مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

بررسی چانگان یونی وی، سدان جذاب چینی در راه بازار ایران

چندی پیش در جریان مراسم رونمایی از زوتی DL5، «محمدعلی تیموری» مدیرعامل سایپا خبر از واگذاری واردات سدان چانگان یونی وی Changan UNI-V به پارس خودرو داد. به گفته وی، این خودرو قرار است به‌عنوان یک سدان لوکس، خاطرات نیسان ماکسیما و تینا را برای مردم و پارس خودرو زنده کند. اینکه یک سدان کامپکت چینی چطور می‌تواند خاطرات سدان‌های خوش‌نام ژاپنی را زنده کند بحثی جدا است و فعلاً کاری با آن نداریم بلکه در ادامه می‌خواهیم به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات چانگان یونی وی بپردازیم.

چانگان یونی وی Changan UNI-V پارس خودرو

معرفی کلی چانگان یونی وی

چانگان UNI-V که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی گوانگژو 2021 رونمایی شد، سومین مدل از محصولات سری یونی چانگان محسوب می‌شود.

سری یونی که ابتدا با کراس اوور یونی تی کار خود را آغاز کرد، شامل محصولات سطح بالای چانگان می‌شود که از طراحی منحصربه‌فردی بهره می‌برند.

یونی وی در حال حاضر اولین و تنها سدان خانواده یونی چانگان محسوب می‌شود. این خودرو یک سدان کامپکت است که روی پلت‌فرم ماژولار سبک‌وزن جدیدی ساخته شده است. به گفته چانگان، این پلت‌فرم از استحکام بالایی برخوردار است.

چانگان یونی وی Changan UNI-V پارس خودرو

طراحی بیرونی چانگان UNI-V 

همان‌طور که گفته شد، محصولات سری یونی چانگان از زبان طراحی خاص خود بهره می‌برند که با دیگر محصولات این شرکت متفاوت است.

این مدل‌ها ظاهری چشمگیر و جوان‌پسند دارند و یونی وی هم از این قاعده مستثنی نیست. در این خودرو شاهد ظاهری بسیار جسورانه و جذاب هستیم که مشخصه اصلی طراحی محصولات سری یونی یعنی جلوپنجره یکپارچه بدون قاب یکی از ویژگی‌های مهم آن محسوب می‌شود.

در پروفیل جانبی خودرو شاهد فرمی کوپه مانند هستیم که نمای فست‌بک را ایجاد کرده است و در عقب هم چراغ‌های دیفیوزر بزرگ با سر اگزوزهایی در طرفین و چراغ مه شکن در وسط با الهام از خودروهای فرمول یک جلب‌توجه می‌کند که تا حدودی نمایی مشابه آئودی A7 را ایجاد کرده است.

چانگان یونی وی Changan UNI-V پارس خودرو

چانگان UNI-V در دو نسخه مختلف بنام‌های اسپرت و پریمیوم به بازار عرضه می‌شود که اولی در ظاهر از ویژگی‌های اسپرتی مثل رینگ‌های مشکی‌رنگ، باله‌های اضافی در سپرهای جلو و عقب، خطوط نارنجی‌رنگ و چهار سر اگزوز دایره‌ای در عقب بهره می‌برد.

این خودرو با 4,680 میلی‌متر طول، 1,838 میلی‌متر عرض و 1,430 میلی‌متر ارتفاع به همراه فاصله محوری 2,750 میلی‌متری، سدانی کامپکت و هم‌اندازه هیوندای الانترا است درحالی‌که مدیرعامل سایپا آن را بزرگ‌تر از نیسان تینا توصیف کرده است!

چانگان یونی وی Changan UNI-V پارس خودرو

داخل چانگان یونی وی

برخلاف بیرون خودرو که اثر چندانی از کپی‌برداری در آن دیده نمی‌شود، طراحان چانگان داخل یونی وی را با الهام از کابین محصولات پژو موسوم به i-Cockpit طراحی کرده‌اند.

اصلی‌ترین ویژگی در اینجا، غربیلک فرمان مربعی و صفحه آمپر دیجیتالی 10.3 اینچی در بالای آن است درحالی‌که در دیگر خودروها، راننده از داخل غربیلک فرمان صفحه آمپر را می‌بینید.

همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های داخلی جالب یونی وی تعبیه نمایشگرهای کوچکی در طرفین صفحه آمپر است که اطلاعات اضافی را در اختیار راننده قرار می‌دهند. همچنین در میانه داشبورد هم یک نمایشگر لمسی 10.3 اینچی جای گرفته و دریچه‌های تهویه به شکل مخفی در یک خط سراسری زیر آن ادغام شده‌اند.

چانگان یونی وی Changan UNI-V پارس خودرو

با وجود این همه نمایشگر، عجیب اینکه هنوز هم دکمه‌های فیزیکی زیادی در کابین به چشم می‌خورد. صندلی‌های اسپرت یونی وی با چرم مصنوعی مشکی‌رنگی پوشیده شده‌اند درحالی‌که در نسخه هیبریدی شاهد چرم دورنگ با ترکیب‌هایی مثل سفید و آبی هستیم.

در عقب نیز فضای پای زیادی وجود دارد و تریم رنگی در کمربندهای ایمنی و دستگیره درها نمای جذابی را ایجاد کرده‌اند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این خودرو برخورداری از دکمه‌ای بنام سوپر ریس است که حالت رانندگی اسپرت را با تعویض دنده‌های تهاجمی‌تر، سنگین‌تر شدن فرمان، باز کردن سوپاپ اگزوز برای افزایش صدا، باز کردن اسپویلر عقب و نمایش G سنج روی نمایشگر، فعال می‌کند.

تجهیزات چانگان یونی وی

یونی وی بسته به تیپ از تجهیزات و امکانات زیادی بهره می‌برد که عبارت‌اند از:

  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • کروز کنترل تطبیقی
  • درب صندوق برقی با سنسور پایی
  • سنسورهای پارک جلو و عقب
  • دوربین 360 درجه
  • ترمز کمکی
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • سیستم پارک خودکار
  • چراغ‌های تمام LED
  • چراغ‌های خودکار
  • نورپردازی داخلی 64 رنگ
  • حداکثر شش ایربگ
  • تنظیم برقی صندلی‌های جلو
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن
  • سنسور باران و…

پیشرانه چانگان یونی وی

چانگان UNI-V با پیشرانه‌های 1.5 لیتری 188 اسب بخاری و 2 لیتری 233 اسب بخاری به بازار عرضه می‌شود اما به گفته تیموری، قرار است نسخه هیبریدی این خودرو توسط پارس خودرو به‌صورت وارداتی در کشور عرضه شود.

این نسخه از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو به همراه یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند که مجموعاً 335 اسب بخار قدرت و 590 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین، یونی وی می‌تواند عنوان قوی‌ترین سدان بازار کشورمان را از آن خود کند. این نسخه ظرف 6.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 215 کیلومتر بر ساعت را دارد.

چانگان یونی وی Changan UNI-V پارس خودرو

نیروی پیشرانه در یونی وی توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. همچنین این خودرو به لطف پکیج باطری 18.4 کیلووات ساعتی می‌تواند تا صد کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند درحالی‌که برد کلی آن با پیشرانه‌های برقی و بنزینی به 1000 کیلومتر می‌رسد. همچنین مصرف سوخت ترکیبی یونی وی هیبریدی هم تنها 5 لیتر در هر صد کیلومتر است و باطری آن را می‌توان ظرف 2.5 ساعت شارژ کرد.

چانگان یونی وی Changan UNI-V پارس خودرو

قیمت و جمع‌بندی

چانگان یونی وی هیبریدی در چین با قیمتی از 144,900 یوآن معادل 20 هزار دلار تا 159,900 یوآن معادل 22 هزار دلار عرضه می‌شود و بنابراین در بازار کشورمان باید انتظار قیمتی بیش از دو میلیارد تومان را برای آن خواهیم داشت. یونی وی با این قیمت و قوای محرکه هیبریدی، می‌تواند به سدان بی‌رقیبی در بازار کشورمان تبدیل شود.

چانگان یونی وی Changan UNI-V پارس خودرو

مشخصات فنی Changan UNI-V

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو هیبریدی
قدرت 335 اسب بخار
گشتاور 590 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد 6.5 ثانیه
حداکثر سرعت 215 کیلومتر بر ساعت
طول 4,680 میلی‌متر
عرض 1,838 میلی‌متر
ارتفاع 1,435 میلی‌متر
فاصله محوری 2,750 میلی‌متر
وزن 1650 کیلوگرم
باطری 18.4 کیلووات ساعت
برد تمام الکتریکی 100 کیلومتر
مصرف سوخت 5.0 لیتر ترکیبی
ظرفیت سرنشین 5 نفر
ظرفیت باک 45 لیتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا