مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابرترین‌ها

نگاهی به عجیب و غریب‌ترین خودروهای مفهومی که هرگز تولید نشدند!

برندهای خودروسازی همیشه سعی می‌کنند که محصولات جدید مجهز به فناوری‌های پیشرفته‌ای را تولید کنند و با طراحی کانسپت‌های جذاب توجه علاقمندان را به برند خود جلب کنند. خیلی وقت‌ها نیز پیش می‌آید که یک کمپانی خودروسازی از کانسپت عجیب و غریبی رونمایی می‌کند و موجب شگفتی طرفداران خواهد شد.

خودروهای مفهومی زیادی هستند که هنوز به مرحله تولید نرسیدند ولی در همان مرحله به دلیل استایل عجیب و غریب و طراحی متفاوتشان سر و صدای زیادی به پا کردند.

این مطلب را نیز بخوانید: نگاهی به عجیب و غریب‌ترین کانسپت‌های تویوتا

ما در این مطلب قصد داریم به سراغ چند نمونه از این کانسپت‌های عجیبی برویم که در مرحله نمونه مفهومی باقی ماندند و از آن فراتر نرفتند؛ چرا که احتمالا اطلاعات زیادی از آنها در اختیار نداشته باشید. با ما همراه باشید.

Buick Signia (1998)

بیوک سیگنیا که طراحی نه چندان جذابی دارد، در نمایشگاه دیترویت در سال 1998 رونمایی شد. خیلی از افرادی که در آن زمان خودرو را دیده بودند ادعا کردند که با مدلی عجیب و با کابینی کلاسیک روبرو شدند.

البته یکی از مزیت‌های این مدل ارتفاع سواری زیاد عنوان شده که آن را به پیشنهادی کاربردی تبدیل می‌کند. این خودرو نه تنها به مرحله تولید نرسید، بلکه هیچ کدام از کمپانی‌ها برای ساخت خودروهای خود از این مدل الهام نگرفتند!

Plymouth Voyager III (1990)

سازنده کانسپت Plymouth Voyager III (1990) در سال 1990 از این مدل رونمایی کرد. اگرچه در همان نگاه اول متوجه استایل عجیب و غریب این خودرو خواهید شد، ولی یک نکته حائز اهمیت این است که سازنده تلاش کرده تا با متفاوت نشان دادن طراحی، روش معمولی برای ساخت خودروها را پیش نگیرد و وضعیت موجود را به چالش بکشاند.

این تغییر بزرگی برای سال 1990 به حساب می‌آید! این خودرو در اصل یک مدل خانوادگی 8 نفره است که تنها در چند ثانیه می‌‌تواند به یک خودروی سه نفره دو درب تبدیل شود. هر دو بخش به موتورهای مجزایی مجهز شده‌اند و مالک آن نیز می‌توانست بخش جلویی را به ون، وانت و غیره متصل کند.

BMW E1 (1991)

برند BMW در همان سال‌های ابتدایی نیز سعی کرده بود با تولید خودروهای باکیفیت و مثال‌زدنی توجه افراد را به خود جلب کند. BMW E1 در نمایشگاه خودرو فرانکفورت در سال 1991 به نمایش درآمده بود.

این مدل از خودروهای زمان خود بسیار جلوتر بود، چرا که باتری سولفات سدیم 19 کیلووات ساعتی آن قادر بود برد 155 مایلی را فراهم کند. این باتری در عرض دو ساعت شارژ می‌شد‌. این کانسپت نیز هرگز به مرحله تولید نرسید.

Chrysler Atlantic (1995)

برند سازنده برای طراحی این کانسپت از رندر بوگاتی آتلانتیک دهه سی الهام گرفته بود، یعنی به جای استفاده از فناوری‌های جدید و پیشرفته که در دهه‌های آینده معرفی می‌شوند، سازنده چندین سال به عقب برگشت و موجب ناامیدی علاقمندان شد.

طراحی کاپوت بسیار عجیب است ولی هشت موتور زیر آن قرار دارد. در آن زمان آمریکایی‌ها از این طراحی استقبال کرده بودند اما در سال 2000 شخصی به نام مورگان آئرو تصمیم گرفت در نمای جلویی آن تغییراتی را به وجود آورد. در نهایت باید بگوییم که این کانسپت یکی از آثار جذاب در موزه کرایسلر میشیگان به شمار می‌رفت.

Citroen Berlingo Berline Bulle (1996)

کانسپت Citroen Berlingo Berline Bulle برای اولین بار در سال 1996 در نمایشگاه اتومبیل پاریس رونمایی شد، اما متأسفانه هرگز به مرحله تولید نرسید. صندلی‌های موجود در کابین به صورت جداگانه طراحی شدند که می‌توانند در صورت نیاز تا شوند. همچنین فضای پای گسترده‌ای برای سرنشینان وجود دارد.

این مدل با موتور 1761 سی‌سی معرفی شد که می‌توانست قدرت 103 اسب بخاری را تولید کند؛ علی‌رغم ظاهر معمولی، کانسپت Berline Bulle هیچوقت به تولید نرسید.

Honda Fuya-jo (1999)

هوندا فوجا جو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی توکیو در سال 1999 معرفی شد و توجه علاقمندان را به خود جلب کرد. طراحی عجیب بدنه و کاپوت خودرو چیزی است که در همان اولین نگاه بیننده را شگفت‌زده کرده و در فکر فرو می‌برد.

سازنده سعی کرده که با تولید چنین کانسپتی آزادی بیشتری را در اختیار جوانان آن زمان قرار دهد و فضای داخلی را شبیه یک کلوپ شبانه طراحی کند. این مدل تنها 4 نفر ظرفیت داشت ولی می‌توانست به راحتی تجهیزات و دیگر وسایل مختلف را در خود جای دهد.

Toyota Celica Cruising (1999)

تویوتا با اعمال تغییراتی در کوپه سلیکا خود به الهام‌بخش نمایش 2004 MTV Pimp My Ride  تبدیل شد. رنگ زرد کانسپت حس وصف‌ناپذیری را به مخاطب منتقل می‌کرد. با نگاهی به کابین، توجه به پشتی سر بر روی بال عقب جلب می‌شود. یکی از جذابیت‌های این مدل اتصال جت اسکی به پشت خودرو است.

کاتسوهیرو ناکاگاوا، مدیرعامل وقت تویوتا، این مدل را اسپرت و جذاب می‌داند که با موتور 1.8 لیتری دوقلو قدرتی معادل 187 اسب بخار تولید می‌کند.

Mercedes 190E Stadtwagen (1981)

این کانسپت برای استفاده شهری طراحی شده بود و فضای کوچکی داشت. بنابراین با یک هاچبک روبرو هستیم که با موتور 2 لیتری چهار سیلندر و 122CV رونمایی شد. ایده سازنده برای ساخت کانسپت مرسدس 190E Stadtwagen، رقابت با فولکس واگن بود. این نمونه مفهومی نیز مانند دیگر مدل‌ها هرگز به مرحله تولید نرسید.

Volkswagen Futura (1989)

کانسپت Futura فولکس واگن در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال 1989 رونمایی شد. سازنده در آن زمان درباره طراحی این مدل گفته بود که این کانسپت قرار است نمایی از خودروهایی باشد که در سال 2000 به بازار می‌آیند. کابین جمع و جور، طراحی جالب درب‌ها، شیشه عایق گرما و رنگ بدنه جذاب از جمله مواردی هستند که توجه بیننده را به خود جلب می‌کنند.

 موتور 1.7 لیتری بنزینی تا 82 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و ویژگی‌های خوبی دارد که آن را به یک موتور به صرفه تبدیل می‌کند. فولکس واگن Futura در آن زمان به سنسورهایی مجهز شده بود تا میزان نزدیکی با دیگر خودروها را کنترل کند. صفحه نمایش LED نیز می‌توانست اطلاعات ایمنی مانند سرعت، دور موتور و فاصله از خودروی جلویی را به راننده نشان دهد.

Porsche C88 (1994)

کانسپت Porsche C88 (1994) اولین نمونه مفهومی بود که در سال 1994 توسط پورشه ساخته شد. این خودرو که برای بازار چین در نظر گرفته شده بود و در نمایشگاه خودروی پکن در سال 1994 به نمایش گذاشته شد. خودروی C88 اکنون در موزه پورشه در اشتوتگارت نگهداری می‌شود.

این خودرو در بخش فنی به یک موتور 1.1 لیتری چهار سیلندر با قدرت 48-68 اسب بخار، گیربکس چهار سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو، چرخ‌های 15 اینچی، شتاب 0-62 مایل در ساعت در 16 ثانیه مجهز شده است. این سدان با تمام مقررات آلایندگی و ایمنی در دهه 1990 سازگار بود. تنها 4 ماه تا تکمیل پروژه مانده بود که در نهایت توسط دولت چین لغو شد.

بنابراین تمام تلاش‌های چند خودروساز دیگر از جمله مرسدس، فورد، کرایسلر بی‌نتیجه ماند. این کانسپت به گیربکس چهار سرعته اتوماتیک، موتور 1.6 لیتری دیزلی، ویژگی‌های مختلف ایمنی و ترمز ضد قفل مجهز شده بود که می‌توانست به یکی از مدرن‌ترین مدل‌های زمان خود تبدیل شود.

Renault Zoom concept (1992)

کانسپت برقی رنو زوم 1992 در جلو  و عقب به سپرهایی مجهز شده بود که نیاز راننده را از سنسور پارک رفع می‌کرد! این خودرو در ابتدا در نمایشگاه خودرو پاریس معرفی شد و برای استفاده شهری مناسب بود. برد آن معادل 93 مایل برآورد می‌شود. این مدل یکی از هوشمندانه‌ترین خودروهای شهری بود که در دهه 1990 معرفی شد.

رنو سعی کرد با افزایش فاصله بین دو محور رانندگی آسان‌تری را در جاده‌های دارای سطح نامناسب فراهم کند. نکته جالب تاشو بودن این کانسپت است! یعنی فرد می‌توانست در هنگام نیاز خودرو را تا کرده تا با کاهش طول خودرو، به آسانی آن را پارک کند. درب‌های Elytron طراحی مبتکرانه‌ای داشتند که موجب می‌شد حتی در تنگ‌ترین فضاها نیز بتوان خودرو را پارک کرد. در این زمان، سرنشینان نیز می‌توانستند وارد خودرو شده یا از آن خارج شوند.

Peugeot e-Doll (2000)

خودروهای کوچک زیادی در فرانسه حضور داشته‌اند، کانسپت Peugeot e-Doll یکی از همین نمونه‌های مفهومی کوچکی است که هرگز به مرحله تولید نرسید. این نمونه مفهومی در سال 2000 تولید شد و رنگ زیبایی دارد.

در تصاویر، توپ‌های رنگی به چشم می‌خورند، علاوه بر آن، چراغ‌های کشیده‌ای در بخش جلویی حضور یافته‌اند که به طور کلی ظاهر خودرو را تغییر می‌دهند. این خودرو تنها سه صندلی دارد و در ابعاد 2500، 1540 و 1180 میلی‌متر ساخته شده بود.

Volvo T6 Roadster (2005)

با نگاهی به تصاویر می‌توانیم جزئیات و کیفیت این کانسپت را مشاهده کنیم. Volvo T6 Roadster در نمایشگاه SEMA 2005 حاضر شد و توجه ‌افراد حاضر در نمایشگاه را به خود جلب کرد. یک موتور 6 سیلندر خطی 2.9 لیتری توربوشارژ دوقلو می‌توانست قدرت را از 268 به حدود 300 اسب بخار برساند.

با این حال، این موتور زیر کاپوت قرار نگرفته و درست در پشت صندلی‌ها حضور دارد. گیربکس 5 سرعته Geartronic می‌توانست نیرو را به چرخ‌های عقب بفرستد. ترمز جلو از طریق کالیپرهای 6 پیستونی و دیسک‌های 330 میلی متری کنترل می‌شود. چرخ‌های جلو 20 اینچ و چرخ‌های عقب 22 اینچ هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا