مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی هاوال اچ ۹ (HAVAL H9): چینی چند صد میلیونی!

Capture

امروز در چرخان به سراغ یک چینی تازه وارد از کمپانی گریت‌وال رفته‌ایم. این خودرو که هاوال H9 نام دارد، از طریق شرکت توسعه کارگزاری عظیم خودرو به بازار کشور معرفی شده است. پیش از این که بخواهیم H9 را کمی بیشتر بشناسیم، ابتدا نگاهی کوتاه به تاریخچه دو شرکت گریت وال و عظیم خودرو می‌اندازیم.

گریت‌ وال

کمپانی گریت وال موتورز که نام خود را از دیوار بزرگ چین گرفته است، فعالیت رسمی‌اش را از سال ۱۹۸۴ در زمینه تولید خودروهای پیکاپ، مینی بوس و … در چین آغاز کرد. این خودروساز چینی در سال ۲۰۱۴ با فروش ۷۳۰٬۰۰۰ دستگاه از محصولات خود توانست ۲۴.۵ درصد فروشش را بهبود ببخشد. اما این خودروساز همواره به دلیل کپی برداری و شکایت کمپانی‌هایی همچون تویوتا، فیات و نیسان، محکوم به پرداخت جریمه سنگین شده است.
مرکز تست تصادف و ایمنی گریت وال به عنوان بزرگترین مرکز در چین شناخته شده است و بر‌اساس گفته مسئولان این شرکت قرار است تا سال ۲۰۱۷ بزرگترین مرکز تونل باد جهان را در چین احداث کنند. نام این کمپانی همواره از سال ۲۰۱۲ در بین ۷ خودروساز برتر چین حضور داشته است.

عظیم خودرو

شرکت توسعه کارگزاری عظیم خودرو از سال ۱۳۸۱ با هدف ارائه خدمات لیزینگ (با سود دریافتی بالا)، به مشتریان فعالیت خود را آغاز نمود و در این مدت با فراز و نشیب‌هایی نیز همراه بوده است. این شرکت اکنون تصمیم گرفته است به  عنوان یک عرضه کننده کلان وارد بازار خودرو شود. از همین جهت به عنوان اولین گام به سراغ خودروهای شرکت گریت وال رفته است. هاوال H2 ،H6 ،H8 و H9 محصولاتی هستند که عظیم خودرو از سبد خودروهای گریت وال برای عرضه در بازار کشور انتخاب کرده است.

h9_wg_11

طراحی ظاهری

یکی از نمایندگان گریت وال در نمایشگاه پکن ۲۰۱۴ هاوال H9 بود، خودرویی که اگر نام قرمز رنگ HAVAL را از جلوپنجره‌اش حذف کنیم، بی‌شک اولین اسمی که به ذهن شما خواهد رسید، نام لندکروزر و پرادو از شرکت تویوتا خواهد بود. اما اگر از این نکته چشم پوشی کنیم باید گفت که H9 به عنوان یک شاسی بلندبزرگ از چهره مطلوب و زیبایی برخوردار است و نکات مثبت زیادی دارد. فیس ظاهری این خودرو دارای جذابیت قابل قبولی است. خوشبختانه این خودرو شباهت زیادی به سایر محصولات چینی که بطور ناشیانه کپی شده‌اند، ندارد و می‌توان گفت یک کپی خوب از کشور چین است. در طراحی داخلی و خارجی این خودرو از قطعاتی استفاده شده که علاوه بر ارگونومی قابل قبول، جنس بسیار خوبی دارند.

h9_ns_22

طراحی داخلی

شما وقتی که وارد کابین H9 می‌شوید، اصلا نمی‌توانید این تصور را داشته باشید که این خودرو مانند سایر محصولات چینی است چرا که با یک کابین زیبا با قسمت‌های چوبی جذاب و داشبورد و کنسول وسط پر از تجهیزات رفاهی روبرو خواهید شد. تمام تجهیزات این خودرو همان جایی هستند که باید باشند. البته از یک نکته نمی‌توان گذشت که برخلاف طراحی زیبای داخلی، خطوط منحنی‌وار داشبورد این خودرو در اکثر محصولات چینی به همین شکل وجود دارد و شاید بهتر بود که گریت وال از خلاقیت بیشتری استفاده می‌کرد.

تجهیزات رفاهی

این خودرو از لحاظ امکانات رفاهی یک پکیج تقریبا کامل دارد و از هر آپشن‌ که شما دوست دارید در خودرو خود داشته باشید، یکی در H9 است!

امکانات هاوال H9:

  • فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع و گرمکن فرمان
  • حالت رانندگی: sport ,ECO ,SNOW , AUTO ,SAND ,4LMD
  • مانیتور لمسی ۷ اینچی
  • کامپیوتر سفری با قابلیت نمایش مدیریت پیمایش، مصرف سوخت و اطلاعات ضروری خودرو
  • آینه های جانبی برقی تاشو همراه با گرمکن و مجهز به سیستم نقطه کور
  • رادار پارک جلو وعقب
  • صندلی برقی و حافظه دار راننده ، صندلی برقی کنار راننده و قابلیت تنظیم برقی صندلی‌های عقب
  • ماساژور صندلی راننده
  • گرمکن و سردکن تمام صندلی‌ها
  • دنده پشت فرمانی
  • فول ایربگ (۱۰ عدد)
  • کلید هوشمند و ایموبلایزر
  • کروز کنترل، کولر دیجیتال
  • کی لس استارتر
  • سیستم کنترل پایداری bosch آلمان
  • کمربند ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع و سیستم پیش کشنده
  • و…

Haval-H9-2014-04

موتور H9

 H9 با دونوع پیشرانه در چین عرضه شده است:

اولین موتور از نوع ۲.۰ لیتری توربو است که می‌تواند ۲۱۵ اسب بخار قدرت را در گشتاور ۳۲۴ نیوتن متری برای خودرو به ارمغان بیاورد (این مدل در ایران عرضه می‌شود). پیشرانه دوم از نوع ۳.۰ لیتری توربو با ۳۲۳ اسب بخار قدرت است. این خودرو با گیربکس ۶ سرعت اتوماتیک با فناوری ZF آلمان وهمچنین سیستم انتقال قدرت چهارچرخ متحرک عرضه می‌شود. استفاده از قطعات شرکت‌های آلمانی باعث افزایش کیفیت این خودرو نسبت به هم‌ ترازان چینی خود شده است. با توجه به ایعاد، شاید این موتور از لحاظ قدرت انتخاب مناسبی نباشد اما سیستم چهارچرخ متحرک باعث شده در سربالای‌ها شما فشار زیادی را بر روی ماشین خود حس نکنید. البته اگر قانون مربوط به حجم موتور در ایران وجود نداشت شما احتمالا می‌توانستید موتور ۳.۰ لیتری را انتخاب کنید.

haval-h9-009

نکات منفی

از جمله نکات منفی این خودرو می‌توان به لاستیک‌های کوچک آن اشاره کرد که کمی از عظمت و بزرگی آن کاسته است. همچنین در کاتالوگ این خودرو نام تعدادی از آپشن‌های کاربردی مانند سیستم ترمز خودکار و پارک خودکار به چشم نمی خورد. بیشترین نقد در ارتباط با این خودرو در کشورمان متوجه نماینده فروش آن یعنی عظیم خودرو می شود. دلیل این نقد چیزی نیست جز قیمت گذاری عجیب و اغراق در مورد این خودرو با افزایش بلند مدت خدمات پس از فروش یا همان گارانتی. این در حالی است که محصولات ژاپن،کره و حتی اروپایی با وجود کیفیت بسیار بالا و همچنین وجود شعب ارائه خدمات پس از فروش بیشتر، از مدت زمان گارانتی کمتری برخوردارند.

haval-h9-037

در خصوص این خودرو باید به این نکته اشاره کنیم که پیش از این دیارخودرو به عنوان ارائه دهنده رسمی خدمات فروش و پس از فروش محصولات گریت وال در ایران فعالیت داشته است، اما هنوز مشخص نشده که آیا این کمپانی امتیاز خود را به عظیم خودرو واگذار کرده است یا خیر، چرا که اگر تکلیف این حق امتیاز مشخص نشود، عظیم خودرو در تامین قطعات نه‌چندان ارزان قیمت این خودرو‌ها دچار مشکل خواهد شد که این برای خریداران مشکل ایجاد می‌کند.

حال باید از مسئولان عظیم خودرو پرسید که آیا محصولات هاوال و تجهیزات این خودروها از محصولات تویوتا و … با کیفیت‌تر هستند که گارانتی ۷ ساله برای این محصولات در نظر گرفته‌اند. اگر جواب این سوال مثبت باشد می‌توان به حضور کم رنگ گریت وال و محصولات هاوال در سایر کشورها اشاره کرد.

قیمت قبل از تخفیف این خودرو ۲۴۰ میلیون تومان تعیین شده که با همین مبلغ یا حتی کمتر از این می‌توان به سراغ شاسی بلندهایی مانند هیوندایی سانتافه، کیاسورنتو، تویوتا راو فور فول، سوبارو فارستر، میتسوبیشی اوتلندر و هوندا CR-v نیمه فول رفت.

حال از شما می پرسیم، آیا شما حاضر به خرید این خودرو با این قیمت هستید یا به سراغ محصولات نام برده می‌روید؟!

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. همیشه یه عده انسان عاقل پیدا می شن که یا خیلی عاقل هستن و یا خیلی زمین ها و دام هاشون یکباره کشیده بالا که پول خرید این خودرو رو دارند و می خرند …

  2. قیمت خیلی گزافی روش گذاشتند بنظرم اگه لاند ویند رو بیاره قیمت لکسوس روش بذارن چقدر اینا بر ملت ایران جفا میکنند نه مرجعی نه مسئولی حتی ی حرفی در خوناشامی گرگهای تشنه خون میزنند.مراجعی که فقط فکر بودن خود هستند

  3. سلام من اگه پول اینو داشتم سورنتو میخرم ارزش نداره با این وزنو هیکل چهار سیلندر حداقل شیش باید باشه اگه ماشین چار سیلدر بخوام بخرم جیلی x7 میخرم که هزار برابر از نظر من از اینو اسپرتیجو ای ایکس بهتره

  4. نه مردم ایران نباید آشغال سوار بشند باید بهترین های روز با قیمت جهانی وارد بشه و مردم در رفاه باشند به امید روزی که مردم ایران خوشحال باشند و از زندگی راضی

  5. اینو باید بگم شرکت هاوال بزرگترین برترین شزکت چین هست که تو رده بندی رتبه 16 کسب کرده که از خیلی خودرو ساز ها بالاتره و این برند از طراحان شرکت های فورد تویوتا بی ام و استفاده میکنه این رو هم بگم این برند تخصصش ساخت شاسی هست و از بهترین قطعات دنیا استفاده میکنه که بهترین برند های دنیا تو بالاترین تیپ خودرو هاشون از این برند استفاده میکنن از بهترین گیربکس موتور دیفرانسیل و تمامی قطعات بهترین گیربکس zf المان 8دنده و این برند برای 30 کشور بزرگ دنیا صادر میشه نظیر روسیه امریکا استرالیا … که برند جهانی هست و با قیمت جهانی با دلار حساب میشه و این با برندای اشغال کره ایی قابل مقایسه اصلا نیست مثل هیوندا کیا موهاوی سورنتو پیش این اشغالی بیش نیستن و اصلا با ماشین های فرانسوی قابل مقایسه نیست مثل کولیوس تالیسمان خواهشن با این برندای اشغال کیا هیوندا مقایسه نشه این برند و این محصولش داره با پرادو رقابت میکنه و با برترین برند دنیا با فورد هم رقابت داره و کسایی میگن چینیه فلان فقط حرف موفته قیمت جهانی هست پس فهمیدید با دلاره قیمت چرا تو ایران بالاست سر همین و قیمت فولش مدل 2019 تو ایران بیاد بیشتر از 2میلیار میشه کسی میگه موهاوی سورنتو بهتره این ماشین کسایی که تویوتا سوارن اینو خریدن پرادو و لندکروز سوار ها یا اینو جایگزین کردن یا یکی دیگه جاش خریدن و میگن خیلی عالی و ماشین علی دایی هم این هست فقط وارد کننده های ایران جنس درجه ده وارد میکنن و اسم چین خراب میکنن میرن جنس درجه ده سفارش میدن میارن و بنجلی که فقط برای جیبشون صود داشته باشه نه برای مردم چرا این خودرو صد تا وارد شد جلوشو میگیرن و اینم بگم الان بزرگترین خودروساز های دنیا فورد دوج شورولت تویوتا … تو چین خط تولید دارن به خاطر دقت بالا که طول عمر بالای قطعاتشون و موتور های دیزل بزرگ دنیا کاترپیلار کامینز خط تولید دارن سر چیزایی که گفتم طول عمر بالا این حرفا و برند هاوال دارای طول عمر بالا قدرت استقامت رفاه خیلی بالایی هست که با کیا هیوندا قابل مقایسه نیست و ایمنیش هم خیلی بالاتره و در مورد سایتتون خیلی اشتباه داره و یا کلا اشاباهه از هر جایی که مرجعتون هست کلا اشتباه نوشتید اولا مدل جدید هاوال گیربکس zfهست و 8دنده و هاوال فقط با یه موتور تولید میشه 2لیتر توربو موتور دیگه نیست و در مورد کپی کاری درست کپی کردن اما هیچ جریمه پرداخت نشده اینا ضاهر قظیه هست خود اون شرکت ها بهشون پلتفرم میدن و همه داستانی هست در ضاهر و اگه بدنید بزرگترین معروف ترین خودروساز ها با خودرو های چینی شراکت دارن یه عده که در ذهن دارم دایلمر که بنزه و بی ام و فلوکس واگن شورولت فورد دوج تویوتا …. با شرکت های چینی شراکت دارن همه این کپی ها همانگ با شرکت اصلی هست و داستانه همش جریمه اینا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا