مکمل بنزین
گوناگونخبر

هر چیزی که باید درباره خودروهای پلاگین هیبریدی بدانید

در این مطلب قصد داریم به سراغ بررسی مزایا و معایب خودروهای پلاگین هیبریدی برویم. برندهای زیادی در طی این سال‌ها از محصولات پلاگین هیبریدی (PHEV) جدید خود رونمایی کردند. با توجه به اینکه این روزها ترافیک شهری افزایش یافته و هزینه‌های حمل و نقل نیز همچنان روز به روز بالاتر می‌رود، سازندگان خودروها سعی کردند دستگاه‌های جدیدی را توسعه ببخشند که علاوه بر کارایی، دوستدار محیط زیست هم باشد.

این خودروها که به پلاگین هیبریدی معروف هستند، می‌توانند آلایندگی هوا را کاهش داده و از افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کنند. در نتیجه طرفدار محیط‌ زیست هستند و به سرعت به یکی از محبوب‌ترین خودروهای جاده‌ای تبدیل شدند! میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت این دستگاه‌ها حدود 20 تا 50 درصد بیشتر از خودروهای سوختی معمولی برآورد شده است. در ادامه همراه ما باشید تا با دلایل این امر و مزایا و معایب خودروهای پلاگین هیبریدی آشنا شوید.

نحوه کار خودروهای پلاگین هیبریدی

خودروهای پلاگین هیبریدی معمولا از هر دو سیستم سوخت و باتری استفاده می‌کند و با ترکیب این دو کار می‌کند. همچنین می‌توان باتری را از قبل شارژ و مسافت بیشتری را طی کرد. با این حال، موتور بنزینی به شما امکان می‌دهد در صورت اتمام باتری، به رانندگی ادامه دهید و در سفر طولانی‌تر مسیر، نگران اتمام باتری نباشید.

اکثر مدل‌های پلاگین هیبریدی نسبت به مدل‌های هیبریدی معمولی باتری بزرگ‌تری دارند. علاوه بر آن، قابلیت شارژ سریع‌تر سطح 2 و شارژ سریع DC نیز در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

هر چیزی که باید درباره خودروهای پلاگین هیبریدی بدانید

برد و عملکرد عالی

همانطوری که انتظار می‌رود، یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این نوع خودروها، برد بالا و عملکرد منحصر به‌فرد است. ترکیب سیستم باتری با یک موتور بنزینی کوچکتر به خودرو امکان می‌دهد تا راننده به راحتی در ترافیک شهری حرکت و توقف کند و نگران اتمام بنزین و یا باتری نباشد.

بسیاری از کاربران عقیده دارند که برد این دستگاه‌ها برای رفت و آمدهای روزانه مناسب است و هزینه بالایی نیز در پی ندارد. به عنوان مثال، RAV4 پرایم می‌تواند تنها در 5.5 ثانیه از 0 تا 60 برسد. این خودرو قادر است بردی برابر با 42 مایل را به ارمغان بیاورد.

هر چیزی که باید درباره خودروهای پلاگین هیبریدی بدانید

صدای کم

یکی از دلایل سر و صدای زیاد خودروهای سوختی، موتور داخلی آنها است. خودروهای پلاگین هیبریدی موتور الکتریکی دارند؛ در نتیجه نویز و صدای کمی تولید کرده و برای استفاده در شهر مناسب خواهند بود.

فرآیند آسان شارژ

خودروهای پلاگین هیبریدی علاوه بر اینکه زیبایی ظاهری، عملکرد منحصر به‌فرد و برد بالایی دارند، به راحتی نیز شارژ می‌شوند. تنها کافی است که خودرو را از طریق یک پریز دیواری 120 ولت AC استاندارد به برق بزنید. در این فرآیند، روند شارژ کمی کند انجام می‌شود و می‌توان با هر ساعت شارژ کردن، به بردی حدود 4 تا 6 مایل دست پیدا کرد.

هر چیزی که باید درباره خودروهای پلاگین هیبریدی بدانید

با این حال، کاربران عقیده دارند که برای رفت و آمد طولانی روزانه باید دستگاه را یک شب کامل در شارژ نگه داشت. علی‌رغم سرعت پایین شارژ، هزینه پایینی دارد که نسبت به استفاده از بنزین مقرون به‌صرفه‌تر است. در نهایت، در صورت اتمام شارژ، بنزین موجود در دستگاه می‌تواند شما را به مقصد برساند.

بسیاری از این خودروها از شارژ سریع سطح 2 و خروجی استاندارد 240 ولت پشتیبانی می‌کنند. با تمام این تفاسیر، گفته شده که بسیاری از خودروهای پلاگین هیبریدی می‌توانند از شبکه‌های شارژ سریع DC در اطراف شهر استفاده کرده و باتری‌های کوچک را در عرض 25 دقیقه فول شارژ کنند.

هر چیزی که باید درباره خودروهای پلاگین هیبریدی بدانید

عدم نگرانی از تمام شدن باتری

خیلی وقت‌ها پیش آمده که کاربران می‌گویند خودروهای پلاگین هیبریدی زود شارژ تمام می‌کنند و این امر می‌تواند منجر به ایجاد نگرانی و اضطراب شود. ولی این مسئله برای دارندگان خودروهای بنزینی نیز مرسوم است! در هر صورت، باید قبل از اتمام کامل بنزین و یا باتری نسبت به پر کردن مخزن و یا شارژ باتری اقدام کرد.

حتی اگر فراموش کنید که خودروی برقی خود را شارژ کنید، حداقل از داشتن یک موتور بنزینی خاطرجمع خواهید بود؛ این ویژگی که در دسترس خودروهای بنزینی قرار نگرفته، می‌تواند در سفرهای جاده‌ای مفید واقع شود. به لطف ترمز احیا کننده، خودرو قادر است در حین رانندگی به طور فعال باتری را شارژ کرده و از نگرانی کاربر بکاهد.

موتورهای سوختی موجود در این خودروها برای زمانی تهیه شده‌اند که باتری خودرو خالی است یا راننده می‌خواهد مسافت‌های طولانی‌تری را طی کند. بنابراین می‌توان به عنوان یک منبع پشتیبان به آن نگاه کرد.

هر چیزی که باید درباره خودروهای پلاگین هیبریدی بدانید

توجه و نگهداری بالا

با تمام مزایایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، خوب است بدانید که خودروهای پلاگین هیبریدی نسبت به خودروهای تمام برقی نیاز به نگهداری و توجه بیشتری دارند. برای مثال، همچنان باید روغن خودرو را تعویض کنید. در عین حال، قابلیتی مانند ترمز احیا کننده وجود دارد که موجب می‌شود دیگر نیازی به بررسی و تعویض ترمزها نداشته باشید.

هر چیزی که باید درباره خودروهای پلاگین هیبریدی بدانید

بهره‌گیری از حالت الکتریکی در سرعت‌ پایین

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که بسیاری از خودروهای پلاگین هیبریدی موجود در بازار، تنها در سرعت‌های پایین به حالت‌ الکتریکی مجهز شده‌اند. این فناوری که به سیستم EV-Only معروف است، به کاربر امکان می‌دهد تا در شهر و سرعت‌های آهسته‌تر از آن استفاده کند.

به پایان این مطلب رسیدیم؛ در نهایت باید به آن اشاره کنیم که خودروهای پلاگین هیبریدی برد و عملکرد بهتری نسبت به سایر گزینه‌ها دارند و می‌توانند در مصرف سوخت، آلایندگی و قیمت عملکرد مناسب‌تری را از خود نشان دهند. آیا شما تا به حال تجربه استفاده از این خودروها را داشته‌اید؟ نظرات خود در این زمینه را با ما در میان گذاشته و فراموش نکنید که سوالاتتان را از ما بپرسید. برای اطلاعات بیشتر در این حوزه با اخبار خودرو چرخان همراه باشید.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا