مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

آموزش خرید خودروی دست دوم و نکاتی که باید به آن‌ها توجه کرد

در برخی از شهرهای بزرگ کشورمان نظیر پایتخت برای خرید و فروش خودروهای دست دوم محل‌های به خصوصی وجود دارد که معمولا جمعه‌ها، فروشندگان و خریداران اتومبیل‌ها در فضایی وسیع به طور منظم و ساماندهی شده دور هم جمع شده و به خرید و فروش ماشین خود مبادرت می‌ورزند.

این مکان‌ها که معمولا به عنوان پارکینگ شناخته می‌شوند، آخر هفته میزبان هزاران نفر خریدار و فروشنده است و یکی از بهترین مکان‌ها برای پیدا کردن خودروی دست دوم و یا در حد صفر است! اما خب چون این مکان‌ها همانند همه محیط‌های دیگر روزی اشباع شده و افراد طماع برای رد کردن جنس‌ها و اتومبیل‌های مشکل‌دار خود وارد پارکینگ‌ها می‌شوند، باید برای خرید خودرو به نکاتی اساسی و مهم توجه کرد.

قطعا ساکنین شهر تهران، حتما نام پارکینگ‌هایی نظیر چیتگر، شهید دوران، آیت الله سعیدی، خاوران و … را شنیده‌اند و اگر نیاز به خرید اتومبیل هم پیدا کرده باشند، قطعا جمعه صبح روانه این مکان‌ها که در 4 نقطه اصلی شهر تهران برپاست، شده‌اند ( توجه داشته باشید که این پارکینگ‌ها مکان‌های رسمی خرید و فروش خودروست؛ وگرنه در تهران مکان‌هایی نیز وجود دارد که مردم به صورت خودجوش در آنجا حضور پیدا کرده و اقدام به خرید و فروش خودرو می‌کنند، مکانهایی نظیر عبدل آباد و … که به هیچ وجه معامله در این مکان‌ها توصیه نمی‌شود).

این مکان‌ها فارغ از تمامی ویژگی‌های مثبتی که دارد، می‌تواند گاهی سر منشا دردسر بزرگی برای شما شود. پس بهتر است که پیش از حضور در این پارکینگ‌های شلوغ و خرید خودروهای دست دوم از افرادی که به هیچ وجه نمی‌شناسیم، از برخی نکات مهم مطلع بوده و سعی در رعایت آن‌ها داشته باشیم.

اگر در این پارکینگ‌ها خریدار خودرو هستید، پس نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • برخی از فروشندگان خودرو در پارکینگ‌های این چنینی، از صنف محترم دلالان هستند!

راه‌کار این است که صاحب خودرو را بشناسید و مطمئن شوید که وی صاحب اصلی خودروست یا تنها یک فروشنده!

بازار-خودرو-10

اما چگونه می‌توان به این موضوع پی برد؟ دلالان خودرو، معمولا ماشین را بسیار تمیز کرده و با دستمال کنار آن ایستاده‌اند! به محض نزدیک شدن شما، شروع به تعریف از خودرو کرده و پس از بالا زدن کاپوت خودرو توضیحاتی برای شما می‌دهند که ممکن است اصلا سر در نیاورید!

دقت کنید که یک خودروی سالم نیاز به توضیح و تفسیر زیادی ندارد. پس اگر دیدید که صاحب خودرو بیش از حد از ماشین مورد نظر تعریف کرده و با سرعت بالایی در حال حرف زدن است، کمی به او شک کنید! ممکن است در پی فریب شما باشد.

اما اگر دیدید صاحب خودرو، یکه و تنها و غم زده در گوشه‌ای ایستاده است، بدانید او صاحب خودرو است و بالاجبار در حال فروش خودروست!

  • به خودروهایی که بیش از حد تمیز بوده و به علاوه ظاهر و داخل، موتور را نیز شسته‌اند کمی شک کنید!

به سمت خودروهایی بروید که در آفتاب پارک شده‌اند، گاه برخی از خودروها، پس از تصادف آن‌چنان خوب صافکاری می‌شوند که برای متوجه شدن حتما باید متخصص بود؛ اما زیر نور آفتاب موج‌ها بهتر مشخص است. پس سعی کنید بدنه را از زاویه نگاه کنید.

image_news_24173

شست و شوی موتور کار روال و معمولی به شمار نمی‌رود؛ پس اگر موتور بیش از حد تمیز است، گولش را نخورید! درونش مهم‌تر از ظاهر آن است.

  • اگر دوست یا آشنایی دارید که مکانیک یا صافکار است، با خود به همراه ببرید!

برخی از دلالان اگر ببینند که تنها بوده و به دنبال خودرویی هستید؛ چنان قورباغه را جای BMW Z4 به شما قالب می‌کنند که سه سال بعد متوجه می‌شوید! حتی خرید قلم‌های تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو نیز می‌تواند به شما کمک کند.

ساده‌ترین راه برای اینکه متوجه شوید خودرو از عقب و جلو تصادف داشته است یا خیر، توجه به درزها و شکاف‌های صندوق عقب و یا کاپوت است! گاهی این درزها به قدری زیاد است که 4 انگشت در بین آن جا می‌شود!

  • به حرف‌های طرف مقابل کاملا اعتماد نکنید!

به این توجه کنید که هیچ گاه اعتماد کامل خوب نیست، در واقع باید اطمینان شما از طریق دیگری کسب شود تا حرف‌های فروشنده. با یک دور زدن ساده در آن محیط شلوغ هیچ چیز مشخص نمی‌شود! گاهی فروشندگان با اصرار زیاد خریداران را وادار می‌کنند تا دوری با ماشین بزنند تا مطمئن شوند، اما بدانید این کار اصلا تعیین کننده نخواهد بود.

30345597_21673054cbaff

  • در هنگام دور زدن به موارد زیر توجه نمایید:

حتما از صفحه کلاچ خودرو مطمئن شوید؛ جهت این امر در حالت ایستاده، خودرو را با دنده دو حرکت دهید؛ اگر بدون مشکل حرکت کرد، یعنی نیاز به تعویض صفحه کلاچ وجود دارد. حتما با فرمان کامل دور بزنید؛ سعی کنید از چپ و راست این عمل را تکرار نمایید، در صورت عدم شنیدن صدا می‌توانید از صحت تقریبی پلوس‌ها اطمینان حاصل کنید.

  • در صورت بیان اینکه ماشین تازه تعمیر است، فاکتور تعمیرات را طلب کنید

گاه خودروهایی وجود دارند که کارکرد بالایی داشته یا عمر زیادی دارند. فروشندگان می‌گویند که لوازم مصرفی این خودرو عوض شده است و خودروی جلوی شما آماده پیمودن هزاران کیلومتر مسافرت است! در قبال این مطالب حتما و حتما فاکتور تعمیرات را از طرف گرفته و سپس خودرو را به مکانیکی آشنای خود هم نشان دهید.

گاه با بریدن یک تسمه تایم، نزدیک به 2 میلیون تومان برای تعمیر مجدد آن بایستی هزینه کنید.

  • به تاریخ انقضای لاستیک توجه داشته باشید!

هر لاستیکی تاریخ انقضایی دارد؛ گاه ممکن است لاستیک از لحاظ ظاهری نو باشد و اصطلاحا زیر 10 درصد کار کرده باشد؛ اما اگر همین ماشین به مدت یک سال در پارکینگ خوابیده باشد، باید قید لاستیک و عملکردش را بزنید. پس حتما لاستیک را دقیق بررسی کرده و به تاریخ آن دقت کنید.

tire-expiration-date

  • حتما دقت نمایید که پیچ‌های اتصال گلگیر و کاپوت آچار نخورده باشد و شوره‌های رنگ بر روی آن‌ها نباشد. در غیر این صورت باید بدانید که گلگیر یا کاپوت باز شده و یا حتی تعویض شده است!
  • از فرمان خودرو و سر دنده می‌توان تا حدی کارکرد خودرو را فهمید
  • از تست کولر و بخاری غافل نشوید

بدون توجه به فصلی که در آن خودرو می‌خرید، از تست بخاری و کولر به هیچ وجه غافل نشوید. همین موضوعات ساده گاه برای شما مشکلات عجیبی ایجاد خواهند کرد.

air-conditioning-2

  • میزان کارکرد خودرو را به عنوان یکی از اصلی‌ترین المان‌های خرید اختصاص ندهید

متاسفانه عقب و جلو کردن میزان کارکرد کلی ماشین‌ها، این روزها هیچ کار سختی نیست! پس توجه داشته باشید که با تبلیغ فروشنده بر روی این قسمت ممکن است یک جای کار بلنگد.

How_To_Change_Car_Mileage_Guide

  • در صورت پسندیدن خودرو، حتما به بخش کارشناسی خودرو بروید

گاهی برخی از فروشندگان به بهانه شلوغ بودن و صف خودروها، از شما می‌خواهند که به قسمت کارشناسی نرفته و برای انجام و ثبت معامله به خارج از پارکینگ بروید! خب، مواظب باشید که گول این موارد را به هیچ وجه نخورید. انتظار برای کارشناسی شماره شاسی، موتور و … همه‌جوره به نفع شماست.

  • از نوشتن هر گونه قول‌نامه دستی خودداری کنید، اگر اولین تجربه خرید خودروی شماست که اصلا زیر بار این حرف نروید!

در برخی از پارکینگ‌ها مرکز تعویض پلاک نیز وجود دارد، خودرو را پس از انتخاب آن‌جا گذشته و شنبه اول صبح برای تعویض پلاک در همان مکان حضور پیدا نمایید.

23alp92y72zzt8v3z9

  • از دادن بیعانه با مبالغ عجیب و پیشنهادی فروشنده خودداری کنید
  • دقت کنید به هیچ وجه گول سیستم صوتی و روکش چرم و یا این چنین مواردی را نخورید! گاه این آپشن‌های ساده تنها برای رد گم کردن هستند!
  • دقت کنید خودرو حتما به نام طرف مقابل باشد؛ از خرید خودروهایی با پلاک شهرستان‌های دیگر و وکالتی و … حتی المقدور بپرهیزید. برخی دلالان، خودروها را با سند باز و پلاک نفر قبلی می‌فروشند! بعضی خودرو را جای طلب از کسی گرفته‌اند و … خرید این مدل خودروها اول داستان است.

در آخر بدانید که خرید خودروی دست دوم، از محیط‌های این چنینی در صورت دقت در انتخاب می‌تواند خاطره خوبی برای شما باشد؛ در غیر این صورت ممکن است با یک خودروی تر و تمیز از لحاظ ظاهری مواجه شوید که باطنی خراب و پر هزینه برای شما خواهد داشت!

اگر شما نیز تجربه‌ای دارید، با سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

  1. کاش این مقاله رو قبل از خرید ماشینی که بهم انداختن خونده بودم

  2. ممنون من که میخوام خودرو بخرم و تا حالا نداستم خیلی مطالب مفیدی داشت ..

  3. سلام بچه ها کسی میدونه جمعه که شهادت هست و تعطیلی رسمی پارکینگ چیتگر باز هست یا تعطیل.

  4. جواد
    مرسی از راهنمایی هایی شامل و کاملتون دوست عزیز

  5. مرسي خيلي جالب بود
    دوستان هيچ وقط با كسي كه قسم ميخوره معامله نكنين

  6. سلام ممنون از توضیحات شما کلی تاثیر گذاره مطالب شما ..ولی واقعا تاسف باره که بخاطر یه معامله کلی قسم دروغ انجام میدن حیف نیست پول حلال

  7. سلام ممنون از توضیحات شما کلی تاثیر گذاره مطالب شما ..ولی واقعا تاسف باره که بخاطر یه معامله کلی قسم دروغ انجام میدن حیف نیست پول حلال

  8. سلام؛یک متنی هم برا اندسته از عزیزانی بنویسید که می خواهند خودرویی خود را بفروشند که گرفتار دلالهانیفتند ممنون از مطالب خوبتان.

  9. بی نهایت سپاسگزارم که در راستای آگاه سازی هموطنان دست به قلم شده اید و کار شما ستودنیست لذت بردیم.

  10. سلام من میخواهم ماشین روا ۸۷یا۸۶ دوگانه کارخانه بخرم ایا دراین بازرخودرو چیز خوب گیر میاد به کی اعتماد کرد

  11. بسیار عالی ممنونم از انسان دوستی و اطلاعات خوبی که دادید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا