Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

تاثیر گاز نیتروژن در افزایش کارایی تایر اتومبیل

مدتی است در مراکز سرویس خودروها بویژه فروشگاه‌های رینگ و تایر با پدیده جدیدی با نام نیتروژن مواجه ایم.

در این مقاله به بررسی فواید استفاده از گاز نیتروژن می‌پردازیم.

مولکول گاز نیتروژن از گاز اکسیژن بزرگ درشت تر است پس اگر نشتی لاستیک شما به علت نازک شدن جداره تیوپ لاستیک باشد، شانس اینکه اکسیژن فرار کند بیش از نیتروژن است ولی نباید این تصور را داشت که با یکبار پر کردن لاستیک با گاز نیتروژن دیگر نیاز به انجام دوباره آن را ندارید! اگر به لاستیکی که قبلا با نیتروژن پر شده و باد از دست داده، باد معمولی بزنید دیگر اثر مثبت آن از بین میرود.

گاز نیتروژن رطوبت را دوست ندارد و چنانه شما باد لاستیک خود را کاملا خالی کنید و بعد آن را با نیتروژن پر کنید دیگر بخار آبی در لاستیک شما وجود نخواهد داشت. این نبود بخار و آب، دو حسن برای شما دارد. یکی اینکه هنگام گرذم شدن لاستیک تبدیل شدن آب به بخار فشار باد لاستیک شما را بیش از حد بالا نمیبرد و مثلا اگر فشار 30 پوندی شما در حالت لاستیک سرد و بر اثر حرارت به 35 پوند میرسد، در حالت لاستیک پر شده با نیتروژن ممکن است این فشار فقط به 32 برسد.

اضافه شدن باد لاستیک باعث بزرگ شدن حجم لاستیک و سفت شدن آن می‌شود که هر یک معایب خود را دارد و به خصوص در یک ماشین مسابقه ای که همه چیز آن باید صد درصد کنترل شده باشد. مزیت دیگر نیتروژن در لاستیک‌های تیوبلس، این است که عدم وجود بخار آب در لاستیک باعث می‌شود که جداره‌های فلزی داخل لاستیک دچار زنگ زدگی و پوسیدگی شده و پس از چند سال باعث ترکیدن نشود، البته شما یک کمپرسور گران قیمت باد داشته باشید که مجهز به خشک کن باشد، میتواند هوای عادی را بدون رطوبت تحویل لاستیک شما دهد و همان اثر نیتروژن را داشته باشد ولی قیمت چنین دستگاهی ده‌ها ملیون تومان است، درحالی که یک دستگاه تولید نیتروژن قیمت بسیار پایین تری را دارد.

در نبود گاز نیتروژن برای مسابقه دهنده‌ها خالی و پر کردن باد لاستیک قبل از هر مسابقه میتواند از مقدار آب موجود در لاستیک بکاهد و اثری بهتر از بادی که سال‌هاست در لاستیک مانده داشته باشد. از نظر سواری گاز نیتروژن کمترین اثری روی سواری ماشین ندارد ولی هنگام گرم شدن لاستیک طبعا گاز نیتروژن همان خواص اولیه لاستیک را کماکان حفظ می‌کند ولی لاستیکی که با باد عادی پر شده باشد پس از گرم شدن، مشخصات دیگری خواهد داشت و ممکن است سواری ماشین به نرمی قبل از گرم شدن نباشد و بخار آب بیشتری پیدا کند که ماشین را از حالت رانندگتی متقارن خارج خواهد کرد و زمان به یک سوم طول خواهد کشید.

آیا تا به حال از گاز نیتروژن برای پر کردن باد لاستیک خودروی خود استفاده کرده اید؟ اگر استفاده کرده اید تفاوت آن را با باد عادی لاستیک با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.