مکمل بنزین
خبرداخلی

ترخیص خودروهای خارجی دپوشده در گمرک وابسته به یک اتفاق است!

ماجرای خودروهای خارجی دپو شده در گمرکات کشور که بیشتر از یکسال در رسانه‌های اقتصادی پیگیری می‌شود و مشکلات زیادی را برای شرکت‌های واردکننده ایجاد کرده است، به مراحل آخر خود نزدیک می‌شود. به گفته یکی از مسئولین مربوطه همه چیز برای ترخیص این خودروها آماده بوده و منتظر یک تصمیم گیری عاجل دولت است.

به گزارش چرخان، بازار خودروهای خارجی که از سال گذشته با افزایش قیمت شدیدی روبرو شده بود و حالا بسیاری از خودروهای بازار با قیمت‌های نزدیک به میلیارد تومان معامله می‌شوند. از جمله دلایل این اتفاق می‌توان به قیمت دلار اشاره کرد ولی یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت این محصولات کمبودی است که شاید با تصمیم گیری اشتباه دولت رخ داد.

تعرفه واردات خودروهای خارجی واردات خودرودولت عملا با دپوکردن هزاران خودرو در گمرکات کشور باعث شد تا بازار با کمبود خودرو روبرو شده و بسیاری از مشتریان برای تامین خودرو به بازاری مراجعه کنند که به صورت روزافزون با افزایش قیمت روبرو میشد و این تقاضای اضافی نیز مزید بر علت شد تا وضعیتی که می‌دانیم، رخ دهد. البته دولت در مصوبه‌ای در دی ماه سال گذشته سعی کرد تا اوضاع را متعادل نماید ولی با به تاخیر انداختن ارائه بخشنامه عملیاتی این مصوبه فرصت را برای ترخیص هر چه سریع‌تر خودروها از شرکت‌ها گرفت.

در حالیکه در دی ماه سال گذشته دولت در مصوبه‌ای اعلام کرد که با شرایط خاصی امکان ترخیص خودروها وجود خواهد داشت ولی در اسفندماه بخشنامه عملیاتی را مشخص نمود که با تعطیلات نوروزی همراه شد و تنها چند صد خودرو امکان ترخیص داشت. بعد از تعطیلات نوروزی نیز عملا از اردیبهشت ماه این سازوکار آغاز شد و تا مهلت قانونی این مصوبه یعنی تیرماه 98 فرصت کافی برای ترخیص همه خودروها وجود نداشت.

خودروهای خارجیبا این وجود هزاران خودرو ترخیص شدند و دست شرکت‌ها برای ارائه خودروهای مختلف باز شد ولی در کمال تعجب چیزی در حدود 1100 خودرو علیرغم طی کردن بسیاری از مراحل ترخیص صرفا به دلیل اتمام مهلت قانونی ترخیص نشدند! تلاش‌های زیادی برای تمدید دوباره مهلت قانونی انجام شد ولی دولت به دلیل تمدید یکباره این مصوبه به دلایل قانونی از این کار طفره رفت.

مهرداد ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک در مصاحبه‌ای اعلام کرد: مهلت قانونی برای ترخیص خودروها 16 تیرماه بود که مراجع ذیصلاح باید درخوست تمدید را ارائه کنند. وزارت اقتصاد یا گمرک مسئول این درخواست نبود و وزارت صنعت بایستی برای این اتفاق پیش‌قدم شود. با مصوبه دولت که در دی ماه سال گذشته اعلام شد، چیزی در حدود 7500 خودرو ترخیص شدند و 1100 خودرو نیز موفق به دریافت پروانه شدند ولی با اتمام مهلت ترخیص، امکان خروجشان فراهم نشد.

خودروهای وارداتیوی در ادامه افزود: از نظر گمرکی برای ترخیص این 1100 خودرو مشکلی وجود نداشته و همه مراحل مربوط به ترخیص این خودروها انجام شده است ولی ترخیص این خودروها منوط به اجازه دولت است. ما موافق تمدید این مهلت هستیم تا آن دسته از افرادی که مراحل و سازوکار ترخیص خودروهای وارداتی را انجام داده‌اند به خودروی خود برسند.

حالا باید دید که دولت این اجازه را خواهد داد و ترخیص این خودروها انجام می‌شود؟

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا