مکمل بنزین
آموزش

موتور شویی؛ یک امر ضروری یا زیان‌ بار؟!

7ex

موتور خودروی ما قلب تپنده یک اسب آهنی است که هر لحظه به هرکجا که بخواهیم، ما را می‌برد. موتور یک اتوموبیل مهم‌ترین قسمت آن به شمار می‌رود که در صورت خرابی، قوای محرکه‌ای نیز در کار نخواهد بود… بدین جهت بسیاری از افراد هر چند وقت یک‌بار به تمیزی و نظافت موتور می‌پردازند. تمیزی سطح خارجی موتور یک ضرورت است! هنگامی که چربی و جرم فراوان انجین و ادوات پیرامون آن را در برگرفته باشد، مانند پوششی ضخیم، مانع دفع مناسب حرارت می‌گردد که موجب بالا رفتن استهلاک موتور شده و صاحب خودرو را متحمل مخارج بیشتری خواهد کرد. اما عواقب یک سهل انگاری کوچک ممکن است حتی بیش ازاین نیز باشد… رسوب چرب و سیاه رنگی که داخل محفظه موتور مشاهده می‌کنیم غالبا از مواد نفتی و مشتقات آن تشکیل شده‌اند که در صورت بروز آتش سوزی به دلیل خاصیت حریق پذیری بالا می‌توانند به بد‌تر شدن وضع دامن زده وعمق فاجعه را بیشتر کنند. یک نکته دیگر نیز وجود دارد… بالاخره هر خودرویی دچار نقص شده و باید به تعمیرگاه مراجعه شود. آقای تعمیرکار درب موتور را باز می‌کند تا ایراد یا خرابی پیش آمده را تشخیص دهد ولی با صحنه‌‌ای اسفناک رو به رو می‌شود. به دلیل کثیفی زیاد، هر گونه نشتی، ترک خوردگی، شکستگی و یا سولفاته شدن را نمی‌تواند بیابد!

بله بهتر است موتور خودروی خود را تمیز نگهداری کنیم

dirty-engine-bay IMG_35932

اکنون که اهمیت تمیزی موتور خودرو بر ما مسجل شد، می‌خواهیم با استفاده از شوینده‌های در دسترس و آب زیاد از شر کثیفی‌ها خلاص شویم… دست نگه دارید!

همان مقدار که نظافت موتور می‌تواند سودمند باشد، استفاده از آب و مواد نامناسب نتیجه معکوس دارد و اثرات مخربی بر جای می‌گذارد. نشت رطوبت به داخل قطعات برقی و الکترونیکی خودرو باعث ایجاد رسوب درون آن‌ها شده که حاصلی جز خرابی نخواهد داشت. استفاده از مواد شوینده نامناسب و  پاشش مستقیم و بافشار آب باعث از بین رفتن قطعاتی مانند کویل، دلکو، شمع‌ها، ABS، سیستم تزریق سوخت و سنسورهای الکتریکی می‌شود.

EngineCleaning_004

راه حل مناسب چیست؟ در ادامه روش اصولی نظافت موتور را شرح خواهیم داد…

نکته اول: معمولا بیش از یک بار درسال نیازی به نظافت موتور نیست.
نکته دوم: شامپو، مایع ظرفشویی، پودر لباسشویی وسایر شوینده‌هایی که درمنازل یافت می‌شوند به هیچ وجه برای تمیز کردن موتور خودرو مناسب نیستند.
نکته سوم: برای احتیاط بیشتر، قطعات حساس و الکتریکی را با نایلون بپوشانید.

ابتدا با یک دستمال زبر و در صورت نیاز با استفاده از یک فرچه قوی به جان جرم و روغن سفت شده بر روی سطح موتور افتاده و از شر آن‌ها خلاص شوید. در مرحله بعدی باید از یک اسپری تمیز کننده موتور استفاده کنید که از فروشگاه‌های بزرگ و لوکس فروشی‌های خودرو می‌توانید تهیه کنید. معمولا  دو نوع اسپری وجود دارد. یک مدل که به صورت فوم بر روی سطوح کثیف اسپری شده و پس از چند دقیقه با دستمال به راحتی تمیز می‌شود، نوع دیگر هم مواد داخل با فشار هوا یا گاز و بدون دخالت آب باعث تمیزی موتور می‌شود. اخیرا از تکنولوژی نانو برای ساخت مواد پاک کننده با قدرت بالاتر نیز استفاده شده است.

imageclean-a-car-engine-step-6 DSC03742 maxresdefault (2) img_2812

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام فقط موتور ماشین رو با آب نشورین که موتورتون خرج برمیداره.دلیلش هم علمیه. اب وارد قسمتهای موتور که دارایه بلبرینگ هست میشه و با فشار گیریس بلبرینگ رو میبره.مثل بلبرینگ چرخها و یا بلبرینگ تسمه تایم و بلبرینگ دینام و ……البته اگه اب وارد شمع ها هم بشه ایراد ایجاد میکنه و با قسمتهای برقی خودرو و یا حتی اتشالات برقی هر چند کاور داشته باشن.

    1. سلام
      امروز داخل موتور پرایدشستم چراغ چکم روشن شده صبح تاحالا نمیدونم بایدچکارش کنم

  2. امروز صبح در کارواش یک تندر نود موتور شویی کرد و بعد از اینکه موتور را با کف و فشار آب زیاد شستن از داخل اگزوزش دود سفید رنگ غلیظی بیرون میومد که نشان دهنده این بود که آب داخل موتور خودرو نفوذ کرده بود…

  3. من ۴۰۵ رو دادم کارواش موتور شویی.الان موقع حرکت هی خودشو پرت میکنه جلو.یا گاز نمیخوره با زیاد میخوره.حتی ساعت روی پاشبورد هم چشمک زن شده.راهنماییم کتید لطفا

  4. سلام ماشین من روآ سال هست به توصیه مکانیک جهت شناسایی محل نشت روغن دادم کارواش موتور شویی کنه الان چراغ چک روشن شده بردم دیاگ زده ۴تا عیب پیدا کرده دو تاش رفع شد دوتا دیگه مونده سنسور باس عوض شه ۳۰۰ تومن با رگولاتور ۶۵۰ جمعا یک تومان خدا رحم کنه دیگه عیب دیگه پیدا نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا