مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

6 وانت‌بار موجود در ایران که قیمتی کمتر از ۴۱ میلیون تومان دارند

تا قبل از ورود چینی‌ها و چنبره زدن آن‌ها بر بازار، تنها سه یا چهار مدل وانت بار توسط خودروسازان وطنی تولید می‌شد. از تولیدات خودروسازان کشورمان می‌توان به نیسان جونیور Z24 زامیاد، وانت پیکان (باردو) ایران‌خودرو و مزدا B2000i گروه بهمن اشاره کرد که اگر وانت پیکاپ شرکت پارس‌خودرو را هم به این لیست اضافه کنیم، در انتها تنها به چهار عدد وانت می‌رسیم. تحریم‌های اقتصادی و بازار تشنه وانت‌بار در ایران، موجب شد تا چینی‌ها محصولات خود را در این بازار پرمنفعت وارد کنند و خون تازه‌ای را در رگ‌های خودروسازان کوچک به جریان درآورند.

Al - 2
زامیاد Z24:‌ این وانت با پادرا جایگزین می‌شود

در همین زمان سایپا برای آنکه سهمی را از بازار کسب کند، شروع به تبلیغات گسترده کرد و نوید داد که قرار است وانتی به نام 151 را به بازار عرضه کند. وقتی آبی‌های جاده مخصوص این تبلیغات را دیدند، برای آنکه از رقیب دیرینه خود بازنمانند، تصمیم گرفتند تا وانتی به نام آریسان را در مجتمع ایران‌خودرو تبریز تولید کنند، همچنین برای آنکه دست پیش را داشته باشند، تولید وانت تندر 90 را دوباره آغاز کردند. گروه بهمن نیز که دید از قافله عقب افتاده تصمیم گرفت تا با ارایه مدلی ضعیف‌تر از مزدا B2000i به نام کارا بتواند سهم بیشتری را در بازار وانت‌بارهای ارزان‌قیمت پیدا کند. حال برای معرفی و بررسی کوتاهی از هرکدام از وانت‌هایی که زیر 41 میلیون تومان قیمت دارند، مقاله‌ای تدارک دیده‌ایم تا به شما در هر چه بهتر خرید کردن یک وانت یاری دهد.

2
پادرا

وانت باردو

باردو یکی از پرکاربردترین وانت‌های موجود در بازار است و اگر بدون جایگزین از خط تولید ایران‌خودرو برداشته می‌شد، مطمئنا در سودآوری سالیانه این شرکت افت محسوسی را مشاهده می‌کردیم. این وانت از یک موتور 1.6 لیتری 8 سوپاپ 4 سیلندر یورو 2 بهره می‌برد که 80 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این وانت به سبب داشتن آلایندگی زیاد و نداشتن کیسه هوا ایران‌خودرو را مجبور کرد تا فکری به حال سهم خود در بازار وانت‌بارها کند به همین سبب جایگزین این وانت یعنی آریسان را چندی پیش معرفی کرد. از نقاط قوت آن می‌توان به ارزان‌قیمت بودن و حمل بار مناسب و از نقاط منفی آن می‌توان به داشبورد بسیار قدیمی، نداشتن کیسه هوا، فرمان هیدرولیک و ترمز ABS اشاره کرد. این اتومبیل بسته به نوع آن (دوگانه‌سوز یا بنزین سوز) قیمتی در حدود 15 تا 17 میلیون تومان دارد.

6ml0eta3wg [640x480]
باردو
سایپا 151

وانت دوم در این لیست از پیشرانه تقویت‌شده پراید (موتور 1.3 لیتری) که 68 اسب بخار تولید می‌کند، بهره می‌برد. مدل بنزینی این وانت می‌تواند تا 500 کیلوگرم و مدل دوگانه‌سوز تا 380 کیلوگرم بار را حمل کند. این وانت دیفرانسیل جلو در سیستم تعلیق و جعبه‌دنده تغییراتی کرده است تا برای باربری مناسب گردد. از نقاط قوت آن می‌توان به قیمت مناسب، ترمز ABS و فرمان هیدرولیک (به‌صورت آپشن) و از نقاط ضعف آن می‌توان به حمل بار نسبتا پایین در حالت دوگانه‌سوز (تنها 380 کیلوگرم) و طراحی نامناسب اشاره کرد. این وانت قیمتی در حدود 17 میلیون تومان دارد.

files_cars_9848592[38b79778db8b367b6ffc39874d3af9a9] [640x480]
سایپا 151
آریسان

یکی از محصولات جدید ایران‌خودرو که بر پایه پلتفرم پژو 405 تکوین یافته و از زیبایی بصری نسبی برخوردار است، آریسان نام دارد. این وانت از موتوری 1.7 لیتری پایه گازسوز OHVG II سود می‌برد که 86 اسب بخار (در حالت گازسوز 78 اسب بخار) قدرت و 140 نیوتن متر (در حالت گازسوز 128 نیوتن متر) گشتاور تولید می‌کند. از نقاط قوت آن می‌توان به طراحی زیبا، داشبورد شیک و بالاتر بودن کناره‌های قسمت بار و از نقطه‌ضعف آن می‌توان به استفاده از پلاستیک خشک در کابین اشاره کرد. آریسان با داشتن قیمت 24 میلیون تومان می‌تواند گزینه مناسبی باشد (بررسی وانت آریسان).

6batya1qx1 [640x480]
آریسان
وانت کارا

گروه بهمن به سبب قیمت بالا مزدا B2000i تصمیم گرفت تا با ارایه مدلی ارزان‌تر از این وانت خوش‌نام، سهمی در بازار وانت‌های ارزان‌قیمت پیدا کند. وانت کارا از موتور 1.7 لیتری OHV جدید که ساخته‌شده توسط ایران‌خودرو است، بهره می‌برد و از لحاظ مشخصات موتور فرق زیادی با آریسان ندارد. این وانت تنها در مدل تک کابین عرضه می‌شود و با داشتن داشبورد جدید، کیسه هوا، ترمز ABS+EBD و ایموبلایزر می‌تواند رقیبی جدی برای آریسان باشد. از نقاط قوت آن می‌توان به داشبورد زیبا و کیفیت ساخت یکسان با مدل B2000i و از نقطه‌ضعف آن می‌توان به طراحی کسل‌کننده اشاره کرد. قیمت این وانت 25 میلیون تومان است.

مزدا-وانت [640x480]
کارا
وانت تندر 90

ایران‌خودرو بعد از کشمکش‌های بسیار تصمیم گرفت تا وانت تندر 90 را امسال عرضه کند. این وانت با داشتن موتور K4M (که روی مدل سواری نیز قرار دارد)، می‌تواند 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این وانت می‌تواند تا 800 کیلوگرم را حمل کند. انتظار می‌رود به سبب فروش مناسب تندر 90، این وانت نیز فروش خوبی را تجربه کند. از نقاط قوت آن می‌توان به موتور پرقدرت و حمل بار مناسب و از نقاط ضعف آن می‌توان به طراحی کسل‌کننده در جلو اشاره کرد. این وانت با داشتن قیمت 35 میلیون تومانی می‌تواند رقیبی جدی برای مزدا B2000i باشد.

Dacia-Logan_Pickup_2008_1024x768_wallpaper_01 [640x480]
وانت تندر 90
مزدا B2000i

از تولید اولین B2000i در گروه بهمن سال‌ها می‌گذرد و این وانت طی این چند سال توانسته محبوبیت زیادی را در بین ایرانیان کسب کند. عرضه این وانت در دو مدل تک و دو کابین صورت می‌گیرد. موتور بهره گرفته شده در این وانت، 2 لیتری 4 سیلندر است که 95 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. مدل تک کابین در حدود 1 تن و مدل دو کابین در حدود 600 کیلوگرم بار را می‌تواند حمل کند. از نقاط قوت آن می‌توان به کیفیت ساخت مناسب و حمل بار زیاد و از نقاط ضعف آن می‌توان به قیمت نسبتا بالا و داشبورد قدیمی اشاره کرد. این وانت قیمتی در حدود 41 میلیون تومان دارد.

489641366201241195437304 [640x480]
مزدا B2000i
هرچند در این مقاله نقاط قوت و ضعف هرکدام از وانت‌بارها گفته شد اما آن‌طور که مسلم است تا زمانی که با این وانت‌ها رانندگی نکنیم، نمی‌توانیم نقاط قوت و ضعف هرکدام را در رانندگی و عملکرد بیابیم. این مقاله بیشتر جنبه معرفی داشت تا به هرچه دقیق‌تر انتخاب کردن وانت‌بار موردنظر شما، یاری دهد. امیدواریم که با خواندن این مقاله به مقصود خود رسیده باشید.

متین نصیری

نویسنده چرخان و آی‌تی‌رسان، شیدای موتوراسپورت :)

نوشته های مشابه

‫25 دیدگاه ها

  1. وانت آریسان همون پیکان با شکل جدیده!! خدا یا ایران 50 ساله که داره پیکان تولید میکنه باید جایزه نوبل را تقدیم ایران خودرو کنند و اسم این کشور را در کتاب گینس بنویسند

  2. دوست عزیز تویی که میگی مزدا۲۰۰۰ نرم و با اصل و نصبه . چیزیو که شنیدی تا از صحت و سلامت موضوع با خبر نشدی اونو بیان نکن . تو فکر کن مزدا پر قدرت و با اصل و نصبه ولی نظره اشتباهتو به بقیه تحمیل نکن و جایی اینو باز گو نکن . چون امثال شما سوار اصل و نصب ماشین میشن نه خود ماشین .

  3. واقعا مسخرس،منظورتون از کیفیت و … چیه،به غیر از وانت تندر مابقی بویی از کیفیت و اصالت نبردن،همان وانت مزدا کیفیت درب هاشو دیدی بعد سه ماه داغون میشن یا باز نمیشن یا بسته، یا برو کارواش بعدش ببین چند لیتر اب وارد کابین شده
    برید کیفیت وانتی مثل هایلوکس مدل ۱۳۷۰ رو بعد از ۲۵ سال ببینید بعد صحبت از کیفیت و اصالت بکنید

  4. خدایش همه ملتو با این اسباب بازیهاتون سر کار گذاشتین

  5. خداییش کل ماشینهای شما اصلا حرف ندارند ولی اگه یه ماشین خارجی قدیمی که سوار میشی دیگه ماشینهای به روز شما از یادمون میره

  6. سلام من شش ساله مزدا ۲۰۰۰ دارم اصلا راضی نیستم موتورش خوبه ولی اتاقش اصلا خوب نیست … پراید سواریش بهتر از مزداست
    کارا ۲۰۰۰ چطور ماشینیه ؟

  7. بخدا قسم سواری ژیان بهتر از مزدا وانت هست. عمرمون به فنا رفت تو این کشور

  8. نظر…بعضی ها می گن سواری ژیان بهتر از مزدا۲۰۰۰است سخت در اشتباه است مزدا ژاپنی داداش با مزدا شوخی نکن ‎B-)‎‏”

    1. داداش مزداژاپنی بودالان که اتاقش ایرانیه وجدیدا سرموتورشم با چین به توافق رسیدند

  9. مزدا ژاپنی بود الان اتاقش که ایرانیه وجدیدا برای موتورشم با چین به توافق رسیدند واقعا دستشون دردنکنه کم نمیارن

  10. ما نزدیک ۱۰ سال مزدا ۲۰۰۰ داشتیم یک بار هم خراب نشد چرا میگید مزدا ۲۰۰۰ بدرد نمیخوره پیکان وانت که راحت نیست نیسان کارکردن باهاش سخته

  11. سرت رو درد نیار وانت هایلوکس رو بنداز تو رودخونه و در ش بیار با نیش استارت روشن میشه.مزدا آریسان کارا و…..رو از ترس خراب شدن باطری و استارت نمیبرن کارواش

  12. در بین وانت ها بهترین و پرقدرت ترین آن ها وانت زامیاد هستش. هیچ کدومشون مثل وانت زامیاد نمیشن.

  13. بنظرم اینجا همه چرت و پرت گفتین.
    ماشین فقط پادرا.
    راحت.ایمن.پرقدرت.

  14. پادرا شيک پرقدرت ،سلطان جاده
    آريسان ارزان راحت،زيبا جادار ،چشات درآد
    تندر کم ضرفيت کمي ايمن
    کارا نقابه ژاپني،افتضاح
    151 تيز و تند به سمت مرگ
    کاپرا عالي گرون،نسبت به قيمتش نميارزه
    هيلوکس يک عمر آسايش اطمينآن هر چي بگيد ميارزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا