Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بررسی رنو ترافیک: تاجدار همه فن حریف!

حتی اگر رنو را در اکثر کلاس بندی‌های خودروسازی موفق ندانسته و نخواهیم آن را به حساب آوریم؛ ولی در کلاس ون‌های سبک، رنو ترافیک ۳۵ ساله تاجدار و پر افتخارترین عضو این خانواده فرانسوی است. البته در خود فرانسه نیز رقبای رنو ترافیک کم نیستند و سیتروئن دیسپچ Dispatch و پژو اکسپرت، عرصه را بر این رنوی کاربردی تنگ کرده‌اند.

اما راز موفقیت رنو ترافیک در چیست؟ در این کلاس خودروسازان بزرگی همچون فولکس‌واگن، مرسدس بنز و فورد از قدیم بوده و هنوز جزو بهترین‌ها هستند. این ون‌های دوست داشتنی وظیفه سنگینی به دوش دارند و مالکان آنها توقع کسب درآمد و همراهی همیشگی را از آنها دارند. موفقیت رنو ترافیک در طول این سالها سبب شد تا خواهرهای دوقلویی نیز در دیگر کشورها داشته باشد؛ واکسهال ویوارو، نیسان پریماستار و حتی شورلت ترافیک!

renault-trafic-nose_0

اما برگردیم به رنو ترافیک ۲۰۱۶ که میراث‌دار این تاج و تخت است. رنو ترافیک در دو سایز عرضه می‌شود که یکی کوتاه و دارای طول بار ۲.۵ متری است که تا ۳.۷ متر نیز قابل افزایش است، و دیگری مدل بلندتر با ۲.۹ متر طول بار که تا ۴.۱۵ متر افزایش می‌یابد. البته این افزایش طول باربری به این شکل است که می‌توان بارهای لوله‌ای شکل را از زیر صندلی جلو عبور داد. البته هر دو سایز رنو ترافیک تحمل ۱.۲ تن بار را داشته در حالیکه در مدل بلندتر حجم بیشتری در دسترس است. البته ابعاد دقیق هر دو سایز رنو ترافیک ۲۰۱۶ را در تصویر پایین می‌بینید.

Renault-fourgon-2

مدل‌های مخصوص سرنشین مثل همه خودروها شیشه پنجره دارند ولی ون‌های باربری که نقش وانت بارهای مسقف را بازی می‌کنند برای تماشای بیرون بارها ساخته نشده و با ورق‌های بدنه خودرو کاملا پوشیده شده و یکرنگ هستند تا از فاصله دور هم تجاری بودن ‌‌آنها مشخص باشد. جدای از حمل بار توسط این ون‌های جمع و جور و دوست داشتنی، استفاده از آنها برای حمل و نقل تیم‌های پشتیبانی، فنی و پخش سیار شبکه‌های تلویزیونی نیز رایج است. رنو ترافیک ۲۰۱۶ با مدل سال ۲۰۱۴ از نظر چهره ظاهری و طراحی داخلی کابین تفاوتی ندارد.

00064790_LONG-LOAD-LENGTH

متاسفانه رنو ترافیک همانند رقبای خود دارای جعبه دنده اتوماتیک نیست، ولی در عوض این شرکت فرانسوی برای آن از یک جعبه دنده شش سرعته دستی استفاده کرده است. موتورهای در نظر گرفته شده برای آن شامل موتورهای دیزل تک و دو توربوشارژی است. موتور ۱.۶ لیتری دیزل تک توربوشارژ با ۸۹ اسب بخار قدرت در دور موتور ۳۵۰۰ دور بر دقیقه و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور در ۱۵۰۰ دور بر دقیقه مناسب مدل کوتاه‌تر است. در حالی که موتور ۱.۶ لیتری دیزل با ۱۳۸ اسب بخار قدرت در ۳۵۰۰ دور بر دقیقه و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور در ۱۵۰۰ دور بر دقیقه کاملا مناسب مدل بلند‌تر بوده و کسی از این خودرو انتظار شتاب را ندارد، ولی شتاب صفر تا صد ۷.۵ ثانیه آن واقعا خیره کننده است.

همچنین کشش بالای این ون کاری بخاطر در دسترس بودن قدرت و گشتاور موتور در دورهای پایین است، که با توجه به ۶ سرعته بودن جعبه دنده بازه کاملی از هماهنگی قدرت و گشتاور را برای راننده در طول فراز و نشیب جاده فراهم می‌کند.

00064788_TWIN-TURBO-POW

2016-Renault-Traffic-LT1-20

طراحی داخلی رنو ترافیک از آنجا که قرار نیست خودروی خانواده و یا اسپرت باشد کمی متفاوت به نظر می‌آید، اما برای یک وانت مسقف همه کاره زیادی خوب است! رانندگی با آن بخاطر جای پای فراخ و فضای بزرگ سرنشین جلو بسیار لذت بخش بوده و در کلاس خود، خودروی لوکس و مرفهی محسوب می‌شود. البته با توجه به تصویر پایین می‌بینید که چقدر جا برای قرار دادن قوطی نوشیدنی و وسایل مختلف برای راننده در نظر گرفته شده تا همیشه همه چیز در دسترسش او باشند.

طراحان رنو در ایجاد فضای داخلی بزرگ و مفید بسیار ماهرند و این مهارت را پیشتر نیز بارها به اثبات رسانده‌اند. آمپرهای پشت فرمان با سرعت سنج کاملا دیجیتالی حس اسپرت و جوان پسندی به این رنوی کاری و زحمتکش می‌دهد. دسته دنده در حداقل فضای ممکن جای گرفته و بسیار نزدیک کنسول وسط داشبورد تعبیه شده است تا همه چیز در کنترل راننده باشد. خب مسلما که ما توقع آپشن‌ها و تجهیزات رفاهی از این خودرو نداریم، اما سیستم‌های کمک پایداری الکترونیکی و ترمز ABS برای بالا بردن ایمنی خودرو حضور فعال دارند.

Trafic-Interior4

طراحی خارجی مناسب و زیبا بوده و تنوع ده رنگ مختلف در حالتهای روغنی و متالیک چهره‌های متنوعی به آن می‌بخشد و باعث می‌شود تا از داشتن این ون کاری لذت ببرید. لاستیک ها هم در حالت استاندارد سایز ۱۶ اینچی بوده و با ابعاد ۲۰۵/۶۵ ارائه می‌شود. البته رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی نیز قابل انتخاب است که چهره اسپرت و زیبایی به آن می‌بخشد. درهای عقب هم به صورت ۱۸۰ درجه‌ای باز می‌شوند تا دسترسی به فضای داخلی بار راحت‌تر انجام پذیرد.

00065161_ELECTRONIC-STABILITY-CONTROL

00064786_EASY-TO-REVERSE

 

در نهایت جهت خرید این ون همه کاره و زیبا بایستی حدودا ۱۴۰ میلیون تومان ناقابل پرداخت کنید و بچسبید به کار تا قابلیت‌های خود را به شما نشان دهد!

1 نظر
  1. گاوصندوق می گوید

    ۱۴۰ میلیون که فرمودید برای سال ۹۵ هست دلاری می نوشتید بهتر بود در ضمن یه سوال این خودرو اصلا وارد ایران شد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.