مکمل بنزین
اخبار روز خودروخبرداخلی

بررسی مسائل صنعت خودرو کشور در نشست کمیسیون صنایع مجلس!

 

بی‌شک، بررسی صنعت خودروسازی کشور را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در مسائل داخلی دانست و مجلس و سایر ارگان‌های زیر ربط همواره در تلاش برای بهبود این صعنت مهم با توجه به طرح‌ها و لایحه‌های اجرایی هستند. حال در اخباری که به تازگی منتشر شده است، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از نشست دوشنبه گذشته این بخش با هاشم یکه‌زارع مدیر‌عامل ایران‌خودرو خبر داد و گفت: در این جلسه مهم‌ترین مسائل حوزه خودرو کشور به‌خاطر تنش‌های سیاسی منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سعید باستانی در تشریح این نشست گفت: کمیسیون صنایع در چند ماه گذشته بازدیدی از مجموعه خودروسازی ایران‌خودرو داشته که در این جلسه مباحثی که در بازدید از این مجموعه خودروسازی برای نمایندگان پیش آمده بود مطرح شده و سوالات نمایندگان حول چند محور اصلی بوده است.

باستانی همچنین افزود: قراردادهای جوینت ونچر، قراردادهای جدید خودرویی، هزینه‌هایR&D (بخش تحقیق و توسعه)، انتقال تکنولوژی، حوزه صادرات و قطعه‌سازان، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، تکنولوژی‌های جدید همانند خودروهای هیبریدی و خودروهای الکتریکی، منابع تامین مالی خودروسازها و میزان کاهش هزینه سربار تولید خودرو از جمله سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان از یکه‌زارع بود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح نگرانی قطعه‌سازان با توجه به قراردادهای جدید خودرویی ادامه داد: یکی از نگرانی‌های قطعه‌سازان این بوده است که اگر خودروی جدیدی که وارد می‌شود کمتر از ۴۰ درصد میزان قطعات، تولید داخل باشد با توجه به اینکه برخی خودروها حدود یکی دو سال آینده از رده خارج می‌شوند، خودروسازان باید قطعات جدید را جایگزین کنند که بر این اساس قطعه‌سازان به مشکل برمی‌خورند و تعداد زیادی از آنها تعطیل می‌شود.

باستانی در نکته دیگری یادآور شد: گروه خودروسازی ایران‌خودرو این اطمینان را داده است که در سال نخست تولید حداقل ۴۰ درصد قطعات در داخل ساخته خواهد شد، اما برای قطعه‌سازان با توجه به اینکه شروع کار با ۲۰ درصد بوده، نگرانی‌هایی وجود دارد.

 باستانی با بیان اینکه قطب سومی برای ورود به خودروسازی کشور تعریف شده بود، افزود: به‌نظر می‌رسد اقدامی بدون کار کارشناسی در این زمینه صورت گرفته که پیگیری می‌شود تا این اقدام از مسیر خود به‌درستی صورت پذیرد.

 این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات مطرح شده در نشت این کمیسیون با یکه‌زارع بحث صادرات حداقل ۳۰ درصدی به خارج بوده و موضوع دیگر پیرامون همین مسئله که با هر کشوری که قرارداد منعقد می‌شود به همان کشور تولیدات صادر شود، اظهار کرد: این منطقی به‌نظر نمی‌رسد، چرا که از لحاظ هزینه حمل‌و‌نقل احتمال آن می‌رود که این امر مقرون به صرفه نخواهد بود. چراکه مثلا خودروی آمریکایی یا اروپایی که در چین ساخته می‌شود، قابلیت این را ندارد که به همان کشور بازگردد، بلکه این خودرو باید به منطقه صادر شود.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا