مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

لیوان S6 PRO و LIVAN X6 PRO ، خودروهای جدید و احتمالی خودروسازان بم

زمستان سال گذشته بود که شرکت خودروسازان بم، محصول جدید خود را با نام BAC X3 PRO معرفی کرد. این خودرو که در واقع نسخه‌ای از جیلی X3 محسوب می‌شود، مسئولیت تولید آن به می‌ پل و سپس به شرکت جوینت ونچر جیلی و لیفان یعنی لیوان نیز واگذار شده است.

ارتباط خودروسازان بم با جیلی یا لیفان؟!

خودروسازان بم تا مدتی پیش و در دوران برجام، به عنوان نماینده رسمی جیلی چین شناخته می‌شد. متاسفانه با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، جیلی به عنوان یکی از معتبرترین برندهای چینی، ریسک حضور در بازار ایران را نپذیرفت و از بازار خارج شد. حال همان سابقه مونتاژ دو نسخه جیلی GC6 توسط خودروسازان بم، برخی را گمان داشته که این شرکت توانسته تا رضایت جیلی برای حضور دوباره در بازار ایران را کسب کند!

اما داستان اینگونه نبوده و حضور محصول X3 پرو ربطی به جیلی ندارد. پس ماجرا چیست؟!

پس از اینکه شرکت کرمان موتور تصمیم گرفت تا در دوره‌ای، تیراژ مونتاژ محصولات هیوندای را افزایش دهد و همچنین نمی‌خواست تا جک چین را هم از دست بدهد، تصمیم گرفت تا مسئولیت مونتاژ محصولات لیفان را به شرکت خودروسازان بم واگذار کند.

شرکت خودروسازان بم نیز زمانی که تصمیم گرفت تا مونتاژ محصولات لیفان را آغاز کند، بخش خودرویی لیفان دچار شرایط بحرانی اقتصادی شد. مدتی گذشت و بالاخره خودروسازان بم توانست تا چند دستگاهی از لیفان X70 را مونتاژ کند.

اما ماجرا از آنجا جذاب می‌شود که دو شریک تجاری شرکت خودروسازان بم یعنی لیفان و جیلی تصمیم گرفتند تا در چین، یک شرکت مشترک برای تولید خودرو برقی ایجاد کنند. همین شد که قسمت خودروسازی لیفان دوباره احیا شده و آن شرکت جوینت ونچر، لیوان (LIVAN) نام گرفت. همانطور که گفته شد، هدف شرکت لیوان، تولید نسخه الکتریکی برخی خودروهای جیلی است. باتوجه به اینکه در مدت تاسیس برند مشترک جیلی و لیفان، سود آنچنانی نصیب هردو شرکت نشده، لیفان تصمیم گرفته تا فرآیند صادرات را به برخی کشورها از جمله روسیه و ایران در پیش بگیرد.

با اینکه هدف شرکت لیوان، تولید خودرو الکتریکیست؛ اما مدیران آن تصمیم گرفته‌اند تا در اولین گام، خودرو بنزینی ارزان قیمتی را به روسیه صادر کنند. باتوجه به اینکه یکی از خودروهای اقتصادی جیلی، ویژن X3 بوده و جیلی آن را به چندین زیرمجموعه خود در جهت تولید با برند و لوگوهای مختلفی سپرده است، جیلی حاضر شده تا امتیاز مونتاژ آن را به لیوان نیز واگذار کند.

بک ایکس 3 پرو - BAC X3 PRO
بک X3 PRO

حال که لیفان تصمیم گرفته تا با برند لیوان، به کشور تحریم شده روسیه برگردد، برنامه دارد تا همان برنامه را با خودروسازان بم ایران نیز در پیش بگیرد. پس می‌توان نتیجه گرفت که حضور محصول مربوط به جیلی در ایران، ربطی به جیلی نداشته و عرضه ایکس3 پرو محصول ارتباط با لیفان است!

پس از اعلام مونتاژ میپل ایکس3 پرو با برند بک (BAC)، مدیران خودروسازان بم اعلام نمودند که این شرکت برنامه دارد تا دو خودرو در سگمنت های سدان و کراس اوور نیز مونتاژ و به بازار ایران عرضه کنند. اما تا چندماه پیش، خبری از خودروهای مشابه در سبد محصولات میپل و لیوان نبود.

ولی به تازگی، دو خودرو جدید در کشور روسیه با برند لیوان دیده شده که گویا قرار است بزودی در روسیه عرضه شوند. باتوجه به همخوانی وعده‌های مدیران خودروسازان بم با خودروهای جدید دیده شده در روسیه، می‌توان گفت دو خودرو مذکور که با نام‌های S6 PRO و X6 PRO شناخته می‌شوند، خودروهای جدید بازار ایران خواهند بود!

خودروها

کراس اوور اس 6 پرو

سالیان گذشته بود که شرکتی با نام جیلیران موتور، کراس اووری از جیلی را با نام امگرند X7 وارد بازار ایران کرد. خودرویی که طرفداران خاص خود را داشته و همان سری از خودروهای وارداتی جیلی، باعث شد تا ایرانیان خاطره مثبتی از آنها به یاد داشته باشند.

اما اکنون، شریک تجاری خودروسازان بم یعنی لیوان، توانسته تا مجوز تولید نسخه ارتقاء یافته همان امگرند X7 را که خود جیلی نیز برای برخی کشورها آن را با نام X6 PRO تولید می‌کند، دریافت کند. اینطور که گفته می‌شود، همچنان نام این خودرو X6 پرو بوده و در صورت عرضه در بازار ایران، BAC X6 PRO نام خواهد گرفت.

احتمالا لیوان ایکس 6 پرو به همان پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز خواهد بود

نسخه اصلی لیوان ایکس 6 پرو

سدان اس 6 پرو

در اواخر دوران برجام بود که شرکتی از زیرمجموعه‌های گروه ناصح، برنامه داشت تا خودروهای جیلی را وارد ایران کند. یکی از محصولاتش، سدان امگرند GL بود.

اما اکنون، شرکت لیوان با دریافت مجوز تولید نسخه فیس لیفت سدان جیلی امگرند GL، برنامه دارد تا آن را به روسیه و ایران صادر کند. خودرویی که لیوان S6 PRO نام گرفته و قرار است در بازار ایران، به رقابت با کی ام سی J7، آریزو6 پرو و… بپردازد. این خودرو هم در صورت ورود به بازار ایران، با نام BAC S6 PRO عرضه خواهد شد.

احتمالا لیوان اس 6 پرو به همان پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز خواهد بود

نسخه اصلی لیوان اس 6 پرو (جیلی امگرند GL)

این خودروها در آینده نزدیک، احتمالا در کشورمان ایران رونمایی خواهند شد…

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا