مکمل بنزین
گوناگونخبر

هیوندای ونیو؛ خودرویی با جعبه دنده دستی اما بدون کلاچ در بازار هند!

با بازگشت به ماه آوریل یعنی چهارمین ماه از سال 2020 میلادی، بر اساس یک گزارش اعلام شد که تنها 41 مدل از خودروها در کشور ایالات‌متحده با جعبه‌دنده دستی عرضه‌شده‌اند. این 41 مدل، از بین 327 مدلی است که در این بازار رقابتی وجود داشته و به معنای این است که تنها 12.5 درصد از کل خودروهای تازه‌وارد موجود در بازار کشور آمریکا، با دنده دستی عرضه می‌شوند. به‌بیان‌دیگر خودروهای موجود با سه پدال، کم‌کم دارند از صحنه روزگار محو می‌شوند.

اما در کشور هند که یک بازار پرجمعیت و عالی برای شرکت‌های خودروساز محسوب می‌شود، اکنون خودروهای دستی وجود دارند که با دو پدال عرضه می‌شوند! این مورد به خودروهای شرکت‌های کیا و هیوندای مربوط می‌شود که اکنون مشخص‌شده است، یک نمونه تازه‌وارد از هیوندای ونیو (Venue) و یک مدل از کیا بانام سونت (Sonet)، با چنین قابلیتی عرضه می‌شوند.

بر اساس یک گزارش از وب‌سایت اتوکار، هیوندای اعلام کرده است که در ماه جاری میلادی، یک نمونه تازه‌وارد از خودروی مدل ونیو خود را معرفی خواهد کرد که با سیستم جعبه‌دنده هوشمند دستی (IMT) عرضه می‌شود. این هوشمندی به معنای دستی بودن جعبه‌دنده بدون کلاچ است.

اما سؤال اینجاست که پس این سیستم جالب و تازه‌وارد، پس چه تفاوتی با جعبه‌دنده دستی اتومات یا همان AMT دارد؟ درحالی‌که هردوی AMT و IMT در اصل، مشابه یکدیگر کار می‌کنند، سیستم جدید آی ام تی، مسئولیت تعویض دنده را از طریق یک الگوی H مانند، به عهده راننده گذاشته است.

در هنگام تعویض دنده با سیستم جدید هیوندای، راننده نیازی ندارد که پای خود را از روی پدال گاز بردارد. بااین‌حال، اگر پایش را از روی پدال گاز بردارد، عمل تعویض دنده، سریع‌تر و نرم‌تر صورت می‌گیرد.

درواقع شاید مهم‌ترین بخش از سیستم جعبه‌دنده IMT هیوندای، وجود یک حسگر باشد که در کنار اهرم تعویض دنده قرارگرفته است. این سیستم می‌تواند تمایل راننده به تعویض دنده را تشخیص داده و سپس از طریق فرستادن سیگنال به یک واحد کنترل تعویض دنده یا همان TCU، این تمایل را اطلاع بدهد. سپس سیستم TCU، یک فعال‌ساز هیدرولیک را فعال کرده و صفحه کلاچ را نیز از مدار خارج می‌کند تا تعویض دنده صورت بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا