مکمل بنزین
برترین‌ها

معرفی 5 شاهکار مهندسی؛ خودروهای برقی با ضریب درگ فوق‌العاده پایین!

کمپانی‌های خودروسازی در سراسر جهان در طی این سال‌ها روی بهبود آیرودینامیک خودروهای خود کار می‌کنند. این امر یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نقطه قوت برای خودروهای برقی به حساب می‌آید، چون عملکرد افزایش می‌یابد و موجب بهبود سرعت خودرو خواهد شد.

مسلما برای ارتقا در این مسئله به تحقیق و پیشرفت بسیاری نیاز است تا ایمنی و آیرودینامیک افزایش یابد. البته امکان دارد که آیرودینامیک روی نیروی رو به پایین خودرو تاثیر منفی نیز بگذارد. اکنون که در سال 2024 هستیم، طیف گسترده‌ای از خودروهای برقی ساخته شده‌اند.

این خودروها همگی توسط سازندگان مختلفی توسعه و طراحی شده‌اند و از آیرودینامیک دیوانه‌کننده‌ای برخوردارند. با این حال، تمام آنها عملکرد خوبی دارند و در عرصه خودروهای برقی پیشرفت کرده‌اند. با اولین نگاه به این محصولات، متوجه ظاهر جذاب و بدنه بدون نقص آنها خواهید شد. بیایید در ادامه به سراغ بررسی این خودروها برویم.

پورشه تایکان

ضریب درگ: 0.220 Cd

پورشه تایکان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین خودروهای برقی موجود در بازار شناخته می‌شود، با این وجود از یکی از شیک‌ترین طراحی‌ها برخوردار است. پورشه در همان ابتدا این خودرو را طوری ساخت که در آینده بتواند از نوع طراحی آن برای ساخت دیگر مدل‌ها استفاده کند. برای مثال، پورشه ماکان برقی جدید، پانامرا و کاین ارتقا یافته در این رده قرار دارند.

پورشه تایکان برقی به خوبی طراحی شده و ضریب درگی برابر با 0.22 دارد. خط سقف به سمت پایین شیب دارد تا آیرودینامیک بهبود یابد. هندلینگ دقیق، سیستم فرمان خوب، طراحی ظاهری بی‌نقص همگی جزو مزایای این مدل شناخته می‌شوند.

این مطلب را نیز بخوانید: ۱۰ خودرو ارزان دنیا با بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت در سال ۲۰۲۴

مشخصات عملکرد پورشه تایکان

موتور موتورهای الکتریکی سنکرون دوگانه AC
گیربکس دو سرعته اتوماتیک
قدرت 1019 اسب بخار
گشتاور 998 پوند فوت
نیروی محرکه تمام چرخ متحرک
شتاب 0-60 مایل بر ساعت 2.3 ثانیه
حداکثر سرعت 290 کیلومتر بر ساعت

تریم‌های مختلفی از پورشه تایکان ساخته شده و قدرتمندترین آن توربو GT نام دارد که از یک موتور فوق‌العاده با 1019 اسب بخار قدرت خروجی ساخته شده است. این تریم هنوز در حال تست و آزمایش است تا از لحاظ ایمنی تست شود. شتاب 0-60 مایل بر ساعت آن نیز بسیار خوب است و خودرو تنها 2.3 ثانیه زمان لازم دارد تا به این میزان از شتاب دست یابد.

هیوندای لونیک 6 SE

ضریب درگ: 0.210

هیوندای لونیک 6 SE با یک باتری توسعه‌یافته طراحی شد. با لیفت‌بک ظریف و طراحی منحصربفرد بدنه، آیرودینامیک بهبود یافته و شاهد ضریب درگی برابر با 0.210 هستیم. بیشترین ویژگی‌های به کار رفته در این مدل از کانسپت پرافسی برقی گرفته شده است.

چراغ‌های جلوی LED پارامتریک و فلپ‌های Active Air جلوی خودرو نمای چشمگیری به خودرو بخشیده‌اند، همچنین روی بدنه خطوطی مشاهده می‌شود و طراحی بخش عقب نیز نیروی رو به پایین را به راحتی هدایت می‌کند و علاوه بر افزایش کارایی، روی کاهش کشش نیز تأثیرگذار خواهد بود.

مشخصات عملکرد هیوندای لونیک 6 SE

موتور موتور تکی سنکرون مغناطیس دائم
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
قدرت 225 اسب بخار
گشتاور 258 پوند فوت
نیروی محرکه چرخ‌های عقب متحرک
شتاب 0-60 مایل بر ساعت 6.2 ثانیه
حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت

طیف متفاوتی از پیشرانه در لونیک قرار گرفته ولی بهترین نوع آن مدل مجهز به سیستم چرخ‌های عقب متحرک است که 225 اسب بخار قدرت و 258 پوند فوت گشتاور تولید می‌کند. شتاب 6.2 ثانیه‌ای به علاوه حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت نیز از دیگر ویژگی‌های این خودرو است.

موتور دوگانه تمام چرخ متحرک قدرت را تا 320 اسب بخار افزایش داده و می‌تواند برد 270 مایلی را به ارمغان بیاورد. بنابراین تعجبی ندارد که خودرو بتواند در 4.6 ثانیه به شتاب 0-60 مایل بر ساعت برسد. کابین هوشمند و ارائه برد 580 مایلی در حالت فول شارژ از دیگر ویژگی‌های آن به حساب می‌آیند.

تسلا مدل S پلید

ضریب درگ: 0.208

تسلا مدل S پلید از ضریب درگ 0.208 برخوردار است و برای مدت طولانی در بنچمارک طراحی آیرودینامیک حضور داشت. با وجود اینکه این مدل کمی قدیمی شده است، سازندگان سعی دارند که با ارتقای خودرو از نظر ظاهری و فنی، عملکرد آن را نیز بهبود ببخشند.

طراح آن فرانز وان هالژاسن نام دارد، کسی که شاهکارهایی از جمله پونتیاک سولستیس، سترن اسکای، فولکس‌واگن نیو بیتل و مزدا فورای را نیز خلق کرده است. بدنه تسلا مدل اس پلید متشکل از خطوطی با ارتفاع پایین، پهن و شیک است که نشانگر عملکرد، طراحی آینده‌نگرانه، مدرن بودن خواهد بود.

مشخصات عملکرد تسلا مدل S پلید

موتور موتورهای الکتریکی سه‌گانه مغناطیس دائم
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
قدرت 1020 اسب بخار
گشتاور 1050 پوند فوت
نیروی محرکه تمام چرخ متحرک
شتاب 0-60 مایل بر ساعت 2.0 ثانیه
حداکثر سرعت 322 کیلومتر بر ساعت

خودرو قادر است تنها با یک بار شارژ شدن بردی برابر با 560 کیلومتر را به ارمغان بیاورد. اگر به دنبال مدلی کارآمدتر هستید، به سراغ مدل مجهز به موتور دوگانه با برد 651 کیلومتر بروید. طراحی ظاهری تکرارنشدنی، قیمت عالی و وجود ویژگی‌های استاندارد از جمله ویژگی‌های این خودرو هستند.

مرسدس بنز EQS

ضریب درگ: 0.200

سازنده مرسدس بنز EQS  بسیار سعی کرده که با استفاده از قابلیت‌های جدید و کارآمد، محدودیت‌هایی که یک خودروی آیرودینامیک با آن روبرو است را کاهش دهد. در بخش ظاهری، خط سقف و درب‌‌های بدون فریم به شدت به چشم می‌آیند. کابین به صورت رو به جلو طراحی شده و لوگوی مرسدس بنز در میان جلوپنجره حضور یافته است.

مشخصات عملکرد مرسدس بنز EQS

موتور موتور تکی مغناطیس دائم
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
قدرت 329 اسب بخار
گشتاور 417 پوند فوت
نیروی محرکه چرخ‌های عقب متحرک
شتاب 0-60 مایل بر ساعت 5.4 ثانیه
حداکثر سرعت 249 کیلومتر بر ساعت

تریم پایه EQS 450+ یکی از کارآمدترین مدل‌های ساخته شده است و به لطف موتور تکی عقب شاهد تولید 329 اسب بخار قدرت و 417 پوند فوت گشتاور هستیم. خودرو در حالت فول شارژ می‌تواند مسافتی برابر با 563 کیلومتر را طی کند.

سواری نرم، کابین شیک و عملکرد فوق‌العاده‌ از جمله مزایای مرسدس بنز EQS شناخته می‌شوند.

لوسید ایر

ضریب درگ: 0.197

لوسید ایر اولین خودرویی است که توانسته فولکس واگن XL1 را در بخش ضریب درگ شکست دهد. این امر برای سدانی به بزرگی لوسید ایر بسیار تأثیرگذار است. در ابتدا مهندسان از شیک بودن کابین مطمئن نبودند ولی نتیجه کاملا برعکس شد! چرا که اکنون با یکی از جذاب‌ترین خودروهای برقی روبرو هستیم.

مشخصات عملکرد لوسید ایر

موتور موتورهای سه‌گانه مغناطیس دائم
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
قدرت 1234 اسب بخار
گشتاور 1430 پوند فوت
نیروی محرکه تمام چرخ متحرک
شتاب 0-60 مایل بر ساعت 1.89 ثانیه
حداکثر سرعت 330 کیلومتر بر ساعت

طراحی بی‌نقص لوسید ایر عاملی برای شتاب فوق‌العاده‌ آن محسوب می‌شود. یعنی خودرو قادر است در ۱.۸۹ ثانیه به شتاب صفر تا ۶۰ مایل در ساعت دست یابد که واقعاً رقم فوق‌العاده‌ای به نظر می‌رسد. حداکثر سرعت نیز 330 کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شود.

این مطلب را نیز بخوانید: بررسی اولین خودروی برقی تویوتا؛ از ۳۰ سال پیش!

به لطف موتور سه‌گانه مغناطیس دائم، اکنون شاهد تولید قدرت ۱۲۳۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۴۳۰ پوند فوت هستیم. قیمت اولیه لوسید ایر 249 هزار دلار برآورد می‌شود. کابین شیک و مدرن از فناوری‌های جدیدی برخوردار است و به نظر می‌رسد که با خریداری این مدل می‌توانید از آخرین امکانات در دنیای خودروها استفاده کنید. در نهایت، لطفا در بخش کامنت‌ها برای ما بنویسید که نظرتان درباره هر یک از این مدل‌ها چیست و آیا کمپانی‌های سازنده توانسته‌اند با ارتقای قابلیت‌ها، در آیرودینامیک نیز پیشرفت کنند یا خیر.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا