مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسیتازه‌ها

بررسی سورنتو ۲۰۱۵: سانتافه‌کش حرفه‌ای!

در گذشته به نظر می‌رسید که سورنتو تنها برای خوش‌قیمتی و کاربردی بودن طراحی شده است. اما با مدل جدید این شاسی‌‌بلند، کیا با اضافه کردن طعم پرستیژ و کیفیت و البته حفظ قیمت مناسب، سورنتو را به سطحی بالاتر ارتقا داده است.

با دیدن چهره جدید این ماشین غول‌پیکر، قطعا متوجه تغییرات روبه جلوی سورنتو خواهید شد. طراحی هوشمندانه کیا باعث شده دیگر این شاسی بلند مانند یک گاو وحشی یغور جلوه نکند و البته از نقش اسپویلر عقب و جلوپ نجره جدید نباید چشم‌پوشی کرد.

2015-Kia-Sorento-Review-24

در داخل نیز همه چیز همچون قبل، هوشمندانه قرار گرفته است. گرچه کیفیت قطعات به خوبی سورنتوهای قبل نیست. در بعضی نقاط ماشین، پلاستیک خشک دیده می‌شود که بیش‌تر جایشان باید در خودروهای ارزان قیمت باشد و در این سطح کمی مایوس کننده هستند.

البته نسخه مورد تست سایت autoexpress از مدل‌های اولیه سورنتو بوده و ممکن است که کیا در مدل‌های پیشرفته‌تر از قطعات با کیفیت‌تری استفاده کرده باشد.

2015-Kia-Sorento-Review-10

صدای موتور به سختی فرصت نفوذ به داخل کابین را پیدا می‌کند و تنها در دورهای بالا، کمی این صدا به گوش می‌رسد. باد نیز در فرستادن اصوات ناخوشایند به کابین موفق نبوده و حتی آینه بغل‌های بزرگ‌ نیز کمکی به این موضوع نکرده است.

مدل عرضه شده در بازار کشور، به موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر با سیستم پاشش مستقیم سوخت مجهز شده که ۱۸۸ اسب بخار توان خروجی در دور 6000rpm دارد. حداکثر گشتاور این موتور که ۲۴۱ نیوتون‌متر است نیز در دور 4000rpm به چرخ‌ها منتقل می‌شود. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در کنار این موتور انجام وظیفه می‌کند. در نهایت مصرف سوخت به طور ترکیبی ۸.۸ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

2015-Kia-Sorento-Review-27

گیربکس به نرمی با موتور کار می‌کند و تعویض دنده‌ها به موقع صورت می‌گیرد. در پیچ‌ها فرمان به خوبی از پس بدنه بزرگ بر‌آمده و لغزشی در طول بدنه ۴.۷۸ متری دیده نمی‌شود. البته فرمان مقداری سبک‌ است و در سرعت‌های بالا نیز سنگین نمی‌شود و وضیعت جاده را به خوبی منتقل نمی‌کند که کمی اذیت کننده است. البته با قرار دادن ماشین در حالت اسپرت، فرمان سفت‌تر شده و اوضاع بهتر می‌شود و رینگ‌های ۱۹ اینچی را به خوبی کنترل می‌کند.

یکی از چیزهایی که در اولین ورود به خودرو متوجه آن خواهید شد، بزرگی و جادار بودن سورنتو است که آن را برای خانواده‌های پرجمعیت ایده‌آل می‌سازد. سورنتو به سنسورهای پارک، سنسور نقاط کور و هشدار ترافیک پشت خودرو نیز مجهز شده که بدون آن‌ها پارک کردن این ماشین غول‌پیکر کمی دشوار به نظر می‌رسد. البته امیدوار بودیم که اطلس خودرو دوربین ۳۶۰ درجه را نیز جزو آپشن‌های این SUV نگه می‌داشت.

2015-Kia-Sorento-Review-29

چراغ‌های عقب و ترمز از نوع LED هستند. همچنین در جلو، از سیستم چرخش‌ چراغ‌ها در هنگام پیچیدن استفاده شده که موجب راحت‌تر شدن پیچش می‌شود.

تنها کابین و ظاهر خودرو نیست که تغییر داشته‌اند و سورنتوی جدید کاربردی‌تر نیز شده است. به طوری که فضای حمل‌ بار (با فرض خم کردن صندلی‌های ردیف سوم) از ۵۱۵ لیتر مدل قبلی به ۶۰۵ لیتر افزایش یافته. در ضمن با تا کردن صندلی‌های ردیف دوم می‌توان به فضایی بسیار بزرگ برای حمل بار دست یافت. البته این پایان ماجرا نیست و کیا یک طبقه‌ پایین نیز به صندوق بار اضافه کرده است.

2015-Kia-Sorento-Review-16 2015-Kia-Sorento-Review-15

جدا از فضای مناسب حمل بار، سرنشینان عقب نیز از فضای بزرگی برای پا و سر برخوردارند و افراد قد بلند با سورنتوی جدید به مشکلی بر نخواهند خورد. البته صندلی‌های ردیف سوم زیاد به درد بزرگسالان نخواهد خورد و احتمالا آن‌ها زانوهایشان را در کنار گوششان حس خواهند کرد و تنها باید کودکان را در این قسمت قرار داد. به هرحال سورنتو خودرویی ایده‌آل برای خانواده‌ها به شمار می‌رود که با قیمتی حدود ۲۰۰ میلیون تومان، خریداران سانتافه را به تأمل وا خواهد داشت.

منبع: Autoexpress

مهدی مهدیخانی

علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و به خصوص خودروها. امیدوارم از مطالب چرخان لذت ببرید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. 200 میلیون…
    خونه رو بفروشیم، شبا توی سورنتو بخوابیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا