مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی ویژگی‌ها و مشخصات فردا 511، سدان اقتصادی اتوماتیک

در بازار خودروی حال حاضر ایران اگر با قیمت زیر یک میلیارد تومان به دنبال یک سدان اتوماتیک باشید، گزینه‌های زیادی نخواهید داشت و صرفاً می‌توانید از بین دنا پلاس، تارا، شاهین و جک J4 انتخاب کنید. بااین‌حال، در این بازه قیمتی، گزینه دیگری هم خواهید داشت. این خودرو فردا 511 است که از سال 1400 توسط فردا موتورز بی‌سروصدا به بازار عرضه می‌شود و شاید خیلی‌ها حتی از وجود آن خبر نداشته باشند اما می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها در بازه قیمتی زیر یک میلیارد تومان باشد. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات فردا 511 بپردازیم.

فردا 511

معرفی کلی فردا 511

خودرویی که در ایران با نام فردا 511 عرضه می‌شود، محصول شرکت خوش‌نام چانگان بوده و آلسوین نام دارد. پیشینه این خودرو به سال 2008 و معرفی نسل نخست آن در نمایشگاه پکن بازمی‌گردد. دو نسل اول آلسوین کپی واضحی از مزدا 3 بودند اما در نسل سوم که در اوایل سال 2018 در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد شرایط تغییر کرد و این سدان جمع‌وجور حالا از زبان طراحی چانگان بهره‌مند شد. نسل سوم آلسوین کاملاً نسبت به قبل بازطراحی شده و علاوه بر چین در پاکستان و مکزیک هم عرضه می‌شود.

فردا 511

طراحی بیرونی فردا 511

همان‌طور که اشاره شد، نسل سوم آلسوین با همان فردا 511 از زبان طراحی خاص چانگان استفاده می‌کند و کپی‌برداری فاحشی در آن دیده نمی‌شود هرچند که با کمی دقت می‌توان متوجه الهاماتی از طراحی دیگر خودروها شد. در جلوی خودرو شاهد جلوپنجره بزرگی هستیم که هرچند تا حدودی به ساخته‌های لکسوس شباهت دارد اما چند سالی است که به امضای طراحی چانگان تبدیل شده و در سری قبلی محصولات این شرکت زیاد دیده می‌شد. در قسمت جانبی شاهد نمای بسیار ساده‌ای هستیم که کاملاً ماهیت اقتصادی 511 را نشان می‌دهد. چرخ‌ها نیز تا حدودی کوچک به نظر می‌رسند اما تناسبات کلی خودرو مناسب است. طراحی عقب این سدان چینی هم با چراغ‌های افقی کشیده، تا حدودی هیوندای اکسنت را به یاد می‌آورد. به‌طورکلی، طراحی فردا 511 را برای یک سدان کوچک اقتصادی می‌توان قابل‌قبول و زیباتر از رقیبی مثل جک J4 دانست.

فردا 511

داخل فردا 511

کابین 511 هرچند به‌اندازه سدان‌های جدیدتر چینی پرزرق‌وبرق و چشمگیر نیست اما نسبت به کلاس و قیمت خود از طراحی بروزی بهره می‌برد که زیباتر از جک J4، شاهین و حتی تارا به نظر می‌رسد. در اینجا شاهد غربیلک فرمان D شکل سه پره هستیم و صفحه آمپر هم هرچند آنالوگ است اما در طرفین سرعت‌سنج بزرگ آن دو نمایشگر دیجیتالی کوچک تعبیه شده که اطلاعاتی مثل آمپر بنزین، آمپر آب و دور موتور را با گرافیک مناسبی به نمایش درمی‌آورد. در بالای داشبورد که یک نمایشگر لمسی 7 اینچی به‌طور ایستاده نصب شده که هرچند کوچک است اما برای چنین خودرویی کافی به نظر می‌رسد. زیر این نمایشگر، دریچه‌های تهویه افقی میانی کمی قدیمی به نظر می‌رسند اما دریچه‌های تهویه کناری که به شکل دایره هستند طراحی خوبی دارند. در کل کابین هم پلاستیک خشک و سیاه فراوانی به چشم می‌خورد که برای این بخش طبیعی است و کیفیت آن اگر از رقبای ایرانی بالاتر نباشد، کمتر نیست.

فردا 511

امکانات و تجهیزات فردا 511

فردا 511 برای سدانی اقتصادی در بازار قیمتی حدود 800 میلیون تومان از امکانات مناسبی بهره می‌برد که هرچند فقدان کروز کنترل در این لیست توی ذوق میزند اما تجهیزات کلی خودرو در حد رقبای داخلی است و شامل موارد زیر می‌شود:

  • رینگ آلومینیومی 15 اینچی
  • دی‌لایت
  • چراغ‌های عقب LED
  • آنتن کوسه‌ای
  • دو ایربگ
  • سیستم کنترل پایداری
  • سنسور پارک عقب
  • سانروف
  • نمایشگر لمسی 7 اینچی
  • دوربین دنده عقب
  • فرمان برقی
  • بلوتوث
  • تنظیم برقی آینه‌های جانبی
  • چراغ‌های خودکار
  • سیستم تهویه خودکار

پیشرانه فردا 511

این خودرو از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ استفاده می‌کند که 106 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد کاملاً در حد پیشرانه TU5 ایران‌خودرو هستند که با توجه به 100 سی‌سی حجم کمتر موتور چانگان نشان از بازدهی بالای آن دارد. همچنین مزیت دیگر 511 بهره‌مندی از گیربکس پنج سرعته اتوماتیک دوکلاچه است درحالی‌که جک J4 و شاهین از گیربکس CVT استفاده می‌کنند. این سدان چینی با وزن 1115 کیلوگرم در هر صد کیلومتر تنها 6.4 لیتر بنزین مصرف می‌کند. فردا 511 با 4,390 میلی‌متر طول، 1,725 میلی‌متر عرض و 1,490 میلی‌متر ارتفاع، کمی از شاهین و J4 کوچک‌تر است.

فردا 511

قیمت و جمع‌بندی

فردا 511 هم‌اکنون در بازار کشورمان در حدود 800 میلیون تومان قیمت دارد و رقیب مستقیم شاهین اتوماتیک، جک J4 و تارا اتوماتیک محسوب می‌شود هرچند که از همه آن‌ها ارزان‌تر است؛ بنابراین، به‌طورکلی این سدان چینی به لطف قوای محرکه مدرن، طراحی مناسب در بیرون و داخل و لیست تجهیزات مناسب، گزینه قابل‌توجهی در قیاس با رقبای شناخته‌شده‌تر خود به‌حساب می‌آید و قطعاً ارزش توجه خواهد دات هرچند که عدم تیراژ بالای تولید و شبکه نمایندگی‌ها و خدمات پس از فروش فردا موتور می‌تواند خریداران را دچار تردید کند.

مشخصات فنی فردا 511

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر
قدرت 106 اسب بخار
گشتاور 1450 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
مصرف سوخت 6.4 لیتر ترکیبی
ظرفیت باک 40 لیتر
وزن 1115 کیلوگرم
طول 4,390 میلی‌متر
عرض 1,725 میلی‌متر
ارتفاع 1,490 میلی‌متر

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. جای خالی بی وای دی اف3 تو بازار الان که چینی های زیر و حدود یک میلیارد دارند با هم رقابت میمنند خالیه کلا جای خالی بی وای دی تو بازار خیلی احساس میشه مخصوصا الان که تمرکز دولت و سیاست هاش رفته سمته برقی و هایبرید اون موقع که بی وای دی با کارمانیا میخواست ای شش تمام برقی و بی وای دی تانگ هایبرید با شتبا حدود پنج ثانیه ای رو تو بازار بیاره و نشد خیلی ها حتی نمیدوستند خودرو برقی و هایبرید و پلاگین هایبرید چیه ،ولی حیف که هم کارمانیا کلی ملت رو اذیت کرد هم برجام به نتیجه نرسید هم بی وای دی خیلی سریع بیخیال ایران شد کاشکی الان کرمان خودرو با کارمانیا حداقل بی وای دی هارو وارداتی بیاره عرضه کنه

  2. سلام دوستان تقاضا میکنم خوب توجه بفرمایید . اتاق ضعیف ، موتور 1/5 لیتر بدون توربو ، بدون کروز کنترل ، ترمز عقب کاسه ای ، برند ضعیف ، فنر بندی عقب تورشن بیم ، رینگ و لاستیک سیز 15 اونم زاپاس فرغونی ، و کلی ضعف دیگه برا چی باید 1/2 میلیارد باشه؟!!! اصلا این گاری چینی با یک مگان 2000 تمیز مدل 91 قابل قیاسه که الان 700-800 میلیونه؟ چرا گول پدر سوخته بازی و دلالی رو میخورین؟ اگه کسی پولش حالال باشه این لگن رو میخره؟!!

  3. اینکه گیربکسش سی وی تی نیست فکر میکنم خیلی عالی باشه چون گیربکس دوکلاچه فقط تو ماشینهای قیمت بالا دیده بودم تا حالا و ماشینای ارزون همه سی وی تی و مضخرف هستن

  4. این ماشین طراحی وقد وقواره در اندازه ساینا است ارزش خرید با این قیمت فکر نمیکنم داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا