مکمل بنزین
گوناگوناخبار خودرو

نگاهی به ویژگی‌ها و مشخصات کِشنده دانگ‌فنگ KX520 سایپا دیزل

سایپا دیزل سابقه همکاری طولانی‌مدتی با شرکت دانگ‌فنگ دارد و سال‌ها است که اقدام به مونتاژ و عرضه کامیون‌های این شرکت می‌کند. کامیون‌های مختلف دانگ‌فنگ در نسخه‌های کمپرسی و کشنده با نام‌هایی مثل البرز در کشورمان عرضه شدند و توانستند سهم قابل‌توجهی از بازار کامیون‌های ایران را به خود اختصاص دارند. جدیدترین کامیونی که سایپا دیزل از دانگ‌فنگ به کشورمان آورده، کِشنده‌ای بنام KX520 است.

موارد مؤثر در استراتژی فنی انتخاب این کامیون برای عرضه در ایران شامل قوای محرکه (موتور، گیربکس، اکسل)، ابعاد و فاصله محوری، وزن، تناژ، سیستم ترمز و تجهیزات و آپشن‌ها بوده است. علاوه بر این، سایپا دیزل برای انتخاب این کامیون، در بین 27 شرکت تولیدکننده و واردکننده کامیون‌های چینی مقایسه‌ای انجام داده و دراین‌بین، KX520 تنها کشنده‌ای است که مجهز به نسل جدید برندهای روز اروپایی و آمریکایی در قوای محرکه می‌باشد. این کامیون از پیشرانه 13 لیتری 6 سیلندر خطی کامینز استفاده می‌کند که 520 اسب بخار قدرت و 2460 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس 2621 Traxon ساخت ZF صورت می‌گیرد.

در بین رقبای این کامیون در بازار کشورمان، گیربکس تنها سه مدل دارای از گیربکس 2621 Traxon استفاده می‌کنند که در همه آن‌ها پیشرانه یا از برندی معروفی نیست و یا از نسل قدیمی‌تر است. این در حالی است که KX580 از نسل جدید پیشرانه کامینز استفاده می‌کند که استاندارد آلایندگی Euro 5 EEV و سازگار با سوخت ایران دارد. همچنین اکسل‌های KX520 هم ساخت شرکت Dana است که یکی از برندهای معروف آمریکایی است. سیستم تعلیق این کامیون در جلو از فنر پارابولیک به همراه کمک‌فنر و میل موج گیر و در عقب از تعلیق بادی با چهار بالشتک به همراه کمک‌فنر و میل موج گیر تشکیل شده است.

سیستم ترمز کشنده دانگ‌فنگ KX520 نیز شامل ترمز جلو و عقب دیسکی، کمپرسور باد با ظرفیت 750 لیتر بر دقیقه، سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک، کنترل پایداری، ترمز موتور دومرحله‌ای، اینتاردر گیربکس، هشدار خروج از خط و هشدار برخورد جلو می‌شود. این کامیون به دو باک سوخت با مجموع ظرفیت 1090 لیتر مجهز است و به‌منظور تکمیل تجهیزات درخواستی مشتریان جهت حمل مواد اشتعال‌زا، امکان تجهیز به ADR را هم خواهد داشت.

به‌طورکلی، کامیون کشنده KX520 با توجه به برخورداری از کولر درجا و بخاری درجا، یخچال، مولتی‌مدیا، سیستم تعلیق اتاق بادی، سیستم تعلیق بادی چهار بالشتکه برای اکسل عقب، فنر پارابولیک در محور جلو، اینتاردر، کیت ADR و استفاده از نسل جدید موتور کامینز و همچنین برندهای مطرح جهت گیربکس و اکسل، تجهیز به 85 استاندارد و حجم تانک سوخت مناسب، محصولی کامل در بین کامیون‌های کشنده چینی موجود در بازار ایران محسوب می‌شود.

مزایای فنی کامیون‌های کشنده KX520

  • 1-بهره‌گیری از موتور نسل جدید کامینز (نسل ISZ) و برخورداری موتور از سیستم سوخت‌رسانی بروز کامن ریل و سیستم کاهش آلایندگی موتور (SCR)
  • 2-توان موتور بالاتر (موتور 13 لیتری با توان 520 اسب بخار)
  • 3-افزایش گشتاور خروجی موتور (حداکثر گشتاور خروجی موتور 2460 نیوتن متر در 1100 تا 1300 دور در دقیقه)
  • 4-اضافه شدن سیستم‌های جدید ایمنی و کمکی ناوبری استاندارد شامل ترمز اضطراری پیشرفته (AEBS) و سیستم هشدار حرکت بین خطوط (LDWS)
  • 5-استفاده از برندهای بروز اروپایی و آمریکایی شناخته شده در اجزاء پاورترین و شاسی و بدنه کامیون شامل پیشرانه ISZ520-54 کامینز، گیربکس اتوماتیک 12+2 دنده ZFTX2620، جعبه‌فرمان ZF8098، سیستم ترمز KNORR و محورهای جلو و عقب DANA
  • 6-فاصله محوری کاملاً مناسب و ایده‌آل 3,800 میلی‌متر برای استفاده از انواع تریلرها بدون انجام تغییر یا جابجایی در محل و موقعیت چرخ پنجم
  • 7-کیفیت به‌مراتب بالاتر اجزاء شاسی و کابین تقویت‌شده در برابر ضربات خارجی و تصادفات
  • 8-کابین بزرگ و جادار با شعاع دید بهتر و تریم داخلی بروز و باکیفیت
  • 9-ارتقاء عایق‌بندی کابین کامیون‌های نسل KX از نظر عایق‌بندی صوتی و حرارتی
  • 10-اضافه شدن آپشن و تجهیزات ایمنی و رفاهی نظیر یخچال و فریزر، صندلی پنوماتیکی راننده با گرم‌کن و سردکن، صندلی پنوماتیکی شاگرد، کولر درجا، سیستم مولتی‌مدیا و اتولایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا