مکمل بنزین
گوناگونرپورتاژ

سرمایه گذاری در صندوق سهامی

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از بهترین روش‌های مدیریت دارایی‌ها در بورس به ویژه برای کسانی است که دانش یا فرصت کافی برای معامله‌گری در این بازار را ندارند. صندوق سهامی از جمله ابزارهای غیرمستقیم انجام معاملات در این بازار محسوب می‌شود که در میان فعالان بازار سرمایه نیز محبوبیت بسیار بالایی دارد. در این مطلب به سراغ این موضوع رفته‌ایم و شما را با سرمایه گذاری در صندوق سهامی بیشتر آشنا می‌کنیم. همراه ما باشید.

صندوق سهامی چیست؟

صندوق های سرمایه گذاری یکی از مهم‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس محسوب می‌شوند و می‌توانند به کسانی که دانش کافی از این بازار ندارند یا فرصت پیگیری اخبار و اتفاقات بورس برای آن‌ها مهیا نیست، برای سرمایه‌گذاری در این بازار کمک کنند.

این صندوق‌ها انواع مختلفی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های سهامی و صندوق‌های مختلط اشاره کرد. صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌هایی هستند که ریسک سرمایه‌گذاری در آن‌ها بسیار کم است و دارایی مشتریان آن‌ها بیشتر در اوراق با درآمد ثابت مانند گواهی سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود.

صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر برای سرمایه‌گذارانی توصیه می‌شوند که نمی‌خواهند ریسک بالایی را در بازار سرمایه متحمل شوند. اما در مقابل صندوق‌های سهامی را داریم که دارایی مشتریان آن‌ها در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود و به همین دلیل ریسک بالاتری از صندوق‌های درآمد ثابت دارند اما سود بسیار بیشتری را به ویژه در روزهای خوب بازار نصیب کسانی می‌کنند که سرمایه‌شان را از طریق این صندوق‌ها مدیریت می‌کنند.

درباره ریسک صندوق سهامی نیز این نکته بسیار مهم است که با توجه به اینکه مدیریت دارایی مشتریان صندوق سهامی توسط تیمی حرفه‌ای و با تجربه بالا در زمینه بورس و بازارهای مالی انجام می‌شود، این ریسک نیز تا حد بسیار زیادی قابل کنترل است و نسبت به حضور مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری را پیش روی کاربران بازار سرمایه به ویژه آن‌هایی که اطلاعات زیادی از مبانی سرمایه‌گذاری موفق در این بازار ندارند، قرار می‌دهد.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق سهامی

گفتیم سرمایه گذاری در صندوق سهامی مزایای بسیار زیادی دارد به گونه‌ای که حتی بسیاری از کاربران بازار سرمایه که دانش خوبی هم از این بازار دارند و بر مبانی تحلیل تکنیکال و بنیادی بورس مسلط هستند، ترجیح می‌دهند دارایی خود در بورس را به وسیله این صندوق‌ها مدیریت کنند. در ادامه به صورت خلاصه شما را با مهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری در صندوق سهامی آشنا می‌کنیم. همچنان همراه ما باشید.

  1. کسب سود بالا به ویژه در بلندمدت
  2. مدیریت حرفه‌ای صندوق سهامی
  3. ریسک پایین‌تر از سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس
  4. شفافیت بالا
  5. آسان بودن سرمایه‌گذاری از طریق صندوق سهامی
  6. تنوع دارایی‌ها
  7. نقدشوندگی بالا
  8. حفظ ارزش پول سرمایه‌گذاران در برابر تورم
  9. صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها
  10. مقایسه آسان صندوق‌های مختلف سرمایه‌گذاری

مقایسه صندوق سهامی

گفتیم یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری در صندوق سهامی، امکان مقایسه عملکرد صندوق‌های سهامی مختلفی است که در بازار سرمایه کشور فعالیت می‌کنند. شما به راحتی می‌توانید این صندوق‌ها را از جنبه‌های مختلف مانند شیوه سرمایه‌گذاری، دوره تقسیم سود، خالص ارزش دارایی و … با یکدیگر مقایسه کنید و برای انتخاب بهترین صندوق سهامی تصمیم بگیرید.

یکی از منابعی که می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند، سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران یا فیپیران است که گزارشات بسیار خوبی از عملکرد صندوق‌های سهامی مختلف در آن ارائه شده است.

صندوق‌های سهامی کارگزاری آگاه

گروه مالی آگاه کار خود را از سال 1384 در بازار سرمایه کشور آغاز کرده و بیش از 13 سال است که به مدیریت دارایی مشتریان بورس در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی می‌پردازد. از جمله سه صندوق سهامی مشترک آگاه، هستی‌بخش آگاه و زمرد که از جمله پربازده‌ترین صندوق‌های بازار سرمایه نیز به شمار می‌روند.

صندوق مشترک آگاه که از زمان فعالیت خود تاکنون توانسته عنوان پربازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری کشور را به دست آورد و در این سال‌ها بیش از %۳7۰۰۰ بازدهی داشته است. قیمت هر واحد این صندوق در سال 87 یعنی سال تاسیس صندوق مشترک آگاه 100 هزار تومان بود که در حال حاضر به بیش از ۳۹ میلیون تومان رسیده است.

صندوق قابل معامله هستی‌بخش آگاه که با نماد «آگاس» در بازار بورس کشور معامله می‌شود هم فعالیت خود را از سال 1384 در این بازار آغاز کرده است. صندوق هستی‌بخش آگاه نیز در این سال‌ها بازدهی بسیار خوبی داشته است و همیشه می‌توان نام آن را در میان سه صندوق سهامی پربازده بورس کشور مشاهده کرد.

زمرد هم جدیدترین صندوق سرمایه‌گذاری در سهام شرکت سبدگردان آگاه است که مهم‌ترین مزیت آن پرداخت سود نقدی به مشتریانی است که مدیریت دارایی آن‌ها را در بورس برعهده دارد. سود نقدی مشتریان صندوق زمرد هر سه ماه یکبار به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

سخن آخر

سرمایه گذاری در صندوق سهامی از مهم‌ترین روش‌های مدیریت دارایی‌ها در بورس محسوب می‌شود که به دلیل بازدهی بالا و ریسک کمتر نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم طرفداران زیادی هم در میان مشتریان بازار سرمایه دارد. صندوق‌های سهامی 70 تا 90 درصد دارایی مشتریان خود را در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند. تیم مدیریت حرفه‌ای و نقدشوندگی بالا از دیگر مزایای سرمایه گذاری در صندوق سهامی محسوب می‌شوند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا