مکمل بنزین
آموزش

آیا فشار دادن دکمه ترمز دستی ضرورت دارد؟

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که در هنگام کشیدن ترمز دستی بهتر است دکمه آن را فشار دهید یا خیر؟ استدلال کسانی که این دکمه را فشار می‌دهند در این رابطه این است که با فشار ندادن این دکمه، دندانه‌های چرخ دنده از بین خواهند رفت. به نظر می‌رسد بسیاری از مردم این موضوع را باور دارند که واقعا جای افسوس دارد زیرا این تصور اشتباه است. در واقع شما نباید در هنگام کشیدن ترمز دستی، دکمه آن را فشار دهید. برای درک بیشتر این موضوع بهتر است نگاهی به چگونگی کارکرد ترمز دستی بیاندازیم.

آیا فشار دادن دکمه ترمز دستی ضرورت دارد؟
ترمزدستی در گرداگرد یک پین می‌چرخد و کابلی را که به لنت‌های ترمز متصل است بالا می‌کشد. برای قفل کردن ترمز دستی در همین موقعیت، قطعه چرخ دنده مانندی وجود دارد که از یک براکت به همراه دندانه ها و ضامن تشکیل شده است. این ضامن از طریق میله فشار به دکمه لمسی متصل می‌شود. در پشت دکمه لمسی، یک فنر قرار دارد. برای قفل شدن ضامن در بین دندانه های براکت چرخ دنده، ضامن باید در جهت مخالف فشرده شود که این کار توسط فنر پشت دکمه انجام می‌شود. این فنر دکمه را به سمت بیرون رانده و میله را می‌کشد که به نوبه خود باعث می‌شود ضامن به دور پین بچرخد و بین دندانه‌های براکت چرخ دنده قرار گیرد.
عکس بالا تصویری از مکانیزم ترمز دستی یک مرسدس قدیمی است که از گوگل دانلود کرده ایم و شما می‌توانید در آن براکت چرخ دنده را مشاهده کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید دندانه ها اندکی ساییده شده اند اما این امر مشکلی را برای عملکرد ترمز دستی ایجاد نمی‌کند زیرا ضامن در بین دندانه‌ها و نه در بالای آنها قرار گرفته است. تا زمانی که اکثر دندانه‌ها سالم باشند دستگاه قفل می‌شود و نیروی کافی را برای نگه داشتن ضامن در بین دندانه‌ها ایجاد می‌کند و این دقیقا همان نقطه ایست که مشکل در آن نهفته است.

آیا فشار دادن دکمه ترمز دستی ضرورت دارد؟

در اغلب موارد اشکال از فنر ارتجاعی پشت دکمه لمسی است اما وقتی که ترمز دستی، به خوبی قفل نمی‌شود اکثر افراد تصور می‌کنند که اشکال از چرخ دنده است درحالی‌که بیشتر وقتها این فنر است که دچار مشکل می‌شود. هنگامی که نیروی متغیری بصورت مداوم به میله ترمز دستی اعمال می‌شود، میله به راحتی تغییر شکل می‌دهد و عملکرد فنر نیز تا حد زیادی به میزان مقاومت میله فلزی در برابر تغییر شکل بستگی دارد. اما وقتی که پوشش فلزی فرسوده می‌گردد، مقاومت کمتری در برابر تغییر شکل خواهد داشت و این امر عملکرد فنر را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد. اگر این اتفاق بیافتد اعمال نیروی بسیار کمتر، ضامن را بین دندانه‌های براکت چرخ دنده قرار می‌دهد و مکانیسم قفل شدن دچار اشکال می‌شود. این اتفاق ممکن است گاه و بی گاه رخ دهد اما حدودا بعد از چند ماه این اتفاق به کرات رخ خواهد داد.

آیا فشار دادن دکمه ترمز دستی ضرورت دارد؟

حالا بهتر است که به استدلال اصلی خود بازگردیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا فشار دادن دکمه در هنگام کشیدن ترمز دستی بهتر است یا خیر. اگر نمی‌خواهید که مکانیزم ترمز دستی دچار اشکال شده و دستگاه فرسوده شود، باید تا حد ممکن نیروی کمتری به فنر وارد کنید زیرا اعمال فشار زیاد به فنر عاملی است که به راحتی آن را دچار نقص می‌کند. لذا می‌توان نتیجه گرفت که نباید دکمه را در هنگام کشیدن ترمز دستی فشار داد بلکه باید اجازه دهید مکانیزم چرخ دنده خودش این کار را انجام دهد، لذا تنها باید در مواقع اضطراری از این دکمه استفاده کنید (برای آزاد کردن ترمز دستی). در واقع با فشردن مداوم دکمه در هنگام کشیدن ترمز دستی، عمر فنر به نصف کاهش خواهد یافت و به همین دلیل است که در بیشتر اوقات ترمز دستی زودتر از زمان مورد نظر دچار نقص می‌شود.

پویا موسوی

در بهار سال ۹۶ به چرخان پیوسته‌ام و عاشق هیولاهای کلاسیک امریکایی و موتورهای کاربراتوری پر سر و صداشون هستم ...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا