مکمل بنزین
گوناگونخبر

احیا یا طغیان؟مقایسه ی Vision coupe با RX Vision شرکت مزدا!

شرکت خودروسازی مزدا که در سطح جهانی، با زبان طراحی خاص و زیبای خودش شهرت پیداکرده است، این بار هم توانسته خودروی خاص، مدرن و با شکل و شمایلی تهاجمی و جوان‌پسند را طراحی کند.

مزدا، تاریخ رونمایی و به نمایش گذاشتن طرح مفهومی (concept) خود در موتور شو توکیو را این هفته انتخاب کرده است. طرح جدید مزدا، خودروی سدانی فوق‌العاده زیبا و منحصربه‌فرد است که پیش‌نمایشی از Mazda 6 جدید و یا به‌عبارت‌دیگر، نسخه‌ احیاشده‌ای از Millenia مزدا است.

اما این اولین باری نیست که ما شاهد زبان طراحی خاص و جدید مزدا هستیم. در حقیقت، می‌توان گفت که این مزدای تازه‌وارد و البته زیبا، با شباهت‌های بسیار زیاد شبیه همان نسخه‌ی چهاردری است که در سال 2015 توسط مزدا با عنوان کانسپت و بانام RX Vision معرفی شد.

اما اینکه مزدا کدام‌یک از این دو طرح مفهومی را بدون تغییرات قابل‌توجه در آن‌ها قرار است به تولید نهایی برساند معلوم نیست.

با ما همراه باشید تا با مقایسه‌ای کوتاه این دو کانسپت را بررسی کنیم.

در نمای بیرونی، دو خودرو در زبان طراحی خود اشتراکات زیادی دارند. درست است، RX Vision علاوه بر این‌که دو سال پیش معرفی‌شده، دو در نسبت به نسخه‌ی 2017 کمتر دارد و این یعنی در کلاس خودروهای کوپه قرار می‌گیرد.

اما اگر شما آن‌ها را در خیابان ببینید، متوجه خواهید شد که بی‌شک این دو مزدا دوست‌داشتنی شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند.

در قسمت بالایی خودرو، خطوط سقف بسیار شبیه به یکدیگر بوده و ورقی فلزی و مستحکم این دو خودرو طوری طراحی‌شده‌اند که انگار جریانی از مایع سیال روی سطوح آن‌ها ایجاد شده است. در حقیقت، این دید جالب که باعث بخشیدن زیبایی بیشتری به آن‌ها می‌شود به دلیل انعکاس نور در سطوح زاویه‌دار و گلگیرهای انحنادار آن‌هاست.

اما بزرگ‌ترین تفاوت در این دو مدل را می‌توان در قسمت جلویی آن‌ها مشاهده کرد. هردوی آن‌ها چراغ جلوی باریک و کشیده شبیه چشم و شکاف مانندی دارند. اما در نسخه‌ی RX Vision، چراغ‌ها به دلیل وجود گرافیک داخلی متفاوت و تغییرات جزئی دیگر، بزرگ‌تر از مدل دیگر به نظر می‌رسند.

در قسمت عقب خودرو، تفاوت‌های کمتری نسبت به جلوی آن به چشم می‌خورد. البته تفاوت‌های کمتر به معنای نبودن تفاوتی مشهود نیست بلکه منظور تغییر در تعداد خروجی‌های اگزوز و چراغ‌های عقب است. RX Vision دارای 4 چراغ دایره‌ای شکل و اگزوز دوطرفه در قسمت عقب خود است، درحالی‌کهVision Coupe دارای چراغ عقب‌های کمتر و البته متفاوت در گرافیک خود و همچنین اگزوز دوطرفه که هر طرف آن دو خروجی دارند را داراست.

با مشاهده قسمت‌های داخلی و طراحی داخل کابین هر دو بازهم متوجه شباهت‌های زیادی در آن‌ها می‌شویم. اگرچه به‌طور مشخص، نسخه‌ سدان و البته جدید که این هفته رونمایی شد، لوکس بودن بیشتری در خود به ارث برده است، نسخه‌ کوپه بیشتر بر پایه طراحی خودروهای اسپرت شکل‌گرفته است.

مزدا، داخل این دو خودرو را با نمایی زیبا و موزون که با استفاده از چوب و چرم و البته کمی فلز خوش‌رنگ طراحی کرده است. کابین RX Vision نسبت به مدل جدیدتر از چرم بیشتری در کابین خود در صندلی‌ها، روکش‌های در که بارنگ قرمز پوشیده شده‌اند برخوردار است، استفاده کرده است درحالی‌که از چوب کمتر استفاده‌شده است.

طرفداران و مشتریان مزدا مشتاقانه منتظر ورود RX Vision هستند. حتی اگر مزدا در این مدل، از موتورهای دورانی (Rotary engine) خود استفاده نکند، بازهم مشخصه‌های دیگری مثل طراحی خاص و زیبای آن هستند که طرفداران و مشتریان زیادی را به سمت خود جذب کند.

خودروی vision coupe یکی از آن بهترین و زیباترین سدان های طراحی شده توسط مزدا است که تاکنون در سطح جهان وجود داشته‌اند. خودرویی که خیابان‌های تشنه‌ سرعت، قدرت و طراحی، بی‌صبرانه منتظر ورود آن هستند.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا