مکمل بنزین
تحلیلیخبرداخلی

اعلام ایران خودرو برای انتشار تیزر محصول جدید خود بزودی + مشخصات اولیه

چندی پیش ایران خودرو در پیامی، آغاز نمایش تیزر محصول جدید خود یعنی K132 را از اول خرداد و در شبکه های صدا و سیما اعلام کرد. ولی تا هم اکنون این تیزر (2خرداد) توسط این سازمان پخش نشده است. اما احتمال دارد که بزودی این پیش نمایش از محصول ایران خودرو، آغاز شود.


اما در حین این اعلان، متنی درباره مشخصات و امکانات احتمالی این خودرو منتشر شد که نشان دهنده مشترک بودن این ویژگی ها با خودرو ایکو دنا پلاس توربوشارژ در تیپ 3 است.

آن طور مشخص است ایران خودرو روند تیپ بندی محصولات خود را آغاز کرده و به احتمال زیاد محصول K132 که بزودی نام این خودرو تغییر خواهد کرد، با دو پیشرانه تنفس طبیعی دنده ای و توربوشارژ اتوماتیک تولید خواهد شد. پیشرانه تنفس طبیعی این خودرو همان موتور بهبود یافته TU5 است که با تغییرات و بخصوص داشتن استاندارد یورو5، EC5 نام گرفته است. این موتور با اتصال به گیربکس 5دنده ای توانایی تولید 114 اسب بخار، قدرت و 156 نیوتن متر، گشتاور را دارد. این موتور در 100 کیلومتر توانایی مصرف 6/7 لیتر را دارد. اما موتور بعدی که در دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ نیز بکار گرفته شده است، TC7 پلاس نام دارد که با اتصال به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک قادر به تولید 161 اسب بخار، قدرت و 240 نیوتن متر، گشتاور است. این موتور با وزنی در حدود 1190 کیلوگرم، قطعا شتاب خوبی را به راننده القا خواهد کرد.


طبق اعلام ایران خودرو این خودرو در همان اول با استاندارد یورو5 وارد خط تولید خواهد شد. گرچه مشخصات نسخه اتوماتیک این خودرو با دنا پلاس توربو اتوماتیک یکسان خواهد بود، ولی با توجه به ساختار و پلت فرم جدید این خودرو، در بحث ایمنی کی132 بهتر از دنا پلاس خواهد بود.
از امکانات پروژه ایکو K132 میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– سنسور هشدار موانع در قسمت عقب خودرو به همراه دوربین دید عقب
– سانروف (در نسخه فول)
– نمایشگر لمسی و مجهز به نویگیشن
– تریم داخلی چرم
– سنسور نور و سنسور باران
– سنسور اندازه گیری میزان فشار باد لاستیک
– کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
– کروزکنترل
– لیمیتد کنترل (احتمالی)
– ترمزهای دیسکی عقب و جلو
– دو کیسه هوا (در نسخه کم آپشن)
– چهار کیسه هوا ( در نسخه فول آپشن)
– چراغ روز
– سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش
– صندلی های برقی ردیف اول
– تهویه الکتریکی مجهز به نمایشگر
– فرمان برقی
– و …


انتخاب و قراردادن امکانات برای یک محصول، نکته اساسی و مهم برای خودروسازان جهان است. اما ایران خودرو با یکسان قراردادن این خودرو با خودرو مورد اشاره در اواسط متن، اقدامی است که میتوان گفت ایران خودرو در میان محصولات خود و با هم قصد رقابت دارد. این اقدام نه تنها باعث رشد خودروسازی نشده، بلکه باعث درجا زدن خودروساز خواهد شد. ای کاش مدیران صنعت خودرو ایران (ایران خودرو و سایپا) با اقداماتی برای تیپ بندی درست محصولات خود، باعث افزایش کیفیت و بخصوص با این کار سبب کاهش قیمت خودرو خواهد شد.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا