مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌هابررسی

بررسی ویژگی‌ها و مشخصات هیوندای اکسنت وارداتی کرمان موتور

کرمان موتور که سابقه همکاری دیرینه‌ای با هیوندای دارد، پس‌ازاینکه به دلیل تحریم‌ها از ادامه مونتاژ محصولات این شرکت کره‌ای ناکام ماند، حالا با آزاد شدن واردات تصمیم گرفته خودروهای هیوندای را این بار به‌صورت وارداتی راهی بازار کشورمان کند. کرمان موتور محصولات مختلفی از هیوندای مثل النترا، کرتا و توسان را برای واردات در نظر گرفته است. یکی دیگر از مدل‌های وارداتی هیوندای که در سامانه فروش ارائه شده، سدان اکسنت است. در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگی‌های هیوندای اکسنت وارداتی خواهیم پرداخت.

معرفی کلی هیوندای اکسنت

اکسنت سدان ساب‌کامپکت هیوندای است که نسل نخست آن اولین بار در سال 1994 به‌عنوان جایگزینی برای مدل اکسل معرفی شد. این خودرو در برخی بازارها با نام ورنا عرضه شد. نسل دوم اکسنت که در سال 1999 معرفی شد، همان خودرویی بود که با نام ورنا در کشورمان توسط کرمان موتور مونتاژ و عرضه شد. پس از یک نسل وقفه، اکسنت با نسل چهارم خود دوباره به خطوط مونتاژ کرمان موتور بازگشت و برای مدت کوتاهی در سال‌های 1396 و 1397 در ایران مونتاژ شد. حال نوبت به نسل پنجم اکسنت رسیده که به‌صورت وارداتی راهی بازار کشورمان شود. اکسنت وارداتی کرمان موتور از نسخه هندی این خودرو است که با نام HCi شناخته می‌شود و طول کمی بیشتری از نسخه جهانی دارد. این خودرو در هند با نام ورنا عرضه می‌شود. اکسنت HCi در هند تولید می‌شود اما هیوندای آن را به خاورمیانه، آفریقا، فیلیپین و ویتنام هم صادر می‌کند. هیوندای اوایل امسال نسل ششم اکسنت یا ورنا را هم معرفی کرد ولی فعلاً خبری از واردات این مدل جدید به کشورمان نیست.

هیوندای اکسنت وارداتی

طراحی بیرونی هیوندای اکسنت

نسخه هندی نسل پنجم اکسنت که قرار است در ایران عرضه شود، در اوایل سال 2020 فیس‌لیفتی را تجربه کرده و چهره بروزتری به خود گرفته است. جالب اینکه این فیس‌لیفت روی نسخه جهانی اعمال نشده و فقط مخصوص نسخه هندی است. اکسنت HCi در جلو به جلوپنجره جدیدی با الگوی داخلی لوزی شکل کرومی مجهز شده که نمای لوکس‌تری به خودرو بخشیده است. همچنین چراغ‌های جدیدی هم به بالای این جلوپنجره متصل شده‌اند درحالی‌که در طرفین سپر عناصر مثلثی شکلی با مه شکن‌های دایره‌ای جلب‌توجه می‌کنند. در عقب خودرو اما شاهد نمایی ساده‌تر با همان چراغ‌های افقی قبلی هستیم که صرفاً گرافیک داخلی آن‌ها بروز شده است. علاوه بر این، سپر خودرو هم جدید شده است. اکسنت HCi هندی 4,440 میلی‌متر طول، 1,729 میلی‌متر عرض و 1,460 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,600 میلی‌متر است.

هیوندای اکسنت وارداتی

داخل هیوندای اکسنت

اکسنت کابین ساده و تا حدودی کسل‌کننده‌ای دارد که ماهیت اقتصادی و همین‌طور سن بالای خودرو را نشان می‌دهد زیرا هرچند کابین نسل پنجم این سدان کره‌ای در فیس‌لیفت سال 2020 مورد به‌روزرسانی قرار گرفت اما نسخه‌ای که کرمان موتور برای واردات انتخاب کرده، از همان کابین قدیمی استفاده می‌کند که در زمان معرفی نسل پنجم در اواخر سال 2016 ارائه شده بود. در اینجا شاهد نمایشگری 8 اینچی در میانه داشبورد هستیم که طبق استانداردهای خودروهای مدرن کنونی کاملاً کوچک به نظر می‌رسد. در طرفین این نمایشگر، دریچه‌های تهویه ساده‌ای خودنمایی می‌کنند و کمی پایین‌تر کنترل‌های سیستم تهویه به‌صورت دستی با دسته‌های چرخان قدیمی دیده می‌شوند. صفحه آمپر آنالوگ و غربیلک فرمان ساده‌ای که جای دکمه‌های سمت راست آن کور شده هم از دیگر ویژگی‌های داخلی این سدان کره‌ای هستند. تنها ویژگی که تا حدودی توانسته حال و هوای اقتصادی کابین اکسنت را کمی بهتر جلوه دهد، تریم دورنگ مشکی و کرم است.

هیوندای اکسنت وارداتی
داخل هیوندای اکسنت (نمونه وارداتی به نمایشگر لمسی مجهز است)

تجهیزات و امکانات هیوندای اکسنت

از یک سدان کوچک اقتصادی که در تیپ پایه برای واردات انتخاب شده نباید انتظار امکانات زیادی را داشت ولی بااین‌حال، شرایط اکسنت از این لحاظ لااقل از النترا بهتر است و تجهیزات زیر را ارائه می‌کند:

  • دو ایربگ
  • کنترل پایداری
  • ترمزهای جلو و عقب دیسکی
  • نمایشگر لمسی 8 اینچی
  • سنسور پارک عقب
  • چهار بلندگو
  • تنظیم دستی صندلی راننده
  • سیستم تهویه دستی
  • چراغ‌های خودکار
  • بلوتوث
  • سانروف
  • سیستم پایش باد تایرها
  • سیستم ضد سرقت

در اکسنت وارداتی کرمان موتور، استارت خودرو از طریق سوئیچ انجام می‌شود و خبری از استارت دکمه‌ای نیست، سیستم تهویه از نوع دستی است و کروز کنترل هم وجود ندارد.

پیشرانه هیوندای النترا

اکسنت وارداتی کرمان موتور با پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر ارائه می‌شود که 121 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد. این یعنی قوای محرکه سدان هیوندای در کشورمان تقریباً چیزی در حد تارا اتوماتیک است و بنابراین در برابر رقبای چینی با پیشرانه‌های توربو حرفی برای گفتن نخواهد داشت. حداکثر سرعت اکسنت 192 کیلومتر بر ساعت اعلام شده و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 7 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

هیوندای اکسنت وارداتی

قیمت و جمع‌بندی

هنوز قیمت قطعی هیوندای اکسنت در بازار ایران مشخص نیست ولی قیمت علی‌الحساب اکسنت کرمان موتور یک میلیارد و 350 میلیون تومان اعلام شده است. به این رقم هزینه‌های مختلفی مثل شماره‌گذاری، مالیات، هزینه حمل و… هم اضافه خواهد شد و بنابراین، برای اکسنت در کشورمان باید قیمتی در حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان را انتظار داشته باشیم. با این قیمت، اکسنت از تمام سدان‌های چینی بازار کشورمان گران‌تر خواهد بود که با توجه به امکانات اندک و پیشرانه تنفس طبیعی نه‌چندان قدرتمند، ممکن است خیلی‌ها را در خرید آن با تردید مواجه کند.

کاتالوگ و مشخصات فنی هیوندای اکسنت

جدول مشخصات فنی هیوندای اکسنت وارداتی کرمان موتور
کاتالوگ هیوندای اکسنت وارداتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا