مکمل بنزین
گوناگونخبر

زمان عرضه خودروی اقتصادی پاژ اعلام شد، جایگزینی برای پراید

پس از اینکه در نمایشگاه تحول صنعت خودرو برای اولین بار پروتوتایپ خودروی اقتصادی پاژ را با کد K112 دیدیم، چندی پیش نسخه تکمیل‌تر این خودرو در حاشیه افتتاح خط تولید پیشرانه ME16 و رونمایی از کادیلا، برای وزیر صمت سابق رونمایی شد. حال سایپا زمان عرضه این خودرو به بازار را نیمه دوم سال جاری اعلام کرده است.

این خودرو قرار است به‌عنوان محصولی ارزان‌تر از کوییک و ساینا، جایگزینی برای پراید و تیبا باشد. پاژ از طریق پروژه مشترکی با ایران خودرو بر اساس رنو کوئید ساخته شده و قرار است ایران‌خودرو و سایپا هرکدام محصول اقتصادی خود را روی این پلت‌فرم تولید کنند.

پاژ با 3,800 میلی‌متر طول، 1,590 میلی‌متر عرض و 1,490 میلی‌متر ارتفاع خودروی بسیار کوچکی در حد پراید هاچ‌بک است که وزنی بین 800 تا 830 کیلوگرم داشته و بیشتر برای ترددهای شهری مناسب خواهد بود. این خودرو به یک پیشرانه سه سیلندر 12 سوپاپ با حجم 1048 سی‌سی مجهز می‌شود که 70 اسب بخار قدرت و 100 نیوتن متر گشتاور داشته و مصرف سوخت آن 5 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود. انتقال نیروی این موتور نیز توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی صورت می‌گیرد.

هرچند قرار است پاژ یک خودروی اقتصادی و ارزان‌قیمت باشد اما طبق گفته‌ها از تجهیزات قابل‌قبولی مثل نمایشگر لمسی، دو ایربگ، سیستم پایش باد تایرها، سیستم کنترل پایداری، فرمان برقی، دوربین دید عقب، صفحه آمپر دیجیتالی و… برخوردار خواهد بود. به گفته سایپا، هم‌اکنون ساخت قالب‌های پاژ آغاز شده و این خودرو تا زمستان 1402 به بازار عرضه خواهد شد. نام این هاچ‌بک اقتصادی از روستای پاژ در 15 کیلومتری شمال شرق مشهد گرفته شده که زادگاه ابوالقاسم فردوسی، شاعر حماسه‌سرای بزرگ ایرانی است. فعلاً قیمت این خودرو مشخص نیست ولی ازآنجایی‌که به گفته مقامات سایپا قرار است پاژ محصولی اقتصادی و ارزان‌تر از کوییک باشد، انتظار می‌رود زیر 300 میلیون تومان قیمت داشته باشد.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا