مکمل بنزین
مقایسهگوناگونبرگزیده‌ها

مقایسه چری تیگو 7 با هایما S7 توربو ایران خودرو

پس از اعلام ممنوعیت واردات خودرو و همچنین افزایش نرخ ارز در اواخر سال 96، شاهد جهش ناگهانی قیمت خودروهای وارداتی در بازار بودیم که همین موضوع باعث شد تا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند و بسیاری از خریداران دیگر قادر به خرید خودروی موردنظر خود نباشند و ناگزیر به سمت خودروهای کارکرده و یا صفر کیلومتر چینی گرایش پیدا کنند. اما افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، تاثییر خود را روی قیمت، خودروهای مونتاژی داخلی هم گذاشت و تا حدودی همان قدرت خریدی که مردم امید به آن داشتن از آنها گرفته شد و این خودروهای مونتاژی که یک زمانی اقشار مختلف جامعه توانایی خرید آن را داشتند حال به کالاهای لوکسی تبدیل‌شده‌اند که هرکسی توانایی خرید آن‌ها را ندارد و یک زمانی که مردم خودروهای چینی را قبول نداشتند الان در حسرت داشتن آن قرار دارند.

اما به موضوع مقاله خود بازگردیم؛ به جرئت می‌توان گفت که خودروهای SUV و شاسی‌بلند از محبوب‌ترین سگمنت‌ها در بازار ایران محسوب می‌شوند که خودروسازان داخلی و شرکت‌های واردکننده نیز طی سال‌های گذشته برای سهم بیشتر از این بازار، اقدام به توسعه سبد محصولات خود در این سگمنت کرده‌اند. از این‌رو در حال حاضر این چینی‌ها هستند که توانسته‌اند نبض بازار خودروهای کمتر از 500 میلیون تومانی را در دست بگیرند و به یکه‌تازی در این رده بپردازند.
از همین رو می‌توان گفت که چری تیگو 7 نخستین محصول شایسته چینی در بازار ایران بود که برای رقابت با کراس‌اوورهای کره‌ای و ژاپنی در بازار قد علم کرد. پس‌ازآن نیز برخی دیگر از شرکت‌ها با معرفی محصولات نسبتاً لوکس سعی در سهم‌خواهی و رقابت با تیگو 7 را داشتند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان ام جی آر ایکس 5، بی وای دی اس7، کوپا، دامای ایکس 7 و … اشاره کرد که به دلیل مشکلات متعدد در تأمین قطعات، یا عرضه نشده و یا به‌صورت محدود به بازار تشنه ایران عرضه‌شده‌اند.
اما در این میان ایران‌خودرو با همکاری هایما چین، خودرویی را به بازار ایران عرضه کرد. این محصول که هایما S7 نام داشت نخستین ماشین شاسی‌بلند چینی ارائه‌شده توسط ایران‌خودرو بود که ابتدا مدل تنفس طبیعی آن وارد بازار شد اما به دلیل ضعف‌های فنی‌ای که داشت چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفت. اما کمی بعد ایران‌خودرو، هایما S7 توربو را با تغییرات مثبت زیادی به میدان آورد که همین حرکت مثبت توانست هایما را در ایران زنده و طیف وسیعی از مردم را به سمت خود روانه کند.

با توجه به قیمت این دو خودرو در بازار ایران، در این مقاله سعی داریم به پارامترهای کمیت و کیفی این خودروها بپردازیم تا ببینیم کدام‌یک ارزش خرید بالاتری نسبت به دیگری دارند.

  • تاریخچه و آمار فروش دو کمپانی (چری و هایما)

شرکت چری (Chery) یک شرکت دولتی و تحت کنترل حکومت کمونیستی چین است که فعالیت خود را از اوایل هزار سوم میلادی یعنی 1995 آغاز نمود. این شرکت که در ابتدا ساخت نمونه‌های فوق‌العاده ارزان‌قیمت را سرلوحه کار خود قرار داده بود، با صادرات نمونه‌های تولیدی خود به کشورهای فقیر و با اقتصاد مشابه چین مانند سوریه و کشورهای جهان‌سومی همانند کشورهای آفریقایی و کشورهای آمریکای جنوبی، دایره فعالیت خود را به خارج از مرزهای چین گسترش داد. به‌هرحال «چری» اولین خودروساز چینی بود که محصولات خود را به خارج از چین صادر کرد و برای ۹ سال پیاپی بیش‌ترین عرضه خودرو در چین را داشت این شرکت در سال ۲۰۰۵ اولین خط تولید خارج از کشور خود را در کشور روسیه افتتاح نمود و در سال ۲۰۱۳ این خودروساز ۴ میلیون خودرو را در بیش از ۸۰ منطقه به فروش رساند. اما چری بازهم اولین برند چینی بود که به سراغ ساخت خودروهای لوکس‌تر رفت. این کمپانی برند “Qoros” را با همکاری مشترک با خودروسازان دیگر چین تأسیس کرد. اما به دلیل قیمت بالا این پروژه شکست خورد و چری از پروژه Qoros کنار رفت. اما در سال‌های بعد چری با همکاری مشاوران خارجی خود توانست برند لوکس “EXEED” را به بازار جهانی معرفی کند.

و اما شرکت هایما کار خود را در سال ۱۹۹۲ و با نام هاینان مزدا موتور آغاز کرد. تأسیس این شرکت حاصل همکاری دولت استان هاینان چین با شرکت مزدا برای تولید خودروهای مزدا در چین بود. این همکاری تا سال ۲۰۰۶ طول کشید، زمانی که گروه (FAW) سهم مزدا در این شرکت را خرید و هاینان مزدا موتور تبدیل به یکی از زیرمجموعه‌های گروه فاو شد. پس‌ازاین اتفاق هایما حق تولید خودروهای قدیمی‌تر مزدا را حفظ کرد و همچنین اجازه پیدا کرد از فناوری مزدا در خودروهای خودش استفاده کند، اما استفاده از برند مزدا برای آن‌ها ممنوع شده بود. البته این به معنای پایان همکاری هایما و مزدا نبود. در سال ۲۰۰۸ هایما کارخانه سوم خود را در هاینان افتتاح کرد که ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال را دارد. دو کارخانه دیگر هایما در هایکو و ژنگژو در استان هاینان قرار دارند و هرکدام ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو رادارند. در سال ۲۰۱۰ هایما گام بزرگی برای بین‌المللی شدن برداشت و کارخانه مونتاژ هایما در روسیه توسط شرکت در ویز افتتاح شد. هایما در آن سال‌ها فروش خیلی خوبی را تجربه می‌کرد، به صورتی که، در سال 2013، توانست سومین خودروساز چین، در بخش تولید محصول را، به نام حود ثبت کند. اما هایما پس‌ازآن سال، به علت ظهور خودروسازی‌های مختلف در چین و همچنین تنوع محصولات رقیبان خود که کیفیت بیشتری داشتند با افت فروش مواجه شد و جایگاه خود را کم‌کم از دست داد. اما هایما عقب ننشست و در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که در حال تأسیس کارخانه‌ای در بلغارستان است که این کارخانه فعالیت خود را در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد. به‌این‌ترتیب، هایما دومین خودروسازی چینی می‌شد که کارخانه‌ای در خاک اروپا تأسیس کرده است.

به‌هرحال با توصیف موارد بالا، در بخش بررسی تاریخچه و آمار این دو خودروساز متوجه می‌شویم شرکت چری در این چند سال گذشته (6 الی 7 سال) آمار تولیدی بسیار خوبی را در چین تجربه کرده است. این خودروساز به علت همکاری با خودروسازان اروپایی و همچنین آوردن مشاوران و متخصصین خودروسازی خارجی، توانست، کیفیت و طراحی محصولات خودرو را بهبود ببخشد، که این عوامل باعث فروش بیشتر این خودروسازی شده است.  چری در سال 2019 توانست، هفتمین خودروساز چین شود درحالی‌که شرکت هایما حتی در این لیست جز 20 خودروساز اول چین هم نیست. پس در بخش اول بررسی ما، ارزش برند چری در چین و جهان خیلی بالاتر از هایما است و برند چری معروف‌تر و شناخته‌شده تر است.

  • مشخصات فنی 

در بخش قوای محرکه، در زیر کاپوت تیگو 7 یک پیشرانه 4 سیلندر خطی،مجهز به سامانه پرخوران توربوشارژر، قرارگرفته است که 1498 سی سی حجم دارد. این پیشرانه در دور موتور 5500 دور در دقیقه، 145 اسب بخار و گشتاور آن در دور موتور میانگین 2500 دور در دقیقه، 210 نیوتن متر است که این مقدار گشتاور در این دور موتور از مزییت های این خودرو به‌حساب می‌آید به‌صورتی که تأثیر آن را می‌توانیم در اعداد و رقم‌های مربوط به‌شتاب و مصرف سوخت این خودرو ببینیم. مصرف سوخت ترکیبی تیگو 7، 6.3 لیتر است که می‌تواند استاندارد آلایندگی یورو 5 را پاس کند و هم‌چنین شتاب صفرتا صد این خودرو، 10.9 ثانیه است که برای این سگمنت عدد بسیار خوبی است و نشان می‌دهد با خودروی تنبلی روبه‌رو نیستیم. همچنین به گفته مدیران چری: این موتور می‌تواند 37.1% از انرژی گرمائی را به انرژی جنبشی تبدیل نموده که از این حیث توانسته است جایزه بیشترین راندمان موتور را از آن خود نماید و اما سیستم انتقال قدرت تیگو 7، از نسل دوم سیستم‌های دو کلاچه خشک الکترومکانیکی نشأت گرفته‌شده است که این سیستم باعث راندمان بالا، مصرف سوخت کمتر، افت توان کمتر براثر گرمای سیستم و دوام بیشتر سیستم انتقال قدرت می‌گردد.

و اما در زیر کاپوت هایما S7، یک پیشرانه 4 سیلندر خطی، مجهز به سامانه پرخوران توربوشارژر قرارگرفته است که 1795 سی‌سی حجم دارد. این پیشرانه در دور موتور 5500 دور در دقیقه، 170 اسب بخار و گشتاور آن در دور موتور میانگین 4500 دور در دقیقه،230 نیوتن متر است. در بخش شتاب هایما S7  توربو به زمان تقریبی 12-11.5 ثانیه نیاز دارد که سرعت خود را از حالت سکون به صد کیلومتر در ساعت برساند و همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 9.6 لیتر بر هر 100 کیلومتر رانندگی است. برای انتقال قدرت در هایما اس 7 توربو از یک گیربکس ساده AT، شش سرعته باقابلیت تیپ ترونیک ساخت کشور کره جنوبی استفاده‌شده است.

در انتها با ذکر مشخصات هر دو خودرو باید گفت که درست است که هایما اسب بخار و گشتاور بیشتری نسبت به تیگو 7 دارد اما به این نکته هم توجه کنید که حجم موتور هایما، 300 سی سی بیشتر از تیگو 7 است و خروجی که می‌دهد در دور موتورهای بالاتری است که خود باعث افزایش مصرف سوخت و استهلاک بیشتر موتور نیز می‌شود. همچنین گیربکس تیگو 7، از نوع دو کلاچه است که به‌مراتب عملکرد و راندمان بهتری نسبت به گیربکس هایما S7 دارد و به‌مراتب جدیدتر نیز است. پس برنده این بخش بافاصله، چری تیگو 7 نام دارد.

  • طراحی ظاهری و خارجی

هر خودرویی که در شرکت چری به وحود می‌آید توسط تیم طراحی آن طراحی و تولید می‌شود. تیمی که توسط دو مدیر طراحی برجسته در صنعت خودروسازی هدایت می‌شود. آقای James Hopes طراح سابق شرکت جنرال موتورز و آقای Hakan Saracoglu طراح سابق شرکت پورشه.

اما با کنار گذاشتن این مسائل چری تیگو 7 در ظاهر بیرونی از طراحی مدرن و متفاوتی برخوردار است که آن‌هم طبق زبان طراحی جدید این شرکت شکل‌گرفته است. در قسمت جلوی ماشین، چراغ‌های جلو الهام گرفته‌شده از صورت کوسه بوده و حس قدرت را به نمایش می‌گذارد. چراغ‌های جلو از نوع LED و عدسی هستند که علاوه بر زیبایی، از کارایی بالا نیز برخوردار است.

همچنین جلوپنجره‌ی ذوزنقه‌ای شکل، هماهنگی خوبی را با چراغ‌های جلو ایجاد کرده است. یک زه کرومی نیز از میان جلوپنجره رد شده و به زیر چراغ‌ها کشیده شده است که دیتیل طراحی در نمای جلو را افزایش داده است. چری برای لوکس‌تر به نظر رسیدن بدنه، در بعضی قسمت‌ها از قطعات کرومی استفاده کرده است. نوارهای کرومی را می‌توانید در جلوپنجره، ضربه‌گیر روی درها و کلاف دور پنجره‌ها مشاهده کرد. درمجموع در قسمت جلوی تیگو 7 اثری از کپیبرداری مشاهده نمی‌شود و پختگی طراحی در آن دیده می‌شود.

اما در نمای عقب اوضاع کمی متفاوت است و شباهت‌هایی با نسل جدید هیوندای توسان و کیا اسپرتیج دیده می‌شود، اما باید گفت که در دنیای امروزی صنعت خودروسازی چنین شباهت‌هایی به علت نزدیک شدن زبان طراحی‌ها به هم و ترند شدن یک سری الگوهای طراحی این اتفاقات به‌کرات اتفاق می‌افتند و منصفانه نیست چری را متهم به کپی کار بکنیم. اما در نمای عقب بازهم پختگیِ طراحی دیده می‌شود. بر روی درب صندوق‌عقب سه عدد خط دیده می‌شود که خط اولی بالای دو چراخ و خط سومی پایین دو چراغ را به هم وصل کرده است اما خط میانی به داخل فرورفته است که باعث شارپ شدن این خط‌ها بر روی درب صندوق شده است. چراغ عقب تیگو 7 با خطوط زاویه‌دارش با الهام از پنجه ببر طراحی‌شده است این چراغ از سه نوار چراغ LED تشکیل‌شده است که بسیار شبیه به الگو چراغ‌های عقب محصولات پژو علل خصوص 2008 است.

بالای پنجره عقب هم یک اسپویلر اسپرت نصب‌شده که در ترکیب با روف رک‌های نقره‌ای رنگ، نمای اسپرت و جوان‌پسندی را برای تیگو 7 خلق کرده است درمجموع طراحی این خودرو بسیار شکیل، متناسب و هماهنگ است.

فضای کابین تیگو ۷، همانند بدنه‌اش طراحی مدرنی دارد. یکی از مهمترین نکات داخل کابین تیگو 7 جدید، بهبود کیفیت متریال کابین است به‌صورتی که برای ساخت کنسول جلو از فوم نرم استفاده‌شده و بیشتر قسمت‌های کابین با چرم مصنوعی قهوه‌ای تیره روکش شده است.همچنین طرح دوخت صندلی‌ها و رودری ها در نسخه جدید عوض‌شده و از قبل جذاب‌تر شده است. اما داشبورد به خوبی طراحی‌شده است و همه چیز تحت کنترل راننده قرار دارد. صفحه نمایشگر بزرگ و صندلی‌های خوش‌فرم باقابلیت دربرگیرندگی مناسب باروکش چرمی درمجموع احساسی از مواجه با یک خودرو به‌روز و پر آپشن را به سرنشینان منتقل می‌کند نکته مهم دیگر چری در ساخت تیگو 7 با برندهای مطرحی همکاری کرده و صندلی‌ها نیز ساخت شرکت جانسون کنترلرز هستند. اما تنها چیزی که به ذوق میزند طراحی متفاوت مجموعه پشت آمپر است که خیلی همانند طراحی ظاهری و داخلی این خودرو، حس لوکس بودن را به مخاطب خود، القا نمی‌کند.

اما به سراغ رقیب تیگو 7، هایما S7 توربو برویم. در طراحی ظاهری این خودرو می‌توانیم خطوطی منحنی و سیال را ببینیم که با استفاده از زوایای نه چندان تند، نمایی پخته و درعین‌حال هیجان‌انگیز ایجاد کرده است. در طراحی این خودرو رگه‌هایی از سبک طراحی مزدا شریک تجاری هایما نیز دیده می‌شود. در قسمت جلوی هایما S7 توربو، برجستگی روی کاپوت در کنار خطوط عمودی جلوپنجره و آرم بزرگ هایما در مرکز جلوپنجره، ابهت خاصی را به خودرو بخشیده است. در زاویه کناری هم گلگیرها کاملاً برآمده و برجسته طراحی‌شده‌اند و این قضیه در ترکیب با خطوط کنار خودرو و حالت نسبتاً کیو بیک ستون‌ها، حس و حال روبرو شدن با یک شاسی‌بلند واقعی را در ذهن انسان تداعی می‌کند.

چراغ‌های جلو با گرافیک زیبا و دِی‌لایت‌های‌شان در ترکیب با حجم‌پردازی گلگیرها، هارمونی خوبی در طرح ایجاد کرده‌اند. البته وجود روف‌ریل‌ها در بلندتر دیده شدن این خودرو بی‌تأثیر نبوده‌است. رینگ‌های خودرو نیز از نوع 17 اینچی هستند و به‌طور استاندارد از لاستیک‌های شرکت هنکوک در آن استفاده‌شده است که اگر رینگ‌ها اندکی بزرگ‌تر و در عوض فاق تایرها کوتاه‌تر بود، نمای ساید هایما S7 توربو از این هم بهتر و سنگین‌تر می‌شد.

نمای عقب خودرو هم ساده و عاری از هرگونه خط و خطوط اضافی ترسیم‌شده است. درب صندوق‌عقب به‌صورت یک تکه طراحی‌شده است که قسمتی از چراغ‌های عقب بر روی این درب نصب‌شده است. تنها مشکل طراحی عقب این است که طراحی اسپرت این قسمت اندکی با طراحی جدی دماغه ناهماهنگ ازکاردرآمده است و گویی تکه‌ای جدا بافته است. در انتها در بخش پایینی سپر بر روی دیفیوزر دو طرح خروجی اگزوزبا قاب کرومی قرار دارد که فیک هستند و لوله اگزوزی از آنها خارج نشده است.به‌طورکلی هایما S7 توربو خودروی خوش‌قیافه‌ای است درواقع اگر از برخی قسمت‌های کپی کاری شده مثل جلوپنجره مشابه تویوتا پرادو و چراغ‌های عقب شبیه به محصولات ب‌ام‌و بگذریم، درمجموع با طرحی اصولی و منطقی روبرو هستیم.

در داخل کابین هایما S7 توربو اوضاع آن‌چنان جذاب و گیرا نمی‌باشد؛ خطوط کلی ساده اما منطقی رسم شده‌اند و کلیدها و ادوات نیز در جای خوبی نصب‌شده‌اند. اما چیدمان شلوغ دکمه‌ها همراه با نمایشگر میانی که توقع می‌رفت بزرگ و کشیده‌تر طراحی شود کمی از زیبایی کابین این خودرو گرفته است که البته در هایما s7 توربو پلاس که به‌زودی قرار است توسط ایران‌خودرو معرفی شود این ایراد نیز رفع شده است. در مورد کیفیت داخلی این خودرو، وضعیت کلی کابین قابل‌قبول است اما چندان تعریفی هم ندارد و بیشتر از پلاستیک‌های خشک همانند خودرو دنا در این خودرو استفاده‌شده است که همین موضوع باعث وجود مشکل به صدا افتادن کابین خودرو در کارکردهای پایین شده است که برخی از آن گله‌دارند. اما با تمام این مشکلات باید گفت که کابین هایما بسیار جادار است و برای استفاده خانوادگی و مسافرت‌ها کارآمد بوده و مشکل خاصی در این زمینه دیده نمی‌شود.

در انتها باید گفت تیگو 7 دارای سبک، اصول طراحی و الگو گرفته‌شده از کانسپت چری FV2030 است. هماهنگی طراحی داخلی و خارجی و کیفیت متریال استفاده‌شده در نسخه ie تیگو 7 نسبت به نسخه های پیشین کمی بهتر شده است. البته طراحی هایما اس 7 پخته و کلاسیک تر بوده و تیگو طراحی و ظاهری اسپرت تر دارد. به همین دلیل شاید در این حوزه سلیقه خریدار بیشتر بتواند برنده را تعیین نماید.

  • ایمنی و آپشن ها

تیگو ۷ ازنظر آپشن و امکانات رفاهی – ایمنی در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد؛ کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش، هندزفری، کنترل پایداری، حسگرهای پارک جلو و عقب، حسگر باران و فشار باد تایر، ترمز ضد قفل همراه با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، دیلایت، اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، تنظیم برقی ارتفاع نور، فرمان برقی حساس به‌سرعت، نمایشگر لمسی ۹ اینچی، سیستم صوتی ۶ اسپیکر، دوربین عقب، دوربین جانبی، دوربین ۳۶۰ درجه، بلوتوث، میرورلینک، USB، نمایشگر ۴.۸ اینچی صفحه کیلومتر شمار، دوربین جلو، ۶ کیسه هوا جلو-جانبی-پرده‌ای، کمربندهای ایمنی پیش کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع خودکار دوگانه، صندلی راننده با تنظیم ۶ حالته برقی به‌علاوه تنظیم گودی کمر، گرم‌کن صندلی‌های جلو، روکش چرمی صندلی‌ها، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرم‌کن و سانروف پانوراما، ازجمله مهم‌ترین تجهیزات رفاهی و ایمنی چری تیگو ۷ به شمار می‌آیند. لازم به ذکر است که چری تیگو دارای 5 ستاره ایمنی از CNCAP دارد.

از طرفی دیگر هایما اس ۷ وجود دارد که دارای: کیسه هوای راننده و سرنشین کناری و ایربگ های جانبی (جمعاً 4 عدد)، سیستم‌های ترمز و پایداری شامل ترمز ضد قفل ABS ، ترمز کمکی BAS، کنترل کشش TCS، پایداری الکترونیکی ESP ، سامانه کنترل فشار باد تایرها TPMS که درون آینه‌ی وسط نشان داده می‌شود، دوربین دنده‌عقب، کامپیوتر سفری، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌ی داخلی الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی گرم‌کن دار به همراه امکان تاشوندگی برقی، سانروف و شیشه‌های برقی تمامی سرنشینان، صندلی‌های چرمی که در جلو مجهز به گرمکن و برای راننده دارای تنظیمات برقی 8 جهته است، کیلس و استارتر دکمه‌ای، کروز کنترل، چراغ روز به همراه تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل، نمایشگر 7 اینچی لمس است که نسبت به تیگو 7 فاقد برخی تجهیزات که ازجمله کنترل سرعت در سرازیری، حسگر پارک جلو، ترمز پارک‌‌برقی، اتوهلد، نمایشگر ۹ اینچی (دارای نمایشگر ۷ اینچی) میرورلینک، دوربین جلو، تهویه اتومات دوگانه (دارای تهویه اتومات معمولی) و سقف پانوراما اشاره کرد.

کاتالوگ هایما S7 توربو

همانطور که مشخص است وضعیت رفاهی هر دو خودرو تقریبا یکسان بوده و هریک در بخش هایی از دیگری برتر هستند. هر دو خودرو سعی دارند تا رفاه، و ایمنی بیشتری را برای سرنشینان خود به ارمغان آورند. بنابر این در این بخش نیز انتخاب برنده را به عهده خوانندگان خواهیم گذاشت.

نتیجه گیری

با توجه به شواهد و قرائن ارائه‌شده می‌توان گفت که چری تیگو ۷ ie به دلایلی همچون برخورداری از ظاهر شیک‌تر، تجهیزات ایمنی رفاهی مناسب و چابکی نسبتاً بهتر می‌تواند کراس‌اور مناسب‌تری در مقایسه با هایما اس ۷ توربو برای مصارف شهری خانواده‌های ایرانی باشد.

از سوی دیگر، قیمت هایما اس ۷ توربو در مقایسه باقیمت تیگو ۷ مقداری پایین‌تر است و بنابراین همین مورد می‌تواند توجیه مناسبی برای خرید یک محصول در این بازار باشد. یکی از معایب بزرگ محصولات چری و مدیران خودرو افت قیمت بالای این محصولات است. به دلیل فروش عجیب و غریب مدیران خودرو به صورت اقساط، اکثر محصولات چری و ام وی ام پس از خرید با افت قیمت بالایی روبرو می‌شوند؛ در حالی که این روزها هایما با تقاضای بسیار بالاتری به نسبت تیگو روبرو شده است.

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

    1. بله تیگو 7 خودروی خوبی هست اما قیمتش …..

  1. با سلام و خسته نباشید
    از نظر من طراحی خودرو امری سلیقه ای و هر دو خودرو از طراحی خارجی بسیار خوبی برخوردار هستند طراحی داخلی هایما اسپرت و طراحی تیگو 7 کلاسیک است از نقطه نظر امکانات و آپشن ها تیگو 7 کامل تر و امکانات لوکسی همچون سقف پانارومیک دارد از نظر قوای متحرکه هر دو خودرو عملکرد بسیار خوبی دارند اما بر خلاف نظر نویسنده محترم برتری با هایما میباشد
    به چند دلیل:
    1-صفر تا صد هایما 1 ثانیه کمتر است
    2- هایما 23 اسب بخار بیشتر تولید میکند
    3-گشتاور هایما 20 نیوتن متر بیشتر و از دور موتور 1800 تا 4500 است
    4-تعویض دنده گیربکس AT سریع تر و با استهلاک کمتر میباشد و کمتر از DCT داغ کرده و در صورت خرابی هزینه تعمیر و پیچیدگی کمتری دارد
    5- البته شایان ذکر است وزن هایما 100 کیلوگرم سنگین تر است اما شاخص قدرت موتور در هایما 110 که این شاخص در تیگو 7 عدد 102 میباشد.
    با تشکر و احترام

    1. سلام ممنون که مطالعه کردید بله درست میگید اما این رو هم در نظربگیرید هایما 1800 توربو هست و تیگو 7 1500 توربو در واقع هایما 300 سی سی حجم موتور اونم با وجود سیستم توربو بیشتر از تیگو 7 داره که باید خیلی به مراتب قوی تر از این چیزی که هست باشه. توی این مقاله نگفتم هایما خودروی بدی هست اما خب به مراتب در لول پایین تری نسبت به تیگو 7 قرار میگیره. هرچند خرید هایما منطقی تر و عقلانی تر هست.

  2. با سلام و تشکر از پاسخگویی شما
    در سایت های خارجی همگی به اتفاق قدرت موتور هایما را 185 اسب بخار عنوان کردند برای خود من سوال که چرا ایران خودرو قدرت خروجی 170 اعلام کرده است که شاید دلیل این موضوع دستکاری ecu در جهت کاهش اصطهلاک و جوابگویی کمتر در دوران گارانتی باشد!
    البته که 300 سی سی حجم بیشتر موتور باعث افزایش مصرف سوخت میشود اما تنش موتور کمتر و رسیک خرابی احتمالی کاهش میابد برای نمونه ضریب تراکم موتور هایما 9.3 است و باعث میشود نسبت به اکتان بنزین و پدیده ناک با وجود توربو بودن عملکرد خوبی داشته باشد
    اما تاکید من در قسمت فنی است که شما برنده را تیگو معرفی کردید که با توجه به دلایل که در نظر قبلی عنوان نمودم برای من قابل پذیرش نیست چون در نهایت از لحاظ اعداد و ارقام و تست میدانی برتری با هایماست.

  3. نویسنده عرزیز.هایما پیشرانش فقط ۳۰۰ سی سی بزرگ تره ولی طبق دطلاعت شرکت هایما و تیگو هایما s7tدر واقع ۱۸۵ اسب داره و تیگو هفت هم همون ۱۴۷اسب بخار داره که نشون میده هایما ۲۸ اسب بخار قوی تره و دوما همین جا نیست.گیربکس هایما کاملا برتره نسبت به دو کلاجه چون هم کره ای خست و با کیفیت هم عملکرد سریع تر و بهتری برای شتاب داره و هم اینکه هزینه کمتری برای تعمیر داره.در کل اعداد هم بر خلاف حرف شما نشون میده هایما کاملا برتره تو بحث قدرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا