مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

4WD یا 2WD؟ چرا باید 2WD بخرید!

در این مقاله به سراغ دلایل خریداری شاسی‌بلند دو چرخ متحرک رفتیم و به شما نشان می‌دهیم که چرا نباید شاسی‌بلندهای تمام چرخ متحرک یا چهار چرخ متحرک را خریداری کنید. در شاسی‌بلند دو چرخ متحرک قدرت موتور تنها به دو چرخ جلو یا عقب فرستاده می‌شود، ولی در نسخه چهار چرخ متحرک یا تمام چرخ محرک، این قدرت خروجی به تمام چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند!

نسخه 4WD یا چهار چرخ متحرک بیشتر در پیکاپ تراک‌ها حضور دارد ولی از سویی دیگر کراس‌اوورهای موجود در بازار با سیستم تمام چرخ متحرک ساخته می‌شوند. یک تفاوت عمده دیگر این دو فناوری باهم این است که امکان کنترل سیستم تمام چرخ متحرک توسط راننده وجود ندارد، ولی هنگامی که 4WD فعال شود، به راحتی فعال و غیرفعال می‌شود.

تمام چرخ یا چهار چرخ متحرک: کدام انتخاب بهتری است؟

همه چیز به نیاز و اولویت خودتان برمی‌گردد! اگر در محیطی خشک زندگی می‌کنید و به دنبال آفرود هم نیستید، خریداری یک خودروی چهار چرخ متحرک یا تمام چرخ متحرک کار بیهوده‌ای بوده و اتلاف پول و بودجه به شمار می‌رود.

مدل‌های چهار چرخ متحرک برای آفرود استفاده می‌شوند و می‌توانند کشش حداکثری را روی چرخ‌ها اعمال کنند. ارتفاع بدنه خودرو نیز بیشتر از مدل‌های معمولی است تا به راحتی از موانع بگذرد و خم به ابرو نیاورد! تویوتا تاکوما، لکسوس GX، و فورد رنجر از جمله مدل‌های مهم با سیستم چهار چرخ متحرک هستند.

در مقابل، سیستم تمام چرخ متحرک جدیدتر است و طراحی پیچیده‌تری دارد. این نوع از فناوری در خودروهای کراس‌اوور، شاسی بلندها و سدان‌های جدید تعبیه می‌شود. با توجه به شرایط مسیر و سرعت خودرو، نیرو به چرخ‌ها انتقال می‌یابد. دو دیفرانسیل که یکی در محور جلو و یکی در محور عقب نصب شده‌اند کمک می‌کنند تا کنترل بیشتری روی خودرو وجود داشته باشد.

این مطالب را نیز بخوانید:

ولوو XC60، بی‌ام‌و 328، هوندا پایلوت و غیره از جمله مهم‌ترین مدل‌های مجهز شده به سیستم تمام چرخ متحرک هستند که در بازار حضور دارند.

کدام ارزان‌تر است؟ دو چرخ متحرک یا 4WD/AWD؟ 

اگر خودروهای مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک یا تمام چرخ متحرک را با دو چرخ متحرک مقایسه کرده باشید احتمالا متوجه شدید که مدل‌های مجهز به سیستم دو چرخ متحرک قیمت پایین‌تری دارند. به عبارت دیگر مدل‌های تمام چرخ معمولا گران‌تر هستند.

البته جای تعجب هم نخواهد داشت چرا که سیستم تمام چرخ متحرک یا چهار چرخ متحرک حسابی کاربردی هستند و در شرایط و مسیرهای ناهموار، تجربه هیجان‌انگیزی را برای راننده ارائه می‌کنند!

چیزی که در مدل‌های دو چرخ متحرک مشاهده نمی‌شود. بر این اساس اگر به کشش اضافی در چرخ‌ها نیازی ندارید اصلاً اهمیتی ندارد که به سراغ مدل‌های مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک یا تمام چرخ متحرک بروید. چرا که همان مدل دو چرخ متحرک کفایت می‌کند.

AWD ارتباطی به ترمز ندارد

سیستم تمام چرخ متحرک معمولاً در شرایط ناپایدار کشش اضافی را روی چرخ‌ها اعمال می‌کند تا خودرو منحرف نشود و کنترل بهتری از خود نشان دهد. قدرت تولید شده توسط پیشرانه نیز به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود.

یکی از مهمترین سوالاتی که درباره این نوع از سیستم وجود دارد این است که آیا فناوری تمام چرخ متحرک روی ترمز تاثیرگذار است یا خیر! برای پاسخ به این سوال باید گفت که این سیستم هیچ ارتباطی به ترمز و کاهش سرعت خودرو ندارد و در شرایط معمولی مدل‌های مجهز به سیستم تمام چرخ متحرک مانند دو چرخ متحرک عمل می‌کنند.

پس این سیستم تنها می‌تواند در مسیرهای لغزنده، برفی و گلی امنیت بالاتری را برای سرنشینان به ارمغان بیاورد.

مصرف سوخت پایین‌تر سیستم‌های دوچرخ متحرک

معمولا مدل‌هایی که به سیستم تمام چرخ متحرک مجهز می‌شوند وزن بالاتری دارند و بر اساس عملکرد خود مصرف سوخت بیشتری نیز خواهند داشت. برای مثال مصرف سوخت نمونه دو چرخ متحرک مدل کیا سلتوس 2024 از مدل چهار چرخ متحرک آن کمتر برآورد می‌شود.

پیچیدگی کمتر دو چرخ متحرک

همانطوری که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم مدل‌های تمام چرخ متحرک پیچیدگی بالاتری دارند ولی این امر در مدل‌های دو چرخ متحرک صدق نمی‌کند. همچنین خوب است بدانید که خودروهای تمام چرخ متحرک یا چهار چرخ متحرک به نگهداری بیشتری نیاز دارند و معمولا هزینه نگهداری گران‌تری خواهند داشت.

دو چرخ متحرک پاسخگوی نیاز روزانه‌تان خواهد بود

اگر در مسیرهای گل‌آلود، ناهموار و پر از فراز و نشیب در رفت و آمد هستید، به سراغ خودروهای چهار چرخ متحرک یا تمام چرخ متحرک بروید. در غیر این صورت همان دو چرخ متحرک کاربردی است و پاسخگوی نیاز روزانه شما خواهد بود. پس برای رفتن به تپه‌های شنی یا صخره‌ای روی این مدل حساب باز نکنید!

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا