Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

نابسامانی در بازار خودرو؛ اختلاف 80 درصدی قیمت خودرو در کارخانه و بازار

در حالی که طی روزهای پایانی سال 99 به دلیل رکود در بازار خودرو، قیمت محصولات با کاهش نسبی همراه بود اما از ابتدای سال 1400 که تنها 17 روز از آن می‌گذرد، قیمت خودرو مجددا افزایش پیدا کرده و اختلاف قیمت چشمگیری میان خودروهای موجود در بازار و خودروهای کارخانه‌ای به وجود آمده است.

با نگاهی به بازار خودرو متوجه می‌شویم که قیمت برخی خودروها تا 80 درصد بیشتر از قیمت کارخانه است و به اعتقاد فروشندگان خودرو، در شرایط فعلی بازار اصلا کشش افزایش قیمت را ندارد.

افزایش قیمت در ابتدای سال 1400 موضوعی بود که به نظر می‌رسید همه منتظر رخ دادنش بودند، حتی رییس شورای رقابت نیز اعلام کرد که افزایش قیمت خودرو در سه ماهه ابتدایی سال 1400 قطعی است.

اما برخی دیگر از کارشناسان معتقد هستند که افزایش قیمت خودرو همراه با رشد نرخ ارز اتفاق می‌افتد و با توجه به ثابت ماندن نرخ ارز در چند ماه اخیر، افزایش قیمت خودروها شدید نخواهد بود.

اما موضوع اختلاف قیمت خودروهای بازار و کارخانه از اتفاقاتی است که شرایط را در بازار دشوار کرده و این اختلاف روز به روز بیشتر هم می‌شود. در حال حاضر سمند ال ایکس در کارخانه 117 میلیون تومان قیمت دارد اما در بازار با قیمت 189 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همچنین پژو پارس معمولی در بازار 220 میلیون تومان قیمت دارد اما در کارخانه با قیمت 122 میلیون تومان به فروش می‌رسد. پژو 206 تیپ 2 نیز از خودروهایی است که قیمت بازار و کارخانه آن اختلاف چشمگیری دارند، این خودرو در کارخانه 110 میلیون تومان اما در بازار 200 میلیون تومان قیمت دارد. خودرو ساینا نیز در کارخانه 92 میلیون تومان قیمت دارد اما در بازار با قیمت 135 میلیون تومان معامله می‌شود.

با این حساب قیمت خودروها در کارخانه و بازار بعضا بیش از 90 میلیون تومان اختلاف دارد و با افزایش قیمت‌ها در سال جدید، بازار پاسخگوی این اختلاف قیمت نخواهد بود. به اعتقاد فعالان بازار یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق، تولید پایین کارخانه‌ها است، اگر فروش خودرو از طرف کارخانه افزایش پیدا کند، اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار کاهش پیدا می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.