مکمل بنزین
برگزیده‌هاخبر

چرا j4، نتوانست موفقیت جک را ادامه دهد؟

جک را می‌توان جزء اولین کمپانی‌های چینی حاضر در ایران دانست که توانست رضایت مشتریان را جلب کند. این برند در طول سالهای حضور خود در ایران و همکاری با کرمان‌خودرو، تلاش داشته تا درصد زیادی از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. توجوی در ابتدا فروش خوبی داشت اما توقف تولید این خودرو باعث شد تا بازار دست دوم بسیار بدی داشته باشد و قطعات یدکی این مدل با سختی تامین شوند.

جک جی5 یک سدان دوست‌داشتنی از این برند چینی است که همچنان با قدرت به‌فروش می‌رسد و یکی از پرفروش‌ترین‌ها در بین چینی‌ها است. این خودرو در بدو ورود با ظاهر زیبا و جذاب، موتور قدرتمند نسبت به رقبا، امکانات رفاهی قابل قبول و قیمت مناسب،‌توجه خریداران را جلب کرد.

جک تقریبا با عرضه جی 5 با سلیقه ایرانی‌ها آشنا شد و بعد از این خودرو شاسی‌بلند جذاب اس 5 را به ایران آورد که مشخصات آن در برهه زمانی خود، فوق‌العاده بود و چندسالی لقب بهترین و پر فروش‌ترین شاسی‌بلند چینی را به خود اختصاص داد. بعد از اس 5، جک به سراغ شاسی‌بلندی دیگر رفت که خیلی‌ها تصور می‌کردند همانند اس 5 بتواند عرضه موفقی داشته باشد اما این شاسی‌بلند سایز کوچک با نام اس 3، نتوانست همانند اس5 پر فروغ ظاهر شود ولی با وجود تمام مشکلات، در حد و اندازه‌های خود، فروش خوبی داشته است.

در حالی که تصور می‌شد کرمان‌خودرو و جک با عرضه یک محصول بهتر، بتوانند دوباره درخشش خود را بدست بیاورند، خبر عرضه j4 منتشر شد که یک برگشت رو به عقب محسوب می‌شد و از همان ابتدا کاملا روشن بود که این خودرو نمی‌تواند آنچنان که باید، بدرخشد. اما چرا این خودرو نتوانسته تاکنون در بازار جایگاه خوبی داشته باشد؟

1- طراحی خارجی

انتظار می‌رود زمانی که یک برند محصول جدیدی ارائه می‌کند، نسبت به سایر خودروها از لحاظ ظاهری، رشد داشته باشد. کرمان‌خودرو به سراغ محصولی از برند جک رفته که محصول جدید این برند نیست اما در ایران بعنوان یک خودروی جدید عرضه می‌شود بنابراین باید در خود مشخصاتی داشته باشد که بتواند مردم را قانع کند تا به خرید آن فکر کنند. j4 در نمای خود چراغ‌های قدیمی و از مد افتاده‌ای دارد و از لحاظ طراحی یک خودروی معمولی را نمایش می‌دهد که شاید به سلیقه خیلی‌ها خوش نیاید.

2- متریال داخلی

کیفیت متریال داخلی j4 نسبت به سایر محصولات جک موجود در کشور، افت داشته و نمی‌توان به این متریال نمره قبولی داد. کیفیت کابین جی5، اس5 و اس3 با فاصله از این خودرو برتر هستند. این متریال تا حدودی حتی از رقبای دیگر هم ضعیف‌تر است و این ناامیدکننده خواهد بود.

3- مشخصات فنی ضعیف

زمانیکه اس5 و جی5 به اصطلاح، روی بورس قرار گرفتند، مالکان اعتقاد داشتند جذاب‌ترین بخش این خودروها، پیشرانه آنهاست اما این بخش جذاب در j4 دیگر دیده نمی‌شود. جک J4 به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن مترگشتاور عرضه شده که به یک جعبه دنده CVT متصل است. شتاب صفر تا 100 این خودرو بیش از 13.5 ثانیه است و از لحاظ عملکرد می‌توان آن را بسیار کند دانست. این موتور واقعا عملکرد ضعیفی دارد و اگر این خودرو را اقتصادی نام‌گذاری نکنند، به هیچ وجه ارزش سوار شدن را نخواهد داشت. گیربکس CVT در خودروهای برندهای مطرح جهان، گزینه جذابی نیست و حالا با یک نمونه چینی و قدیمی مواجه هستیم که عملکرد خوبی ندارد و به کام خیلی‌ها خوش نمی‌آید.

4- کمبود تجهیزات

جک J4 سانروف ندارد، استارت دکمه‌ای ندارد، سیستم تهویه اتوماتیک ندارد، سیستم کنترل پایداری ندارد، سامانه کنترل حرکت در سربالایی ندارد، دوربین دنده عقب هم ندارد، در حالی که در اکثر رقبای این خودرو می‌توان تعدادی از این گزینه‌ها را دید. بنابراین عدم وجود تجهیزات معمولی در جک جی 4 باعث شده تا گزینه جذابی از لحاظ تجهیزات نباشد.

5- ترمزهای کاسه‌ای

 ترمز دیسکی مزایای خاص خود را دارد و جک جی4 از این مزایا بی‌بهره است. اگر چه این روزها سراتو هم با ترمز کاسه‌ای عرضه می‌شود اما خودروهای رقیب جی4 مانند آریو Z300، بسترن بی30 و برلیانس H330 ترمزهای دیسکی دارند و این هم باعث می‌شود جی4، یک نمره منفی دیگر در کارنامه خود ثبت کند.

6- قیمت

شاید اگر جی4 در این قسمت، بهتر از سایر خودروها بود، می‌توانست کاری کند که مردم سایر ضعف‌های آن را نادیده بگیرند اما کرمان خودرو قیمت رقابتی را مدنظر قرار نداده و سود حداکثری را ترجیح داده است. شرایط خودروسازی و عرضه خودرو در کشور ما اصلا خوب نیست اما برندها باید رقابت را تا حدودی مدنظر قرار دهند که بتوانند نظر مشتریان را نسبت به سایر گزینه‌ها بیشتر جلب کنند.

جک جی4 نکات مثبتی هم دارد که می‌توانید در سایر مطالب سایت چرخان، آنها را بخوانید.

به سوپر گروه جک J4 ملحق شوید

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. مطلبتان کمی جهت دار بود به چند دلیل : اولا طراحی خوردوهای چینی دیگر در این رنج قیمتی ضعیف است اگر داخل کابین جی 4 بنشینید و جادادی کابین را برای سرنشینان ببینید متعجب میشوید چیزی که در برلیانس و آریو و حتی بسترن نمیبینید.دوما طراحی خارجی جی فور توسط کمپانی پنین فارینا بوده و بحث سلیقه ای است سوما شاید کمی موتور ضعیفی دارد اما وقتی که مصرف بنزین جی 4 در خودورهای وطنی حتی از 206 تیپ دو پایینتر است و واقعا فوق العاده کم مصرف است آن هم با گیربکس اتوماتیک بیصدا و بدون تقه و …چهارما چون وزن خودرو کلا 1100 کیلو است ترمز کاسه ای عملکرد بدی ندارد و کافی بنظر می آید پنجما آپشن این خودرو را با توجه به قیمت جدید آن کم و البته خیلی بهتر از ساندور و ال نود باید دانست ششما متریال داخلی جی 4 متوسط است ولی واقعا از محصولات ایران خودرو بهتر است ولی در مجموع با قیمت جدید قابل قبول نیست

  2. من کاری به جی ۴ ندارم و ازش شناخت هم ندارم. البته بنده دو سال جک ۱۵۰۰ دستی داشتم. اصولا خوبی جک اینه که اتاق بسیار بزرگی داره و فاصله محوریش هم خیلی خوبه و به همین دیل جادار بود و عقبش از تمام خودروهای داخلی جادارتر بود در ضمن موتورش هرچند ۱۵۰۰ بود اما خیلی خوب از عهده چثه ۱۳۰۰ کیلویی اون بر میومد. فیسش هم خوب بود. واقعا سواله چرا بعد از جی ۵ باید یک مدل برگردیم عقب و جی ۴ رو بیاریم قصد جسارت به دوست بالایی رو ندارم اما هم آریو و هم بسترن بی ۳۰ کاملا جادارتر از جی ۴ هستند و البته جی ۴ اصلا به جادار جی ۵ نیست.

    1. این که جی ۴ یک مدل قدیمی تر از جی ۵ هست معنی نداره . کد خودرو بستگی به کلاسش داره و یک کده
      جی ۴ کلاس اقتصادی جک هست و یه سگمت کوچکتر از جی ۵ . اطلاعاتی که درخصوص شتاب در مقاله گفته شده هم غلطه شتاب این خودرو ۱۰.۹ هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا