مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابرترین‌ها

10 خودروی مشهوری که اگر نبودند، چیزی از دنیا کم نمی‌شد!

با توجه به‌سرعت تولید در جهان و گسترش و مکانیزه شدن خطوط تولید خودرو، خودروسازان بزرگی مثل تویوتا، نیسان، فورد و… همواره بر تعداد تیراژ خود حساس هستند و ازاین‌رو، باید در مدت‌زمانی کوتاه، مدل یا بعضا پلتفرمی جدید ارائه کنند تا جوابگوی نیاز بازار باشد.

طبق آمار مراکز معتبر خودرویی، خودروسازی مثل نیسان، که سومین خودروساز بزرگ ژاپن بعد از تویوتا و مزدا محسوب می‌شود، هر سه ماه یک خودروی جدید و هر 3 دقیقه یک خودرو در دنیا تولید می‌کند! حتی اگر از علم احتمالات و خطاهای انسانی و بدسلیقگی‌های رایج در خودروسازی هم چیزی ندانیم، احتمال آنکه خودرویی با ظاهر یا شمایل و استایل نامطلوب از این شرکت بیرون بیاید، کم نیست!

پس بدون تعصب به نام برند و یا سابقه و پیشینه آن، فارغ از کیفیت ساخت و آوازه خودروساز، می‌خواهیم مشتی از یک خروار نمونه خودروی تولید انبوه که حاصل عدم برنامه‌ریزی صحیح برای عرضه به بازار هدف بوده‌اند را برای شما نام ببریم.

قرار گرفتن چند محصول آلمانی از بی ‌­ام ‌­و و پورشه در این لیست نشان از سردرگمی یا موازی کاری دپارتمان‌های طراحی این خودروسازان بزرگ دارد. پس بزرگ‌تر بودن سبد عرضه محصول یک خودروساز لزوما به معنی خوب بودن همه محصولات آن نیست و خودروسازان کوچک با توجه به محدودیت بودجه و امکانات، بعضا مفیدتر و باراندمان تر از خودروسازان مطرح دنیا در عرضه و معرفی محصول عمل می­‌کنند.

پس اگر در ادامه مثال‌هایی از خودروسازان مشهور و بزرگ دیدید اصلا تعجب نکنید! این ضرب‌المثل را نیز به یاد داشته باشید که حتی بزرگان هم اشتباه می‌کنند!

1.هوندا CR-Z

1-honda crz

در تئوری، هوندا CR-Z قرار بود زنده کننده یاد خودروهای اسپرت کوچک ژاپنی دهه 80 و 90 و ادامه­دهنده راه CR-X باشد، هاچ­بکی که قلب بسیاری را در سراسر دنیا بخصوص آمریکا فتح کرد. اما در عمل این هوندا با سیستم هیبریدی نه­چندان کارآمد به بازار عرضه شد که سوای تیپ ظاهری نا­متعارف و عجیب که چیزی بین هاچ­بک و کوپه بود، در عمل خودرویی سنگین و فقط برای دو سرنشین تعریف شد که با دید ­به­ اطراف بسیار محدود و عملکردی حتی بد­تر از اجدادش در دهه 90، خط قرمزی به میراث هاچ­بک­های ژاپنی کشید.

این خودرو نه چالاکی و نه سرعت یک خودروی اسپرت را داشت و نه فضا و کاربردی بودن یک هاچ­بک شهری و ازاین‌رو شایسته قرار گرفتن در این لیست است.

2.بی‌­ ام ‌­و سری 6 GRAN COUPE

2 6 grancoupe

شاید به این زودی انتظار دیدن یک بی­‌ ام ‌­و را نداشتید! این خودرو در اصل نسخه 4 در یک خودروی دو­در است که خود از یک خودروی 4 در مشتق شده!

اگر سواری خشک سری 6، سنگینی و لختی سری 7، و تنگی فضای سریZ را برای یک خانواده 4 نفره می‌خواهید، باید بگویم با مبلغی بیش از 130 هزار دلار، قطعا بهترین انتخاب شما بی ­ام ­و سری 6 گرن کوپه خواهد بود! باید از مدیران ارشد برنامه ­ریز بی­ ام ­و سوال کرد که آیا این‌همه پیچیدگی مهندسی و طراحی و ساخت قالب و خط تولید برای پر کردن کوچک­ترین خلأهای بازار، آن­هم در بخش خودرو­های لوکس که به‌خودی‌خود بازار به نسبت کم رونقی است، منطقی و توجیه‌پذیر است!؟ به لیست زیر دقت کنید­:

گرن کوپه سری 3، گرن کوپه سری 4، گرن کوپه سری 5 و حالا گرن کوپه سری 6!

همگی در یک کلاس و دو­به­ دو با شاسی­‌های مشترک و مشخصات فنی مشابه و در کلاس ظاهری که کمتر طرفدار دارد و گواه این ادعا این می­تواند باشد که مجموع فروش تمامی خودروهای لیست شده بالا روی‌هم به‌اندازه نصف فروش نصف 3 عادی نیست!

3.شورلت سونیک

3-sonic

ایراد گرفتن به خودرو­های ارزان بخصوص از نوع آمریکایی کار سختی است. اما باید قبول کرد که سونیک فقط به‌عنوان یک حد­فاصل برای پر کردن بازار خودروهای ارزان شهری تعریف شده و نه چیزی بیشتر. این خودرو که نسخه هاچ­بک سدان کروز است، از خودروی هاچ­بک دیگر شورلت یعنی اسپارک، بزرگ­تر است و فاصله این دو خودرو را پر می­کند. اگر خریداران به دنبال خودرویی اسپرتی و خشک باشند، نسخه RS سونیک پاسخگوی آن‌هاست، در هر حالتی غیرازاین حالت، انتخاب حتما بین کروز است یا اسپارک!

4.بی‌­ ام ‌­و X4

4- x4

قبل از همه باید گفت که قرار گرفتن بی ­‌ام ‌­و های زیاد در این لیست اتفاقی نیست و نتیجه حس و عقده‌­ پر کردن هر فضای خالی در بازار خودرو توسط بی ‌­ام ‌­و است! این را هم اضافه باید کرد که هر­چه درباره X4 گفته می‌­شود اول‌ازهمه به برادر بزرگ­تر آن یعنی X6 که بدعت‌گذار یکی از بد­ترین ترکیبات تاریخ خودروسازی بوده برمی‌گردد! هردوی این خودرو­ها نسخه بسیار کم­‌کاربردی‌­تر مدل­‌های X3 و X5 (به ترتیب) هستند که ازلحاظ فضا و خواص خارج جاده‌ای اصلا بویی از مدل­های اصلی مذکور نبرده­‌اند.

از طرفی X4 و برادر بزرگ­ترش به ادعای سازنده، مدل‌هایی هستند که تجربه ارتفاع سواری بالاتری را برای سری سه و سری پنج سواران ارائه می­‌کنند. همین امر باعث شده که اصلا بویی از خواص اسپرتی و هندلینگ مثال‌زدنی سری­های سه و پنج، در این دو خودرو به مشام نرسد و به‌اصطلاح شترمرغی حاصل شود که نه پرواز بلد است و نه سواری شتر را می‌دهد!

خلاصه اینکه ترکیب یک خودروی SUV، با یک خودروی اسپرت و شکل دادن فرم کوپه به این ترکیب، حاصلی جز عدم کارایی نداشته و شاید تنها دلیل ادامه فروش این خودرو، حس کنجکاوی عده‌ای خاص برای تجربه این کلاس عجیب و جدید باشد!

5.بی ‌‌ام‌­ و سری 3 GT

5 serie 3 gt

واقعا باید از بی‌­ ام ‌­و به خاطر تولید این‌همه خودروی فرانک­اشتاین گونه تشکر کرد! چراکه دستمایه اصلی این مقاله، همین عزیزان هستند! اول ‌از همه نقدی کوتاه بر نام این خودرو داشته باشیم. در همه جای دنیا وقتی به خودرویی لقب GT یا گرند­تورر داده می­شود سریعا یاد این چهار کلمه می­افتیم: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، دو ­در و 4 نفره. مثل آستون مارتین DB9 یا فراری کالیفرنیا. حال چرا باید بر روی خودرویی خانوادگی با این شمایل نام GT قرار بگیرد جای بسی سوال است.  به‌هرحال! ظاهرا تولید مدل استیشن واگن از سری 3 و 5 کافی نیست و حتما باید مدلی بین استیشن واگن و نسخه سدان برای رفع عطش بازار تولید کرد!

اگر خریداری نیاز به نسخه اسپرتی‌­تر از مدل استیشن واگن داشته باشد، به سراغ X1 می­رود. اینکه سری 3 جی ­‌تی با مبلغی بیش از 10 هزار دلار نسبت به نسخه سدان و استیشن عرضه می­شود، اصلا توجیه‌پذیر نیست!

6.بیوک ورانو

6- verano

شاید یکی از محجوب‌ترین خودروهای این لیست، بیوک Verano باشد. خودرویی که به‌تنهایی نمی­توان ایراد خاصی از آن گرفت. مشکل اصلی وقتی پیش می­‌آید که آن را کنار برادر بزرگ­تر خود، یعنی رگال قرار دهیم. این دو خودرو چه به لحاظ ظاهری و چه ازلحاظ ابعادی بسیار نزدیک هستند و برای خریدار، پرداخت چند هزار دلار بیشتر و سوارشدن بر مدل بهتر یعنی رگال، کاملا منطقی به نظر می­‌رسد.

7.فورد EDGE

7- ford edge

فورد اِج هم از آن دسته خودرو­هایی است که واقعا با توجه به قیمت و کارایی‌­شان، ایراد خاصی نمی­توان از آن گرفت و متأسفانه قربانی سیاست “پر کردن فضای خالی” شده است! EDGE درواقع بین مدل کوچک اسکیپ و شاسی‌ ­بلند فول ­سایز EXPLORER قرار می­گیرد، اما مشکل اصلی وقتی پیش آمد که فورد در همین بازه قیمتی مدل به نسبت لوکس­تر FLEX را با سه ردیف صندلی عرضه کرد.

 

8.پورشه 911

8- 911

بله درست خواندید! پورشه و نه هر پورشه معمولی، بلکه 911 معروف! خودرویی که رانندگان حرفه‌­ای و منتقدین کار­کشته خودرویی به‌سختی از آن ایراد فنی می­توانند بگیرند و راندمان فنی موتور و مجموعه انتقال قدرت آن تقریبا بهترین در تمام خودروسازان است، به خاطر تنوع بیش­‌از­حد انتخاب، در این لیست به شایستگی قرار دارد.

چند مدل 911 می‌توانید نام ببرید؟ 911 معمولی، توربو، توربو اس، توربو جی‌­تی 2، جی‌­تی 3، جی‌­تی اس، جی­تی 3 RS، کاررا، کاررا توربو، کاررا توربو اس؟! همه این مدل‌ها نسخه سقف ثابت یا سقف متحرک فلزی و یا پارچه‌­ای دارند، بعلاوه اینکه اخیرا مدل تارگا هم برای تمام 911 به‌عنوان آپشن جدید در نظر گرفته‌­شده!

در یک شمارش سر­انگشتی فقط بیش از 25 مدل 911 به‌صورت استاندارد قابل سفارش است! بدون در نظر گرفتن کیت بدنه یا سفارش گیربکس PDK یا معمولی و یا سیستم­های سفارشی و تریم­های متنوع داخلی. تنوع بیش­ از ­حد این مدل­ها باعث می‌شود یک همپوشانی وسیع فقط در مدل‌های 911 به وجود آید، بخصوص هنگامی‌که بحث رکوردگیری و لپ‌تایم زنی پیش می­‌آید، اصلا نمی­توان گفت که نسخه گران­تر تک دیفرانسیل توربو اس سریع­تر است یا نسخه چهار­چرخ متحرک کاررا 4 با موتور ضعیف­تر. انتخاب بر سر مدل­های کوپه، سقف پارچه­ای و یا سقف فلزی را هم به پیچیدگی‌های قبلی اضافه کنید!

9.تویوتا سکویا

9-sequia

سوای از ظاهر تاریخ گذشته سکویا که بسیار ساده و بی هیجان است، سکویا در اصل یک خودروی SUV بر پایه پیکاپ آفرود توندرا است. تعدد و تنوع محصولات شاسی­بلند نیمه سایز و فول­سایز تویوتا به‌قدری زیاد است که دراین‌بین سکویا با ظاهری نه­‌چندان جذاب و عدم تعریف دقیق جایگاه، دچار بحران هویت و درنتیجه بحران فروش شده است.

خودتان به شاسی بلندهای تویوتا نگاهی بیندازید: لندکروزر، راو 4، ونزا، CH-R ، فور رانر، پرادو، و هایلندر به‌اندازه کافی با یکدیگر همپوشانی و تشابهات فراوان دارند، حال افزودن سکویا به این لیست بلند­بالا چه توجیه اقتصادی و مهندسی می­تواند داشته باشد، سوال اساسی ما هم هست!

اگر خودرویی بزرگ و خانوادگی برای زدن به خارج جاده مدنظر است، به سراغ هایلندر و فور­رانر می‌رویم و اگر پول اضافه‌­تر داریم و کلاس کاری در حد مرسدس بخواهیم قطعا لندکروز را برمی‌گزینیم، ولی اگر دنبال یک CUV و شاسی‌بلند شهری باشیم، راو 4 و مدل زیبا و جدید CH-R انتخاب پیش رو هستند. با این اوصاف به نظر می‌­رسد دو یا سه شاسی­‌بلند تویوتا، در لیست بالا اضافه هستند و سکویا قربانی اول است.

10.هیوندای آزرا

10-azera

شاید برای ما ایرانی‌ها هم که بازار خودرویی کشورمان تنوع آن‌چنانی ندارد، به خاطر سپردن نام بعضی از مدل­های کیا و هیوندای به دلیل تنوع زیاد آن‌­ها، سخت باشد. تنوع بازار در بخش سدان‌های نیمه لوکس کره­‌ای و ژاپنی به‌قدری زیاد است که اگر پول کافی داشته باشید، برای انتخاب یک مدل، با دیدن لیست بلند­بالای آپشن­ها و موارد ریزودرشتی نظیر نوع گارانتی و وارداتی یا شرکتی بودن و مواردی از­ این قبیل، سرسام بگیرید و تحقیقات را به فردی خبره واگذار کنید!

در چند سال اخیر، با پیشرفت چشمگیر کیفیت ماشین­های کره‌ای، فاصله بین محصولات هم‌خانواده کم شده و همین امر انتخاب را سخت­تر می‌کند. آزرا دقیقا میان دو خودروی جنسیس و سوناتا قرار می­گیرد و از این بابت جایگاه تعریف‌شده‌ای دارد. اما مشکل اصلی وقتی ظاهر می­شود که نسل­های جدید سوناتا با کیفیتی بسیار بالا و لیست مفصلی از امکانات رفاهی و موتوری عرضه می­شوند و عملا مدل­های نیمه‌ ­لوکس سوناتا، با آزرا برابری می­کنند. جنسیس وخودروی جدید G80 که جایگزین مدل فوق­ لوکس سنتینیال (Centennial) شده، در کلاس قیمتی بالاتر و ابعاد بزرگ­تری قرار دارند، اما سیاست غلط قیمت‌گذاری هیوندای به نحوی است که آزرا فقط 4000 هزار دلار از جنسیس ارزان­تر است و 14000 دلار از سوناتا گران‌تر!

پس بی‌دلیل نیست که آمار فروش آزرا نزولی است و برعکس آن، انواع و اقسام سوناتا سفارش‌های بیشتری دریافت می­کنند و سوناتا در کنار شاسی بلندهای ix35 و سانتافه، پاشنه محکم و تکیه‌گاه فروش هیوندای در بازار­های جهانی است.

فرشاد فرخی

کارشناس ارشد مهندسی مکانیک ، عشق ماشین و ماکت خودرو، یک والنسیایی!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. بسیار نگارش زیبایی داشتید و اطلاعات زیادی به من افزوده شد،
    موفق باشید
    اله

    1. متشکر…از اینکه خوشتون اومد بسیار خوشحال هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا