مکمل بنزین
اخبار روز خودروخبرداخلی

کاهش تولید خودروهای دوگانه سوز در کشور!

همواره محصولات تولید شده برپایه دو سوخت بنزین و گاز CNG در کشور از طرفداران خاصی برخوردار بوده است. اما در همه موارد این گونه تولیدات عمکرد مناسبی را از خود به نمایش نگذاشته با مشکلات متداولی همراه بوده‌اند. پیرامون همین موضوع، در جدیدترین لیست منتشر شده توسط وزارت صنعت، معندن و تجارت، این نارضایتی کم‌کم به صورت گسترده درحال زیاد شدن بوده و هرساله از فروش و تولید محصولات دوگانه سوز در کشور کاسته می‌شود.

در جدیدترین آمار منتشر شده از سوی این وزراتخانه، در هشت ماه سال‌جاری، شرکت‌های تولید کننده در داخل کشور به‌صورت کلی موفق به تولید 138 هزار و 52 دستگاه از انواع خودروهای دوگانه ‌سوز شده‌اند که اگر این آمار را با مدت مشابه در سال گذشته بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که تولید محصولات دوگانه سوز با افتی برابر ۱۸/ ۴ درصد روبه‌رو شده است.

در همین حال، شرکت ایران خودرو با تولید ۱۳۰ هزار و ۲۴۶ دستگاه از انواع خودرو سواری به‌صورت دوگانه‌سوز، موفق به کسب رتبه اول در تولید این گونه محصولات شده است که بر اساس این گزارش، تولید این گونه خودروها نسبت به مدت مشابه سال گذشته در ایران خودرو با افزایشی برابر با 1/93 درصد روبه‌رو بوده است. در سوی دیگر، گروه صنعتی سایپا که یکی دیگر از مراکز بزرگ خودروسازی در کشور محسوب می‌شود، طی این مدت در مجموع توانست هفت هزار و ۸۰۶ دستگاه از انواع خودرو سواری دوگانه‌سوز را تولید نماید. که بر این اساس بر خلاف ایران خودرو، سایپا با افت تولید نسبتا شدیدی روبه‌رو شده و کاهشی برابر با 52/1  درصد را در خط تولید خود برای خودروهای دوگانه سوز به ثبت رسانده است.

از دیگر نکات جالب که در این گزارش به آن اشاره شده است، انتشار خودروهای پرتیراژ در رده محصولات دوگانه سوز بوده که طبق این آمار، در حال حاضر بالاترین نرخ تیراژ خودرو در این رده، متعلق به پژو ۴۰۵ است. این خودرو با  میزان تولیدی برابر با ۹۴ هزار و ۳۳۸ دستگاهی توانست در صدر جدول اتومبیل‌های دوگانه سوز تولید شده قرار گیرد.

 بعد از این مدل، سمند دوگانه‌سوز  قرار دارد که با تولیدی برابر با ۲۸ هزار و ۶۸۱ دستگاه در رتبه دوم قرار دارد. پس این این دو خودرو که توسط ایران خودرو به بازار داخلی کشور عرضه می‌شوند، یکی از تولیدات سایپا با نام تیبا وجود دارد که توانست رتبه سوم را در این بخش به خود اختصاص دهد. لازم به ذکر است، تیبا دوگانه‌سوز با تولیدی برابر هفت هزار و ۷۵۶ دستگاهی توانست رشدی بی نظیر را در این قسمت کسب کند که این رشد تولید 129 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. یکی دیگر از نکات جالب در این گزارش، آمار تولید پراید دو گانه سوز بوده است، به‌طوری‌که از این محصول در هشت ماه نخست سال جاری تنها 50 دستگاه ساخته شده و در رتبه آخر قرار گرفته است.

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا