مکمل بنزین
یادداشت

تولید خودروی برقی در ایران، واقعیت یا نمایش؟

اخیرا تصاویر و فیلمهایی از رییس دولت، در حال بازدید و رانندگی از یک خودروی برقی منتشر شده و شاهد بودیم که ایشان خبر از تولید این محصول، در آینده داده است.

فارغ از هر گونه بحث کارشناسی و یا داوری در مورد این اقدام و پیش‌گویی درباره آینده این طرح، چندین مساله بسیار مهم به ذهن، متبادر می‌شود.

1- بسیاری از کشورها در دنیا برنامه‌ریزی کرده‌اند تا در آینده‌ای نه‌چندان دور، با رهایی از موتورهای درون‌سوز و درد‌سرهای مرتبط با آن همچون مشکل تهیه بنزین، آلایندگی‌های زیست‌محیطی و … به سمت خودروهای برقی کوچ کنند. اما این امر در وهله اول، مسلتزم برخورداری از انرژی برق، به میزان کافی است.

در کشوری که زمستان و تابستان، مشکل تامین نیروی برق وجود دارد، تولید خودروهای برقی در مقیاس زیاد آیا امکان پذیر است؟ آیا بهتر نیست ابتدا فکری به حال تامین نیروی برق منازل و صنایع بشود و سپس اقدام به تولید خودروهای برقی نمایند؟

2- تولید خودروهای برقی و روانه کردن آن‌ها به بازار به شکل انبوه، نیازمند یکسری زیر‌ساختهاست که مهم‌ترین آن‌ها بحث ایستگاه‌های شارژ در نقاط مختلف کشور است. جدا از بحث هزینه‌بر بودن این ایستگاه‌ها زمان لازم برای اجرا تا بهره‌برداری هم طولانی خواهد بود. به نظر نمی‌آید فعلا راه دیگری غیر از همین ایستگاه‌ها برای شارژ مجدد خودروهای برقی در میانه راه‌ها وجود داشته باشد. در این‌صورت و در حال حاضر، تکلیف آن‌هایی که با این تولیدات، قصد جا‌به‌جایی‌های حتی نه‌چندان طولانی را داشته باشند چه می‌شود؟

3- مساله دیگر، انرژی پاک است. یکی از مهم‌ترین دلایل حرکت جهان به سمت خودروهای برقی، آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از عملکرد موتورهای درون‌سوز است.

خودروهای برقی زمانی می‌توانند این آلودگی‌ها را کاهش دهند که برق مورد نیاز آن‌ها از منابع پاک، نظیر خورشید، باد و … تهیه شده باشد. این‌که همچنان انرژی برق، در نیروگاه های مختلف از منابع گوناگون فسیلی تولید شود و همین انرژی در خودروهای برقی مصرف شود نمی‌تواند کمکی به معضل بزرگ آلودگی کند.

اما آیا تا کنون برنامه‌ای برای تولید انرژی پاک در مقیاس کلان در نظر گرفته شده است؟ ظواهر امر که این را نشان نمی‌دهد.

قطعا موارد دیگری علاوه‌ بر آن‌چه ذکر شد وجود دارد که مطرح کردن آن‌ها از حوصله این مطلب خارج است. در نهایت باید گفت شایسته است آن‌ها که دست به چنین تبلیغاتی در مورد محصولات روز دنیا می‌زنند کمی هم به حاشیه های این‌چنینی توجه کنند تا خدای نکرده شائبه هر‌گونه بحث نمایشی و تبلیغاتی بودن این کارها به وجود نیاید!

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام و وقت بخیر
    حقیقتش این رونمایی و خبر تولید خودروی برقی بیشتر جنبه‌ی شروع کار و نوپایی صنعت خودروی برقی دارد و (نه اینکه بگیم بله یهو تو یه ماه کل کشور خودروی برقی می‌شه!)
    (البته پیش از این هم یک سری جایگاه های هرچند محدود و معدود در کشور برای خودرو های الکتریکی و تعداد نسبتاً محدودی خودروی الکتریکی مثل “یوز” ساخته شده بود)

    در اصل یکی از مهم ترین و شاید هم مهم ترین مزیت خودروی برقی عدم نیاز به انتقل سوخت می‌باشد
    برای خود انتقال سوخت در کشور ها سالانه مقادیر هنگفتی برق مصرف می‌شود

    نیازی نیست که شما کشورتان هیچ مشکلی از لحاظ تامین برق نداشته باشد تا خودروی برقی بسازید
    خود خودروی برقی می‌تواند از هدر رفتن برق از صنایع دیگر جلوگیری می‌کند
    برای مثال شما حساب کنید برای انتقال ۴۰ لیتر بنزنین از جنوب کشور تا تهران چقدر باید برق مصرف شود؟
    چقدر برق در جریان تعمیر قطعات موتور درون سوز یک خودروی بنزینی مصرف می‌شود؟
    چقدر برق در جریان تولید لوازم یدکی که گهگاهی به دلیل دمای بسیار بالای موتور درون سوز خراب می‌شوند و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند می‌شود؟
    علاوه بر این لزوماً قرار نیست برق مصرفی خودروی برقی از منابع تجدید پذیر تامین شود(هرچند که اگر اینگونه باشد خیلی بهتر است)
    چون با توجه به گوشه‌ای از دلایلی که گفته شد تامین برق مصرفی خودروی الکتریکی حتی از سوخت های فسیلی هم باعث کاهش مصرف سوخت و تولید آلایندگی می‌شود

  2. سلام
    اصولا خیلی وقته توی دنیا به این نتیجه رسیده اند که به جای حمل و انتقال حاملهای انرژی باید خود انرژی رو به شهرها رسوند . حالا چه برای مصرف خانه ها و چه برای حمل و نقل شهری
    اگر فرض رو بر این بگیریم که در ایران هیچ تلاشی برای ایجاد نیروگاهها با تکنولوژی جدید نشه و از همون تکنولوژی نیروگاههای گازی مثلا با راندمان 30 تا 40 درصد هم استفاده بشه – که این امر تقریبا طی دهه های آینده غیر ممکنه – باز به لحاظ مصرف و پرت انرژی و از اون مهمتر آلایندگی می صرفه که ما نیروگاه رو در خارج شهرها و محل های حاشیه ای احداث کنیم و انرژی پاک برق رو به شهرها برسونیم .
    الان توی خیلی از کشورهای پیشرفته فقط برق به خونه ها وارد می شه. پخت و پز و گرمایش و … همه از طریق دستگاههای برقی به دست میاد . به هر حال خواهی نخواهی تغییرات ما رو هم با خودش می بره .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا