک ایران و همچنین نوسانات موجود در بازار این محصول گفت: وضعیت قیمتی تایر در بازار همانند بازار خودرو است که قیمت کارخانه و قیمت بازار تفاوت دارند و اگر کسی قصد خرید لاستیک دارد بایستی مستقیما به کارخانه مراجعه کند تا هزینه اضافی نپردازد.

لاستیک‌های خارجی لاستیک خرید لاستیک اینترنتی قیمت لاستیک ایرانیاین اظهارات در حالی است که در حال حاضر قیمت تایر پراید در بازار 283 هزار تومان بوده ولی همین کالا در بازار آزاد با قیمتی در حدود 500 هزار تومان معامله می‌شود و همین موضوع در تایر سمند نیز برقرار بوده و قیمت دو برابری در بازار حکم‌فرماست. نکته جالب اینجاست که رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک چندی پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که وضعیت عرضه و تقاضا در هر بازار تعیین کننده قیمت بوده و بدیهی است در صورت وجود تقاضا، اگر عرضه مناسبی صورت نگیرد باید شاهد گرانی باشیم.

وقتی وضعیت عرضه لاستیک توسط شرکت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم به موضوعی قابل توجه می‌رسیم که عرضه کارخانه‌ها به شدت کاهش یافته و گویا وضعیتی که در بحث روغن موتور شاهد آن بودیم و هستیم در این بازار نیز عملیاتی شده و به طور کلی شرکت‌های مختلف روش گران کردن محصولاتشان را به خوبی متوجه شده‌اند.

اما سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر حرف‌های جالبی برای گفتن دارد که در ادامه مصاحبه ایشان در مورد وضعیت صنعت لاستیک سازی کشور را مطالعه می‌کنید. وی در این مصاحبه گفت: وقتی در سایر اقلام مانند گوشت، خودرو و سایر اقلام شاهد گرانی  بودیم طبیعی است که در بازار تایر نیز به همین منوال شاهد گرانی باشیم. در حال حاضر صاحبان سرمایه اقدام به خرید کالا می‌کنند و روز بعد با هر قیمتی که دوست دارند اقدام به فروش می‌نمایند.

وی در ادامه با اشاره به دلیل این نوع نگاه خود به بازار لاستیک گفت: تایر، گوشت، خودرو، مرغ و … تفاوتی با هم ندارند و نگاه بازار به این موارد یکسان است و به همین دلیل می‌گوییم که تولیدکننده مقصر نیست. تولیدکننده با قیمت مصوبی که برای او تعیین شده است اقدام به تحویل محصول به نمایندگان می‌کند و حتی در بعضی از شرکت‌ها شاهد فروش اینترنتی محصولاتشان هستیم و مصرف‌کننده می‌تواند مستقیما به سایت این شرکت‌ها مراجعه کرده و محصول مد نظر خود را سفارش دهد و مانند سایت فروش خودروسازان هم نیست که سریعا ظرفیت تکمیل گردد.

مصطفی تنها در ادامه گفت: بیش از این چه انتظاری می‌توان از تولیدکننده داشت؟ وضعیت در حال حاضر به گونه‌ایست که مواد اولیه را بعضا تا سه برابر قیمت خریداری می‌کنیم تا تولید متوقف نشود. کاهش تولید نیز بعضا به دلیل نرسیدن ارز یا عدم انتقال آن است.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا