مکمل بنزین
آموزشآشنایی با اصطلاحات و آپشن های خودرو

همه چیز درباره باتری، موتور و گیربکس خودروهای الکتریکی!

در این روزها که خودروسازی‌های زیادی محصولات الکتریکی بسیاری را به بازار عرضه کرده‌اند، تقاضای مشتریان برای دسترسی به این محصولات افزایش یافته است. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که اینگونه از محصولات چگونه کار می‌کنند؟ در این مقاله به سراغ بررسی عملکرد خودروهای الکتریکی رفته‌ایم.

محصولات الکتریکی دیگر در این روزها در بیشتر جاده‌ها حضور دارند و با قابلیت‌های خوب توجه افراد را به خود جلب کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این محصولات این است که برای محیط‌ زیست مناسب هستند و در مقایسه با خودروهای بنزینی عملکرد بهتری دارند.

برای اینکه از باتری، موتور الکتریکی، نحوه شارژ شدن و … خودروهای الکتریکی اطلاعات کسب کنید، حتما این مطلب را تا انتها بخوانید.

بنابراین بیایید به سراغ بررسی این مشخصات برویم.

نحوه کار کردن خودروهای الکتریکی

همانطوری که از نام این محصولات پیداست، خودروهای الکتریکی با نیروی الکتریکی کار می‌کنند. پس به جای اینکه کمپانی سازنده از موتور بنزینی استفاده کند، از یک یا دو موتور الکتریکی بهره برده که از انرژی موجود در باتری‌ها برای قدرت بخشیدن به خودرو استفاده می‌کند.

این مطلب را نیز بخوانید: ۱۰ خودروی آلمانی که با برگشت خود به بازار انقلاب به پا خواهند کرد

این باتری‌ها به راحتی پس از متصل شدن به منبع برق شارژ می‌شوند. البته ترمز احیاکننده نیز در این بخش عملکرد بسیار خوبی دارد و بخشی از انرژی را ذخیره می‌کند. این ترمزها اخیرا طراحی شده‌اند و انرژی موتور در هنگام ترمز ذخیره می‌شود، در نتیجه انرژی مانند قبل هدر نخواهد رفت.

این محصولات هرگز در هنگام حرکت مواد شیمیایی از خود تولید نمی‌کنند بنابراین برای محیط زیست مناسب هستند. خودروهای الکتریکی نسبت به ماشین‌های بنزینی معمولی برد کمتری را ارائه می‌کنند! با این وجود افراد عقیده دارند که با محصولات الکتریکی نیز می‌توان بین شهرها رفت و آمد کرد، کارهای مختلف را انجام داد و حتی به گردش رفت.

تغییر روش و زیرساخت‌ها

خودروهای برقی یکی از بهترین و پاک‌ترین جایگزین‌های محصولات بنزینی شناخته می‌شوند. البته هر چه تعداد بیشتری از دستگاه‌های الکتریکی در جاده‌ها حاضر شوند، زیرساخت‌ها نیز باید بهبود یافته و پیشرفت کنند.

دولت‌ها و شرکت‌های حاضر در این صنعت سعی می‌کنند که با ارتقای زیرساخت‌ها شبکه شارژ مقاومی را ارائه کرده تا رشد خودروهای الکتریکی همچنان ادامه داشته باشد. در ادامه برخی از مهم‌ترین روش‌های شارژ این محصولات را ذکر کرده‌ایم:

  • شارژ به صورت پلاگین: در این روش، باید برای شارژ کردن دستگاه به جایگاه شارژ مراجعه کنید. سرعت شارژ شدن در جایگاه‌ها ممکن است متفاوت باشد و از AC با شارژ آهسته تا DC با شارژ سریع متغیر خواهد بود. جایگاه‌های شارژ خانگی به سیستم 120 ولتی و 240 ولتی (برای شارژ سریع‌تر) مجهز شده‌اند.
  • شارژ وایرلس: این راهکار جدید به راننده امکان می‌دهد تا بدون اتصال به منبع برق، خودروی خود را شارژ کند! میدان‌های الکترومغناطیسی بین پد نصب شده روی زمین و سیم دریافت‌کننده در خودرو وظیفه تامین انرژی را بر عهده دارند.

قلب خودروی الکتریکی

بدون شک مهم‌ترین عضو یک خودروی الکتریکی باتری آن است. باتری یک جریان الکتریسیته را به موتور الکتریکی ارسال می‌کند تا چرخ‌های خودرو به حرکت در بیایند. علاوه بر آن، سیستم کنترل پیچیده با افزایش امنیت، بهبود کارایی و تنظیم خروجی موتور، روی توزیع انرژی و مدیریت آن نظارت می‌کند.

باتری خودروهای الکتریکی معمولا از سلول‌های لیتیوم یونی ساخته شده‌اند. همچنین یک تبدیل‌کننده و شارژر داخلی از دیگر عوامل ضروری یک خودروی الکتریکی به شمار می‌روند.

ظرفیت باتری تعیین می‌کند که یک خودروی برقی تا چه میزان برد فراهم کند. تکنولوژی‌های جدید نیز موجب می‌شوند که این خودروها کارایی بالاتری داشته باشند.

این مطلب را نیز بخوانید: آتش زیر پا: سفری در دنیای ۱۰ خودروی پرشتاب و قدرتمند

نقش گیربکس در خودروهای الکتریکی

خودروهای الکتریکی معمولا از سیستم گیربکس تک سرعته استفاده می‌کنند و موتور خودرو می‌تواند قدرت گسترده‌ای را ارائه کند.

برد خودروهای الکتریکی

برد این محصولات تفاوت چندانی با خودروهای بنزینی ندارد و تنها فرق مهم این است که باید ببینید با یک بار شارژ کردن دستگاه تا چه میزان مسافت را طی خواهید کرد. هر چقدر اندازه باتری بزرگتر باشد، خودرو برد بیشتری را به ارمغان خواهد آورد.

عوامل موثر بر برد محصولات الکتریکی

  • عادت‌های رانندگی: رانندگی پرسرعت و خشن انرژی بیشتری مصرف می‌کند
  • آب و هوا: سرما برد باتری را کم می‌کند
  • مسیر: راه‌های ناهموار نسبت به مسیر صاف انرژی بیشتری نیاز دارند

نظر شما درباره خودروهای برقی چیست؟

آیا ترجیح می‌دهید به جای محصولات معمولی موجود در بازار، یک خودروی برقی که برای محیط زیست نیز مناسب‌تر است، خریداری کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا