مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

چه انتظاراتی از شورولت کامارو 2016 داریم؟!

Chevrolet Camaro SS

بعضی‌ها می‌گویند این کامارو دیگر آن چهره خشن و عصبانی خود را ندارد، هر چه که باشد این اتومبیل یک ماسل کار است، با انواع موتور و مدل‌ها که هرکسی را که به دنبال یک ماسل کار واقعی است مجاب به خرید آن می‌کند.

شروع ساخت کامارو به سال 1966 برمی‌گردد، زمانی که فورد موستانگ تازه ‌پا به عرصه پونی کارها گذاشته بود و در این کلاس خودرویی آقایی می‌کرد. کامارو (با عنوان مدل 67) سعی داشت این بازار تازه را در دست بگیرد. نسل اول این اتومبیل تا سال 1969 ادامه پیدا کرد. کامارو نسل اول از لحاظ پلتفرم و قطعات تا مقدار زیادی با پونتیاک فایربرد مشترک بود. هم‌اکنون این ماسل کار در نسل ششم خود قرار دارد و سعی می‌کند تا با کنار زدن رقیبان قلدر خود یعنی دوج چلنجر و فورد موستانگ، سهم بیشتری از بازار کسب کند. این نسل سعی کرده تا چکیده‌ای از بهترین‌های کامارو را در طی سال‌ها جمع کند و خودرویی فوق‌العاده و در حد رقابت با سایر ماسل کارها بسازد. حال به چیزهایی می‌پردازیم که قرار است از کامارو 2016 ببینیم.

Chevrolet Camaro SS

ازلحاظ موتور و اجزای مکانیکی بسیار شبیه به نسل قبل خود است اما چهره متفاوتی پیدا کرده ولی از لحاظ پلتفرم با نسل قبلی خود تفاوت دارد و این بار بر روی پلتفرم دیگری ساخته‌شده است. شورولت در فکر این است تا هرچقدر که می‌تواند آن را جذاب‌تر کند، اما این اتفاق فقط با یک موتور قدرتمند و صدای گوش‌خراش اتفاق نمی‌افتد. در آمریکا همه منتظرند تا با آمدن نسخه جدید، کامارو دوباره به اوج و شکوه 1967 برسد. کامارو اولین اتومبیلی بود که توانست در آن سال بیشتر از موستانگ فروش برود اما پلتفرم آن اتومبیل قدیمی بود و از پلتفرم اتومبیل زتا استفاده می‌کرد و با هر بار گذاشتن پا بر روی پدال، احساس می‌کردید که این آخرین شتابگیری خواهد بود که قرار است در زندگی‌تان انجام دهید!

The LT1 gets the same horsepower rating as it does in the base Corvette. [640x480]
نسخه LT1 قدرتی برابر مدل کوروت می‌دهد
اما پلتفرم کامارو نسل ششم داستان دیگری دارد، این کامارو بر روی پلتفرم آلفا جنرال موتورز که در کادیلاک‌های CTS و ATS استفاده‌شده، ساخته شده است. پلتفرم آلفا سبک، محکم و مدرن است. جنرال موتورز تقریبا 70 درصد از کل قسمت‌های کامارو را تغییر داده است. برای اینکه وزن پایین نگه‌داشته شود، برای سیستم تعلیق جلو در بسیاری از قسمت‌ها از آلومینیم استفاده کرده است و در عقب نیز با استفاده از استیل توانسته تا مقدار زیادی در پایین نگه‌داشتن وزن کمک کند. در مدل V6، میله موج گیر جلو (front-anti-roll-bar) از پلاستیک High-strength (با استحکام زیاد) بهره گرفته‌شده است. کار میله موج گیر در پیچ، کمک به ثابت ماندن خودرو است و باعث می‌شود که اتومبیل چپ نکند. به‌طورکلی، وزن سیستم تعلیق حدود 26 پوند کمتر از نسل پنجم خواهد بود.

اسکلت بدنه به گفته جنرال موتورز 28 درصد محکم‌تر از نسل قبل خواهد بود و در کل بدنه به‌صورت خام، 133 پوند کمتر از مدل قبلی وزن خواهد داشت، البته برای این کاهش وزن باید از پنل آلومینیومی و همچنین چفت‌وبست‌های کم‌وزن تشکر کرد. کاپوت آلومینیومی نیز که اندکی کوچک‌تر شده، تقریبا 2.3 اینچ کوتاه‌تر و 0.8 اینچ نازک‌تر نسبت به نسل قبلی خود شده است. مدل V8 کامارو 2016 نسبت به نسل پیشین 200 پوند سبک‌تر شده، همچنین مدل V6 نیز این کاهش وزن را تجربه کرده و 300 پوند سبک‌تر شده است.

در عکس سمت چپ، در مدل V6 میله موج گیر از پلاستیک بسیار مستحکم ساخته شده است

موتورهای 3.6 لیتری 6 سیلندر جدید جنرال موتورز، دارای آرایش V شکل با زاویه 60 درجه است و نسبت به نسل قبل سبک‌تر و 76 سانتی‌متر مکعب کوچک‌تر شده است اما قدرت خروجی افزایش‌یافته، همچنین NVH (سروصدا، ارتعاش و ناهنجاری) بهبودیافته و کمتر شده و قابلیت از دور خارج کردن سیلندرها برای کم کردن مصرف سوخت به آن اضافه‌شده است. قدرت خروجی 12 اسب بخار افزایش‌یافته و به 335 اسب بخار رسیده و گشتاور نیز 6 پوند بر فوت افزایش‌یافته و به 284 پوند بر فوت رسیده است. کامارو SS نیز مانند کوروت از موتور V8 استفاده می‌کند که قدرتی معادل 455 اسب بخار و گشتاوری معادل 455 پوند بر فوت تولید می‌کند. همچنین موتور 4 سیلندر نیز قرار است دوباره استفاده شود، این موتور 2 لیتری با توربوشارژ قدرتی معادل 275 اسب بخار و گشتاوری معادل 295 پوند بر فوت تولید می‌کند. تمامی موتورها می‌توانند با دو جعبه‌دنده جفت شوند؛ یکی با جعبه‌دنده 6 سرعته دستی و دیگری جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک جنرال موتورز.

طراحی این اتومبیل پویا و جذاب است و سعی شده با کوتاه کردن جلوپنجره بالایی به خشن‌تر شدن اتومبیل کمک کند، هرچند به گفته بعضی کارشناسان با این کار خشونت و عصبانیت از آن کاسته شده؛ شورولت پا در مسیری گذاشته که چندی پیش فورد با موستانگ در آن قدم نهاده‌اند. در کل تغییرات زیادی نسبت به نسل قبل پیدا نکرده است. در حقیقت، طراحی بهتر و مقداری عضلانی‌تر نسبت به مدل قبل شده است. چهره عصبانی جلو کامارو هنوز باقی‌مانده، شکل جلو پنجره بهتر شده و با هدلایت‌ها یکپارچه‌ شده است. شیشه جلو صاف‌تر از نسخه قبل شده و فرورفتگی وسط سقف بیشتر دیده می‌شود. اگر با دقت نگاه کنیم می‌توانیم چیزهای جالبی از این کامارو دریابیم، مثلا در زیر چراغ‌های روی سپر، دریچه‌های هوا وجود دارد که هوا را به گلگیرها منتهی می‌کند و سبب کاهش ضریب درگ می‌شوند.

Chevrolet Camaro SS

در لبه سقف، نواری وجود ندارد تا ناحیه اتصال شیشه به سقف را پوشش دهد چون در این ناحیه و نیز بین در و سقف از لیزر برای لحیم کردن استفاده‌شده تا قابل‌انعطاف پذیر و محکم باشد و به‌راحتی شکسته نشود. دریچه‌ای که روی کاپوت وجود دارد بسیار کاربردی است؛ این دریچه از فشاری که به موتور به سبب کم بودن هوا وارد می‌شود، می‌کاهد. این دریچه با رساندن هوا به موتور سبب می‌شود تا مقدار مناسبی از هوا با سوخت مخلوط شود و به‌سوزی اتفاق بیافتد. زمانی که وارد کابین می‌شوید، با داشبوردی زیبا مواجه خواهید شد که به یک صفحه‌نمایش 8 اینچی LCD و دکمه‌هایی شیک مزین شده است، با این صفحه‌نمایش می‌توانید حالت‌های متفاوت رانندگی را تنظیم کنید تا هرگونه که دوست دارید با این اتومبیل برانید.

کابین شسته‌رفته طراحی‌شده است، مخصوصاً در کنسول میانی به‌هیچ‌عنوان تناقضی را نمی‌بینید، هرچند دریچه کولرها درجایی قرار دارند که کمی ممکن است برای شما عجیب باشد، در حقیقت دریچه کولر روبه‌روی دسته دنده قرار دارد؛ شیفترهای دنده در سمت راست پشت فرمان قرار دارد، همچنین دسته صندلی نیز برای راحتی راننده قرار داده‌شده است. صندلی‌ها دارای ارگونومی بهتری شده‌اند و به همین سادگی‌ها بعد از چندین ساعت مسافرت پشت و کمر شما درد نخواهد گرفت، همچنین فضای سر (هد روم) بیشتری برای رانندگان قدبلند در نظر گرفته‌شده است. ستون‌ها تقریبا نیم اینچ نازک‌تر شده و یک اینچ قطرشان کم شده است، در این صورت راحت‌تر می‌توانید اطراف را ببینید.

مهندسان شورولت توانستند 26 پوند از وزن سیستم تعلیق بکاهند؛ سپر عقب با داشتن خطوط تیز چهره ای عضلانی تر به پشت اتومبیل داده است

اگر بخواهیم تجربه مختصر رانندگانی که کامارو V6-RS نسل اول را رانده‌اند، بازگو کنیم، همه بر این اتفاق بوده‌اند که این اتومبیل پر سروصدا و نا به هنجار بود و هندلینگ و رانندگی آن خیلی خوب نبود؛ اما نسل ششم از یک سیستم الکترونیکی هدایت‌کننده قدرت بهره می‌برد که بوش آن را ساخته است. نسل پنجم کامارو دارای فرمان هیدرولیکی کالیبر شده‌ای بود که فرمان پذیری فوق‌العاده‌ای داشت، احتیاجی به یادآوری نیست که EPS در بهبود آن نقش داشت.

دنده دستی مانند دنده اتوماتیک بسیار نرم و تمیز کار می‌کند. زمانی که پایتان را روی پدال گاز قرار می‌دهید، صدای گوش‌خراش این ماسل کار به شما این اخطار را می‌دهد که پشت یک تویوتا پریوس ننشسته‌اید بلکه پشت یک ماشین واقعی نشسته‌اید و باید مانند یک راننده واقعی رانندگی کنید. شورولت کامارو از سال 1967 همواره به دنبال بهترین‌ها و کسب برترین جایزه‌ها بوده است حالا باید دید که با آمدن نسل جدید کامارو، آیا موستانگ و چلنجر به فکر ارابه نسل جدید خواهند بود یا به فیس لیفتی قناعت می‌کنند.

متین نصیری

نویسنده چرخان و آی‌تی‌رسان، شیدای موتوراسپورت :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا