مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابرترین‌ها

۸ شاسی بلند قدیمی که نیاز هست دوباره به بازار جهانی برگردند!

با پایین آمدن قیمت نفت و گاز در جهان به نظر می‌رسد مشتریان خودرو دیگر تمایلی برای خرید مدل‌های سدان ندارند و به جای آن کراس‌اوورها و اس‌یو‌وی‌ها روی بورس خرید قرار گرفته‌اند، اما هر سال که می‌گذرد امکانات خودروهای اسپرت کمتر و کمتر می‌شود. در واقع به غیر از تویوتا لندکروز، جیپ Wrangler، شورلت Suburban و شاید چند مورد دیگر اکثریت اس‌یو‌وی‌ها و کراس اوورهای امروزی با طراحی‌های بسیار ساده‌ای ساخته شده‌اند که تنها تفاوتشان با دیگر خودروها ارتفاع بلندتر هست. هر سال مدل‌های جدید به بازار خودرو روانه می‌شوند ولی تعداد خودروهای اس‌یو‌وی واقعی در بنگاه‌های ماشین بسیار کم است. در اینجا به ۸ خودروی اس‌یو‌وی که شایستگی برگشت به بازار جهانی را دارند نگاهی می‌اندازیم.

۱) فورد Bronco

1966_ford_bronco_wtrail-1024x777

این مدل فورد یکی از محبوب‌ترین اس‌یو‌وی‌ها بود که توانست ۳۰ سال در خط تولید باقی بماند. در دهه ۸۰ میلادی شهرت زیادی کسب کرد و از این رو فورد تصمیم گرفت مدل جدید با سایز کوچکتر از این سری تولید کند. مدل جدید وانت Bronco نسل دوم خوانده که رقیب شورلت S10 بلیزر در بازار شد. در دهه ۹۰ میلادی فروش این خودرو پایین آمد و در سال ۱۹۹۶ تولید آن به اتمام رسید. در سال ۲۰۰۴ فورد کانسپت تاثیرگذار Bronco را معرفی کرد اما هرگز به تولید نرسید و به نظر می‌رسد الان بهترین زمان برای بازگشت این اس‌یو‌وی به بازار جهانی است.

۲) لند‌رور Defender

lr_islay_celebration_drive_11_lowres-1024x682

اولین نسل از لندرور اصلی سال ۱۹۴۸ میلادی هستند که هنوز هم به فروش می‌رسند تولید این نسل در ژانویه امسال پس از ۶۷ سال به پایان رسید؛ به راستی که هیچ فردی انتظار پایان تولید این مدل را از لندرور نداشت. مدل Defender از سال ۱۹۹۰ تا پایان تولیدش طراحی‌ خود را حفظ کرده بود. این کارخانه انگلیسی اعلام کرده نسل جدیدی از Defender با طراحی کاملا متفاوت سال ۲۰۱۸ میلادی به جهان معرفی خواهد کرد و چیزی که برای طرفداران این خودرو اهمیت دارد بازگشت دوباره آن به بازار است.

  پژو 4008 جدید مخصوص چین را ببینید!

۳) شورلت K5  بلیزر

1969-chevrolet-k5-blazer1-1024x716

این خودرو کوچکترین سایز را در بین اس‌یو‌وی‌ها داشت که در سال ۱۹۶۹ به خط تولید شورلت رفت. این مدل موتور ۸ سیلندر ۶.۲ لیتر با فنر بندی محکم توانست جاده‌های خاکی آمریکا را به تسخیر خود درآورد. در دهه ۸۰ میلادی ارتش آمریکا از این خودرو استفاده می‌کرد که با آمدن مدل‌های جدید جیپ Humvee جایشان را از دست دادند. اگر شورلت مدل جدید اس‌یو‌وی را تولید کند می‌تواند رقیبی برای فورد باشد.

۴) دوج Ramcharger

1992_dg_ramcharger_canyon_sport_4x4_lft_fnt_color-1024x953

این خودروی دوج جوابی به فورد Bronco و شورلت بلیزر بود که بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۴ به فروش رفت. بدنه این خودرو ضد گلوله برگرفته از دوج Ram 1500، دارای موتور ۸ سیلندر با قدرت خروجی ۳۱۸ تا ۳۶۰ اسب بخار است. به دلایل ذکر شده دوج Ramcharger قیمت بالایی داشت که با طراحی فوق‌العاده درون کابین آن را از دیگر اس‌یو‌وی‌ها متمایز می‌کرد. این مدل در آمریکای مرکزی و جنوبی بسیار محبوب شد که تا سال ۲۰۰۱ هنوز در این کشورها به فروش می‌رسید. مدل جدید اس‌یو‌وی دوج با ۷۰۷ اسب بخار قرار است به بازار خودرو در آینده معرفی شود.

۵) جی‌ام‌سی تیفون

1992-gmc-typhoon-tb-jm-8-92-1024x805

این اس‌یو‌وی دو درب رقیب نیسان توربو 300ZX، شورلت کوروت و فراری 348ts دارای موتور ۶ سیلندر توربوشارژ ۴.۳ لیتر با خروجی ۲۸۰ اسب بخار بود. بعضی از کارشناسان اعلام کردند جنرال موتورز از عمد توان خروجی موتور تیفون را کاهش داده است. بیش از ۴۶۰۰ دستگاه از این خودرو بین سال‌های ۱۹۹۲ الی ۱۹۹۳ تولید شد که رقم بسیار پایینی در تولیدات اس‌یو‌وی‌ها هست. امروزه، با فروش بالای جیپ، انتظارها بر این است که این کارخانه آمریکایی با تولید تیفون قرن ۲۱ به جنگ کارخانه جیپ برود.

  بازگشت فورد برونکو ۲۰۲۰ یک شایعه نیست

۶) سوزوکی Samurai

1417482318502138a42c882-1024x736-1024x736

این خودرو با ۹ سال حضور در آمریکا به عنوان خودروهایی برای دختران به فروش رسید و به همین دلیل نتوانست فروش مطلوب برای سوزوکی را بدست بیاورد، اما با گذشت ۲۰ سال این خودرو ژاپنی توانایی‌هایش را به مالکان خود نشان داد. در زمان حال با تعداد کم مدل‌های اس‌یو‌وی این مدل ارزان سوزوکی می‌تواند به بازار برگردد و فروش خوبی داشته باشد.

۷) تویوتا FJ

1998001_1969_land_cruiser

این خودرو اس‌یو‌وی با سایز متوسط بدون هیچ تغییر طراحی در حجم وسیعی بین سال‌های ۱۹۶۴ الی ۱۹۸۴ تولید شد و بیش از ۱۰۰ هزار دلار در آن سال‌ها فروش داشت. نسل جدید این خودرو با نام تویوتا لندکروز شناخته می‌شود که در سال ۲۰۰۳ به نمایشگاه بین‌المللی آمریکای شمالی معرفی شد. مدل مشهور این اس‌یو‌وی در ایران پرادو است که فروش خوبی در میان مشتاقانش داشته و نکته جالب، مدل‌های سری ۷۰ دهه ۱۹۸۰ میلادی هنوز در استرالیا به فروش می‌رسند که دلیل خوبی برای به بازار آمدن مدل‌های بیشتر اس‌یو‌وی تویوتا به جهان است.

۸) فولکس‌واگن ۱۸۱ The Thing

1973_thing_4047-1024x772

این مدل بین سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۸۳ تولید شد که در واقع این خودرو برای ارتش آلمان غربی ساخته و بعد از آن با ارائه عمومی به مردم کشورهای مختلف جهان با طراحی و نام مربوط به خودش ارائه شد برای مثال در آلمان غربی با نام Kurierwagen، در انگلیس Trekker، در ایالت متحده Thing، در مکزیک و آمریکای جنوبی Safari و در ایتالیا به Pescaccia مشهور بود. این خودرو توسط ارتش آلمان در جنگ جهانی دوم استفاده شد و هم چنین فروش بالایی در آمریکا بین سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۵ داشت که به عنوان خودروی ضد گلوله و با ایمنی بالا مشهور بود. این خودرو ارزش دارد که دوباره به بازار جهانی بازگردد.

  بلیزر جدید را ببینید!

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا