مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلی

تبلیغات فروش اسکیلاس T60 آغاز شد؛ شهر خودرو و چالشی دیگر!

نام دو شرکت شهرخودرو و ریگان خودرو، اسامی هستند که هیچ وقت از یاد مشتریانشان پاک نخواهد شد. دو شرکتی که به واسطه همکاری با هم و برخی مسائل دیگر، سبب ایجاد نگرانی و عصبانیت سه ساله ثبت‌نام کنندگان خودرو کوپا شده‌اند. احتمالا اگر مخاطب سایت چرخان بوده باشید، از مسائل مربوط به این دو باخبر شده‌اید. اما این‌بار قصد داریم تا به موضوعی دیگر بپردازیم؛ اسکیلاس!

بله، اسکیلاس! نام خودرویی است که بواسطه حضور در ایران، تغییر نام داده و از یما (لودئو) T60 به نام مذکور تبدیل شده است. کراس اووری که اصلا مدیای زیادی از آن در فضای مجازی چینی قابل یافتن نیست! اصلا بهتر است بگوییم که لودئو T60 را خود چینی ها هم نمی‌شناسند. البته در این چندماه که چند نمونه از آن برای دریافت استانداردها و مجوز شماره‌گذاری وارد کشور شده؛ هم‌چنان توسط برخی از مدیران شهرخودرو درحال تردد هستند!

اما همان‌طور که پایگاه خبری چرخان برای اولین‌بار نام نسخه آماده شده برای بازار ایران این خودرو را افشا کرد، این‌بار هم قصد دارد تا از آغاز تبلیغات شرکت شهرخودرو برای اسکیلاس T60 را نیز اعلام کند. اینطور که برخی اعلام کرده‌اند، ریگان خودرو موظف به تحویل معوقات سال 97 بوده و شرکت شهرخودرو هم بواسطه برخی مسائل، موظف به حل و فصل ثبت‌نام کنندگان سال 98 و 99 شده است. هم‌چنین باتوجه به گفته برخی ثبت‌نام کنندگان، مرجع قضائی به این دو شرکت مهلت داده که باید تا 15 اردیبهشت‌ماه سال جاری اقداماتی مثبت انجام دهند تا لغایت 31 خردادماه 1400 وقت داشته باشند که کل مسائل معوقات را نهایی کنند؛ اما اگر تا تاریخ مذکور (15 اردیبهشت) عملا اقدامات مثبتی انجام نشود، قوه قضائیه اقدامات لازم برای برخورد با مدیران این دو شرکت را انجام خواهند داد.

هم‌چنین باتوجه به شنیده‌ها، شرکت شهرخودرو برای انجام اقدامات لازم، برخی از ثبت‌نام کنندگان را برای دریافت رضایت دعوت کرده است. این‌طور که شهرخودرویی ها به افراد اعلام کرده‌اند، این شرکت قصد دارد تا نهایت 7 ماه آینده خودرو اسکیلاس T60 درصورت اعلام آمادگی مشتریان، تحویل دهد. هم‌چنین ایشان اعلام کرده که قیمت خودرو قطعی نبوده و حدودا 700 میلیون تومان خواهد بود. یکی از مدیران این شرکت، با بیان این مسئله که در صورت انتخاب این گزینه، صد میلیون تومان هم تخفیف دریافت خواهید کرد.

حال با درکنار هم گذاشتن دو بند فوق، می‌توان دریافت که شرکت شهرخودرو از ترس اقدامات آینده قوه قضائیه، اقدام به آغاز تبلیغات خودرو اسکیلاس با عنوان شهر مهمانی دارد را در برخی از رسانه‌های خودرویی کرده است.

اما واقعا خودرو مذکور با قیمت اعلام شده، واقعا ارزش خرید دارد؟

در همین ابتدا باید گفت، خیر! زیرا هنوز نمی‌توان بطور قطع گفت که تیراژ تولید این خودرو چقدر خواهد بود؟! آیا شرکت چینی توانایی تامین قطعات لودئو T60 در خود چین را دارد که بتواند قطعات خدماتی خودرو در یک کشور دیگر را تامین کند؟!

خودرویی که در بدو ورود، رقبای قدری در عین پشتیبانی از یک شرکت قوی دارند. با بیان نکات فوق، شاید برخی بگویند که همان خودرو کوپا هم شرایط گفته شده را داشت که مشتریان اقدام به ثبت‌نام کردند. در جوابمان به این افراد می‌توانیم بگوییم که حداقل کوپا در کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه، مصر و… عرضه می‌شد و توانایی واردات قطعات را از برخی کشورهای نامبرده داشتیم.

اما جدا از مسائل مذکور، به مشخصات خود خودرو بپردازیم. این‌طور که شهرخودرو اعلام کرده، لودئو قرار است تا با برند SKG که مخفف انگلیسی گروه شهرخودرو بوده، عرضه شود. با نگاهی به امکانات خودرو، میتوان به متوسط بودن سطح امکاناتی اسکیلاس اشاره کرد. از امکانات این خودرو می‌توان به سامانه کنترل پایداری، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سانروف (در برخی نسخه‌ها مجهز به سقف پانورامیک)، آمپر دیجیتالی، 6 کیسه هوا، ترمز دستی برقی و اتوهولد، ادوات لمسی سیستم تهویه مطبوع، آینه تاشو برقی، سنسور نور، مانیتور لمسی همراه با دوربین دید عقب و… اشاره کرد.

این‌طور که مشخص بوده، قرار است تا اسکیلاس T60 با یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ در ایران عرضه شود. موتوری که با اتصال به گیربکس CVT، توانایی تولید 156 اسب بخار، قدرت و 215 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

البته بهتر است بدانید که لِودِئو T60 یک کراس‌اوور جمع جور با طول 4360 میلی‌متر و عرض و ارتفاع 1830 و 1680 میلی‌متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز به 2550 میلی‌متر می‌رسد.

ام وی ام X55، هنتنگ X5، چری تیگو5 توربو، هایما S5 و… از رقبایی هستند که اسکیلاس T60 باید جورشان را بکشد. حال باید صبر کرد و دید تا درنهایت شرکت‌های شهرخودرو و ریگان خودرو، معوقات خود را به چه روشی به سرانجام خواهند رساند. البته ذکر این نکته هم شاید بد نباشد که شرکت ریگان خودرو باوجود تعهدات حدود 950 نفری در سال 97، تنها تقریبا 600 بدنه خودرو دارد که باتوجه به برخی مسائل، هم‌چنان بحث تکمیل شدنشان وجود ندارد.

از این تعداد حدود 30 دستگاه از مدل رویال که گویا نقصی بسیار کمی دارند، بزودی با شرایطی تحویل مشتریان خواهند شد. در بحث خودرو JMC S350 هم حدود 75 دستگاه وارد خط تولید ریگان خودرو شده بود که چند دستگاهی به مشتریان غیرحواله دار کوپایی فروخته شد. JMC S350 تنها امید برخی حواله داران خودرو کوپا بود که بتوانند با واریز مبلغی، از مسائل ایجاد شده، رهایی یابند که این مورد هم عملا هیچ شد.

اما براساس برخی شایعات مطرحه، گویا قرار است تا نسخه فیس لیفت JMC S350 نیز در آینده نزدیک وارد خط تولید ریگان خودرو شود.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. به قیمت خود کشی هم که شده ماشینم را دربافت میکنم و به همه دنیا شکایت میکنم من بک کارمند هستم که از همه چیز و همه جا عقب افتاده ام اشکالی هم ندارد که همه چیزم را از دست بدهم چیزی برای از دست دادن ندارم

  2. خیلی جالبه یه ماشین 400 الی 500 میلیونی را حدود 700 قیمت زده تا با این قیمت بده به شکات قبلی
    از طرف دیگه خودش در شعارش گفته که این ماشین مثل مهمان میاد و میره یعنی تولید دائم بشه نیست یه تعدادی را میندازه به مردم بیچاره یه پول هنگفت به جیب میزنه و میره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا