مکمل بنزین
گوناگونداخلی

توقف واردات خودروهای کارکرده تا اطلاع ثانوی!

شب گذشته بانک مرکزی در اقدامی ناگهانی، واردات خودروهای کارکرده را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد.

به گزارش چرخان، بانک مرکزی شب گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که به دلیل نیاز به تنظیم قوانین دقیق‌تر برای نظارت بر واردات و جلوگیری از ورود خودروهای بی‌کیفیت، تا زمان تدوین آیین‌نامه‌های جدید، واردات خودروهای کارکرده ممنوع خواهد بود.

متن اطلاعیه بانک مرکزی:

با عنایت به ضرورت تشکیل کارگروه مندرج در ماده (۲) آیین‌نامه لزوم تنظیم فرآیند احراز و تایید منشاء ارز از سوی این بانک و تهیه و ابلاغ ضوابط مربوط به افتتاح و معدل حساب ارزی توسط بانک مرکزی به کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی توصیه می‌شود تا قبل از تنظیم آیین‌نامه، دستورالعمل و ضوابط اجرایی آن و تایید برنامه واردات توسط کارگروه ماده (۲) آیین‌نامه، از هرگونه اقدام برای واردات خودرو کارکرده اجتناب نمایند.

اما این تصمیم چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد گذاشت؟

  • تغییرات قیمتی: با توقف خبر عرضه خودروهای کارکرده، انتظار می‌رود قیمت خودروهای دست دوم و البته صفر کیلومتر داخلی افزایش یابد.
  • افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی: توقف عرضه خودروهای کارکرده خارجی، می‌تواند به افزایش تقاضا برای خودروهای فعلی بازار منجر شود.

دلایل این تصمیم چیست؟

  • جلوگیری از ورود خودروهای بی‌کیفیت: یکی از مهمترین دلایل این تصمیم از سوی بانک مرکزی، تعیین منشا ارزهای خارج از کشور است.
  • نظارت بیشتر بر واردات: بانک مرکزی قصد دارد با تدوین قوانین جدید، نظارت دقیق‌تری بر فرآیند واردات خودرو داشته باشد.

آینده بازار خودرو چه خواهد شد؟

هنوز نمی‌توان با قطعیت در مورد آینده بازار خودرو اظهار نظر کرد. اما می‌توان انتظار داشت که این تصمیم، تغییرات قابل توجهی در بازار ایجاد کند.

نتیجه‌گیری:

با توجه به شرایط ارزی کشور، هنوز مشخص نیست که این داستان عرضه خودروهای کارکرده خارجی، تا چه میزان منطبق بر واقعیت های ارزی کشور است. بدیهی است که آغاز این رویداد میتواند خبر جذابی برای عامه مردم باشد؛ اما وقتی به آیین نامه به طور منطقی نگاه کنیم، متوجه میشویم که به نظر میرسد این آیین نامه بیشتر برای انجام نشدن وضع شده است تا چیز دیگری!

شاید با اعلام این خبر، خرید و فروش به بازار خودرو باز گردد تا مجدد بهانه ای برای اعلام دوباره این خبر برای وزارت صمت، دولت و بانک مرکزی جور شود!

نظر شما در مورد این تصمیم چیست؟

آیا فکر می‌کنید این تصمیم به نفع مصرف‌کننده است؟

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا