مکمل بنزین
مقایسهگوناگون

مقایسه ویژگی‌ها و تجهیزات کیا سلتوس وارداتی با ام‌وی‌ام X33

پس از سال‌ها ممنوعیت واردات خودرو به کشورمان، سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان خودروهای وارداتی جدید به ایران رسیده‌اند و به‌احتمال‌زیاد به‌زودی فروش آن‌ها آغاز خواهد شد. حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا واردات خودرو می‌تواند به سلطه چینی‌ها در بازه قیمتی بالای یک میلیارد تومان پایان دهد؟ پاسخ این سؤال بشدت به قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی در بازار کشور بستگی دارد اما با توجه به شرایط کنونی نرخ ارز و قیمت خودروهای داخلی که در حال نزدیک شدن به یک میلیارد تومان است، انتظار نمی‌رود وارداتی‌ها با قیمت زیر یک‌ونیم میلیارد تومان به دست خریداران برسد.

بنابراین، به‌احتمال‌زیاد بازه بین یک تا دو میلیارد تومان بازار کشور همچنان تا حد زیادی در اختیار خودروهای چینی خواهد بود و این خودروها می‌توانند با برخورداری از آپشن‌های بیشتر و قیمت کمتر به‌خوبی با مدل‌های وارداتی از برندهای کره‌ای، ژاپنی و… رقابت کنند. برای اینکه این موضوع بهتر مشخص شود، قصد داریم در ادامه یکی از خودروهای وارداتی که انتظار می‌رود موردتوجه خریداران قرار گیرد را با یکی از چینی‌های قدیمی بازار کشورمان مقایسه کنیم. این خودروها کیا سلتوس و ام‌وی‌ام X33 هستند. البته تولید X33 امسال متوقف شده ولی بااین‌حال جالب خواهد بود که ببینیم یک کراس‌اوور چینی قدیمی و سالخورده از لحاظ ویژگی‌ها و تجهیزات در برابر یک مدل مدرن و بروز کره‌ای چگونه است.

خودرویی که با نام ام‌وی‌ام X33 در ایران عرضه می‌شد درواقع چری تیگو 3 نام دارد. این خودرو که برای اولین بار در سال 2005 رونمایی شد، اولین محصول سری تیگو بود و با چندین فیس‌لیفت و به‌روزرسانی همچنان روی خط تولید قرار دارد. X33 از حدود سال 1390 نیز روی خط تولید مدیران خودرو رفت و تا همین امسال تولید می‌شد. این ماشین در نسخه‌های مختلفی با گیربکس‌های متفاوت در ایران تولید و عرضه شد که جدیدترین نسخهٔ آن X33S AT Sport نام داشت. این کراس‌اوور چینی به یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که 136 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم بجای گیربکس CVT قبلی توسط یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک جدید صورت می‌گیرد.

کیا سلتسوس هم کراس‌اوور جمع‌وجوری با ابعاد مشابه X33 است که در اواسط سال 2019 معرفی شد. سلتوس برای بازارهای گوناگون، در دو نسخه مختلف تولید می‌شود. نسخه اول که SP2 نام دارد، بزرگ‌تر و گران‌تر بوده و برای بازارهای توسعه‌یافته مثل آمریکای شمالی و استرالیا طراحی شده است.

نسخه دوم اما که در مدل‌های SP2i و SP2c تولید می‌شود، مدلی ارزان‌تر و کمی کوچک‌تر برای بازارهای نوظهور مثل هند، چین، آفریقا و شرق آسیا است. مدلی که قرار است در کشورمان عرضه شود از همین نسخه SP2i است. طبق اعلام کوشا خودرو (نماینده کیا در ایران) سلتوس در ایران با پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه خواهد شد که 121 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک متصل است.

برخلاف نسخه SP2 که به‌صورت چهارچرخ محرک هم قابل خریداری است، نسخه SP2i فقط به‌صورت محرک جلو عرضه می‌شود و از این لحاظ تفاوتی با X33 ندارد؛ بنابراین، در بخش پیشرانه تا حدودی باید برتری را با کراس‌اوور سالخورده چینی‌ها دانست هرچند که انتظار می‌رود مصرف سوخت کیا کمتر باشد؛

اما بپردازیم به موضوع اصلی این مطلب یعنی مقایسه تجهیزات و آپشن‌های دو خودرو که در جدول زیر خواهیم دید:

کیا سلتوس

ام‌وی‌ام X33S

آینه‌های جانبی تاشو برقی برقی
دی‌لایت دارد دارد
چراغ‌های جلو هالوژن هالوژن
رینگ 17 اینچی آلومینیومی 17 اینچی آلومینیومی
زاپاس موقت اندازه اصلی
سانروف برقی برقی دو حالته
کروز کنترل دارد دارد
تنظیم صندلی‌های جلو دستی دستی
گرم‌کن صندلی‌های جلو ندارد دارد
سیستم تهویه دستی الکتریکی
پورت USB دارد دارد
دوربین دنده‌عقب دارد دارد
نمایشگر 8 اینچی 8 اینچی
استارت از راه دور دارد ندارد
ایربگ 2 عدد 2 عدد
سیستم کنترل پایداری دارد دارد
پایش باد تایرها دارد دارد
چراغ‌های جلوی خودکار ندارد دارد

 

با توجه به جدول فوق، می‌بینیم که سلتوس از لحاظ تجهیزات و آپشن‌ها تقریباً فقیر بوده و برتری خاصی نسبت به رقیب چینی سالخورده خود ندارد و حتی از مواردی مثل چراغ‌های جلوی خودکار، گرم‌کن صندلی‌های جلو و سیستم تهویه خودکار بی‌بهره است. این در حالی است که قطعاً سلتوس با قیمتی بین یک‌ونیم تا دو میلیارد تومان به فروش خواهد رسید درحالی‌که ام‌وی‌ام X33S AT Sport مدل 1401 صفرکیلومتر هم‌اکنون در بازار حدود یک میلیارد تومان قیمت دارد.

البته این به معنی برتری X33 نسبت به سلتوس نخواهد بود بلکه نشان می‌دهد یک کراس‌اوور چینی قدیمی هنوز هم در برابر رقبای مدرن خود حرف‌هایی برای گفتن دارد.

 

مشخصات فنی

کیا سلتوس

ام‌وی‌ام X33S

پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر 2.0 لیتری 4 سیلندر
قدرت 121 اسب بخار 136 اسب بخار
گشتاور 151 نیوتن متر 180 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 5 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
طول 4,315 میلی‌متر 4,224 میلی‌متر
عرض 1,800 میلی‌متر 1,765 میلی‌متر
ارتفاع 1,620 میلی‌متر 1,652 میلی‌متر
فاصله محوری 2,610 میلی‌متر 2,510 میلی‌متر
ظرفیت باک 60 لیتر 55 لیتر
حجم صندوق بار 433 لیتر 550 لیتر

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. خاک بر سر اون مغز پوکی که نشسته کیا رو با ام وی ام مقایسه کرده

  2. ماشینهای چینی عرض کم با ارتفاع زیاد هستند که به نظرم زشت و نا ایمن میشن

  3. خاک بر سر اون کره ای که نمیتونه ماشین جدیدش رو بهتر از یک خودرو مدل پایین چینی درست کنه
    و از هر دیدگاهی که میبینم ماشین چینی بهتر از این آشغال کره ای هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا